Abgass Werkstatt

• Emboss

Ik heb een VW Sharan 2,0TDi DPF bj nov 2006-model 2007 98.000 km (geimporteerd uit Duitsland). Motorcode BRT (Grundmotor TM0/TP0/TR0). Grote beurt + Distributieriem + bijvullen vloeistof voor roetfilter bij 94.500 km.

2000 km na beurt ging gele motormanagementlampje branden + melding in Multifunktionsanzeige: Abgass Werkstatt. Uitlezen geeft code …1013 (letter voor de code ben ik vergeten): partikelfilter omgevingsdatum ongeldig. Na resetten en reinigen sensor in roetfilter 500 km gereden en toen kwam melding weer in, met dezelfde code.

Iemand een idee wat hier aan de hand is/oplossing??

Alvast bedankt

Excuses: heb vraag ook op vw-golf prikbord gezet, was niet de bedoeling.

• vw monteurke

Waarmee is de storing uitgelezen ? Niet met vag-com of andere VAG testapparatuur denk ik. Die code komt me in ieder geval niet bekend voor.

Je gaat er vanuit dat de storing naar het partikelfilter (dpf) wijst.

Dat zou kunnen, maar dat zou ik dan wel graag bevestigd zien door een 5 cijferige VW storingscode

Stel dat inderdaad het dpf de oorzaak is. De meestvoorkomende dpf-storing is vervuiling.

Het filter moet dan geregenereerd (schoongebrand) worden.

Bij af fabriek gemonteerde dpf en bij lichte vervuiling zorgt het motormanagement daar automatisch voor (daar merk je niks van)

Bij iets meer vervuiling moet je gedurende een bepaalde tijd een bepaalde rijstijl aanhouden om de regeneratie te bevorderen.

Bij nog meer vervuiling moet je naar de dealer en met de auto aan de testkast wordt dan een programma afgewerkt.

Bij echt sterke vervuiling is regeneratie niet meer mogelijk en moet het dpf vervangen worden.

Het schoonmaken van sensors die de dpf vervuiling meten is een lapmiddel.

De vervuiling van het dpf wordt hiermee natuurlijk niet opgelost.

Advies: zsm naar de VW dealer om met VW testapparatuur de storing uit te laten lezen en de oorzaak op te sporen.

Is vervuiling van het dpf de oorzaak, dan hoop ik dat je nog op tijd bent om e.e.a. met regeneratie op te lossen.

heb je te lang doorgereden dan zal het dpf vervangen moeten worden.

• Emboss

Bedankt voor de snelle reactie.

Ik zal navragen met welke apparatuur de uitlezing heeft plaats gevonden (universele garage)

De garage stelde inderdaad voor om een 30 km met verhoogd toerental (ongeveer 3500 rpm) te rijden om met de hogere uitlaatgastemperatuur het filter beter schoon te branden.

Ook werd me geadviseerd om niet meer bij lage snelheden in 5 of 6 te rijden (ook vanwege de uitlaatgastemperatuur).

Als het lampje nu uit blijft de komende tijd, kan ik dan stellen dat het opgelost is?

Ik ga namelijk bijna op vakantie (vrijdag, zuid frankrijk) en het word wel heel kort dag om uit te laten lezen (er staat nu geen storing meer in, of kunnen ze geresette storingen nog terug halen?).

Kan het kwaad om door te rijden als het filter niet meer te regenererenis?

Nogmaals bedankt.

• vw monteurke

In mijn 1e reactie schreef ik:

>>> Stel dat inderdaad het dpf de oorzaak is. De meestvoorkomende dpf-storing is vervuiling.

Het filter moet dan geregenereerd (schoongebrand) worden.

Bij af fabriek gemonteerde dpf en bij lichte vervuiling zorgt het motormanagement daar automatisch voor (daar merk je niks van)

Bij iets meer vervuiling moet je gedurende een bepaalde tijd een bepaalde rijstijl aanhouden om de regeneratie te bevorderen. <<<

We mogen aannemen dat bij u het motormanagement niet meer in staat was om alleen, zonder hulp van de berijder, het dpf te regenereren.

Dan komt de 2e fase in beeld, het aanpassen van de rijstijl. (wat uw eigen garage u ook adviseert)

Als hierdoor het dpf zich kan regenereren is alles in orde en zal het lampje uitblijven.

zsm uitproberen dus en dan kom je er vanzelf achter of het heeft geholpen

Ik weet niet hoelang u hebt doorgereden met een brandend storingslampje.

