In mijn 1e reactie schreef ik:
>>> Stel dat inderdaad het dpf de oorzaak is. De meestvoorkomende dpf-storing is vervuiling.
Het filter moet dan geregenereerd (schoongebrand) worden.
Bij af fabriek gemonteerde dpf en bij lichte vervuiling zorgt het motormanagement daar automatisch voor (daar merk je niks van)
Bij iets meer vervuiling moet je gedurende een bepaalde tijd een bepaalde rijstijl aanhouden om de regeneratie te bevorderen. <<<
We mogen aannemen dat bij u het motormanagement niet meer in staat was om alleen, zonder hulp van de berijder, het dpf te regenereren.
Dan komt de 2e fase in beeld, het aanpassen van de rijstijl. (wat uw eigen garage u ook adviseert)
Als hierdoor het dpf zich kan regenereren is alles in orde en zal het lampje uitblijven.
zsm uitproberen dus en dan kom je er vanzelf achter of het heeft geholpen
Ik weet niet hoelang u hebt doorgereden met een brandend storingslampje.
Als u meteen actie hebt ondernomen mag je aannemen dat je dpf nu (nog) in fase 2 zit en is regeneratie door aangepast rijden zeker mogelijk
Als u echter al te lang hebt doorgereden met een vervuild dpf is de vervuiling zo ernstig dat ook het aangepaste rijden niet meer helpt.
Dan zit je dus in de 3e fase en moet de VW dealer uitkomst bieden of, in de 4e fase, zal het dpf vervangen moeten worden.
Geresette storingen zijn niet meer terug te halen.
Als er nu geen storing in zit heeft het dus geen zin om storingen te laten uitlezen.
Het feit dat u naar Frankrijk gaat zou (met nadruk zou) gunstig kunnen uitpakken voor de regeneratie van het dpf in vervuilingsfase 2
Op lange ritten met aangepaste rijstijl wordt het dpf namelijk pas echt goed warm, blijft ook langere tijd warm en da's goed voor de regeneratie.
Voorwaarde is natuurlijk wel dat de vervuiling van uw dpf nog in fase 2 zit.
Zit je al in fase 4, dan helpt zelfs een rit naar Moermansk niet meer …………………………..