Mijn RNS 510 donderdagnacht gestolen. Vandaag contact met leasemaatschappij, hebben voorstel gedaan om JVC KW-NX7000E of KW-NT1 in te bouwen.
Heb enkele reviews gelezen, maar ervaringen zijn wisselvallig. Algemene toon is wel dat RNS 510 beter is, maar ja, daarom worden ze ook zoveel gestolen.
Pioneer X3 ken ik niet, dus ben ook wel benieuwd.
Bedenk wel dat er 2 nadelen zijn met een ander systeem (buiten alle mogelijkheden wat een RNS eventueel meer heeft dan een Pioneer of JVC):
1. Waarde van ander systeem is bijna altijd lager dan RNS. JVC NX-7000 bijv. kost € 1200 en een RNS € 2500. Fiscale waarde wordt echter éénmalig bepaald bij start van leasecontract en kan niet tussentijds worden aangepast (is mij verteld). Dus je betaalt voor een RNS (zowel in leasebudget als eventueel bij 500+ km prive gebruik van de auto maandelijks aan de belastingdienst), terwijl je een goedkoper systeem in de auto gebruikt.
2. Afneembaar front: inderdaad wel “diefstalveilig”, maar ten eerst moet je niet vergeten het frontje eruit te halen en ten tweede zit je dus altijd met een dubbel din scherm opgescheept als je ergens naar toe gaat. Wel 2 x zo groot/ breed als een standaard autoradio. Kun je dus altijd aan vrouw/ vriendin geven voor in haar tas ….
Echter, wat is het alternatief? Opnieuw RNS erin en maar afwachten wanneer die opnieuw wordt gestolen? Om zodoende alsnog verplicht bij JVC op Pioneer uit te komen?
Overigens echt schandalig dat dealer doet alsof deze problematiek helemaal nieuw is. Dit is al meer dan 1 jaar bekend, vanuit importeur Pon is zelfs 3 maanden geleden landelijk een persbericht verstuurd dat in strijd tegen de vele diefstallen de RNS systemen te etsen zijn met kenteken (google": etsen RNS 510). Ik zou al geen zaken meer willen doen met deze dealer.
Heb zelf dit weekend een brief gestuurd naar Pon dat het onbegrijpelijk is dat ze nog steeds geen afdoende maatregelen hebben getroffen om diefstal te voorkomen. Het RNS systeem is echt kinderlijk eenvoudig eruit te halen; kapje eraf, 4 schroeven losdraaien, 2 kabels doorknippen en 30 seconden later is het systeem eruit. Helaas nog geen reactie ontvangen, maar ben bang dat ik hevig wordt teleurgesteld door de reactie.
Ben overigens benieuwd naar ervaring met Pioneer X3.