Als u meteen actie hebt ondernomen mag je aannemen dat je dpf nu (nog) in fase 2 zit en is regeneratie door aangepast rijden zeker mogelijk

Als u echter al te lang hebt doorgereden met een vervuild dpf is de vervuiling zo ernstig dat ook het aangepaste rijden niet meer helpt.

Dan zit je dus in de 3e fase en moet de VW dealer uitkomst bieden of, in de 4e fase, zal het dpf vervangen moeten worden.

Geresette storingen zijn niet meer terug te halen.

Als er nu geen storing in zit heeft het dus geen zin om storingen te laten uitlezen.

Het feit dat u naar Frankrijk gaat zou (met nadruk zou) gunstig kunnen uitpakken voor de regeneratie van het dpf in vervuilingsfase 2

Op lange ritten met aangepaste rijstijl wordt het dpf namelijk pas echt goed warm, blijft ook langere tijd warm en da's goed voor de regeneratie.

Voorwaarde is natuurlijk wel dat de vervuiling van uw dpf nog in fase 2 zit.

Zit je al in fase 4, dan helpt zelfs een rit naar Moermansk niet meer …………………………..

• Emboss

Bedankt voor de informatie.

Ik hoop dat de lange rit inderdaad uitkomst biedt, anders maar geen ijsjes eten….

Ik laat het nog wet weten.

Marcel

• vw monteurke

Oké, ben benieuwd. In ieder geval een fijne vakantie toegewenst

• Emboss

Daar ben ik weer.

Vandaag ging het lampje weer branden. Gelijk naar de volkswagendealer gereden (Autodrome Coolen in Veghel).

Auto aan het uitleesapparaat: Roetfilter verzadigd (de code hebben ze niet aan me gegeven).

Wel de opmerking dat tot ongeveer 150 gram roet het filter schoongebrand kan worden en dat mijn roetfilter 165 a 170 gram roet zou bevatten.

Knap dat ze dat vast kunnen stellen: Ik wist niet dat er een weegschaal in het roetfilter zit :S (grapje)

Dit betekent een nieuw roetfilter: Kostprijs 979 Euro ex BTW, ex kleine onderdelen, ex inleren van de auto en ex montagekosten. Het totaal zou op zo'n 1350 a 1400 Euri komen. Slik….

En dan ook nog.. of ze tijd hebben en het filter op voorraad moet nog bekeken worden.

Ik zou willen dat er alternatieven zijn, zoals filter demonteren en roet eruit spoelen/wassen of zo. Maar dat zal wel niet kunnen ben ik bang.

Morgen hoor ik meer.

• vw monteurke

Aii, da's minder goed nieuws. Een nieuw dpf is inderdaad niet goedkoop.

Misschien een alternatief:

Ik heb in Auto&Motortechniek (een vakblad voor de autobranche) eens iets gelezen over een bedrijf dat roetfilters reinigt.

Ik moet er bij vertellen dat ik zelf geen ervaring heb met dit bedrijf en deze reinigingsprocedure.

Volledigheidshalve hier de links, dan kun je eens informeren wat dat kost

http://www.amt.nl/web/show/id=125274/langid=43/contentid=13626

http://www.buchli.nl/content.php?l=&p=2&id=193

Ook dit reinigen zal echter enige tijd kosten dus ik vrees dat je vakantie een beetje in het gedrang komt.

Dan nog even een verklaring over de meetmethode van de VW dealer.

De mate van verstopping van het dpf wordt electronisch gemeten en berekend.

Hieronder een afbeelding uit een VW zelfstudieprogramma.

• Emboss

Super bedankt voor de info.

Ik ga overleggen met mijn garage of die reiniging zin heeft. Wie weet kan ik iets regelen.

Bedankt ook voor de info over de meettechniek van de vervuiling.

• Emboss

Beste vw moneurke,

Is dit nog een mogelijkheid?. Volgens VW mag de load max 150 gram zijn en zou de huidige load rond 165-170 gram zitten.

http://www.gerritspeek.nl/vag-com_procedures.html#dpf

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Diesel_Particle_Filter_Emergency_Regeneration

Indien dit niet kan: Bestaan er “goede” imitatie roetfilters voor mijn auto? (Die wat goedkoper zijn in aanschaf)?