vw passat

• Jan

Mijn schoondochter is met da auto naar de garage geweest. Volgens haar is het airco systeem volledig via de computer gecontroleerd. De conclusie van het lichtpuntje van een monteur, er zit geen koude middel in. De monteur heeft nog wel met mijn zoon gebeld, en hij heeft hem aangehoord, maar gelooft hem ook niet. Vorige week is het koude middel vervangen. We hadden gehoopt dat het probleem dan weg zou zijn, maar helaas. Vanmorgen heeft hij een minuut of 5 geblazen, en daarna heeft de airco het weer opgegeven. Volgens mij doet de airco het helemaal niet als er geen koude middel in zit. Ik denk toch aan iets anders, misschien de compressor of de magneet koppeling. De auto heeft er bijna 3 ton opzitten dus het zou inderdaad gewoon slijtage kunnen zijn. Er worden geen codes meer gegeven dan die ik al heb doorgegeven. Kan het iets in de richting van een temperatuursensor zijn eventueel?

• vw monteurke

Wacht effe, nou hebben we het over een nieuw probleem ? Een airco die niet werkt ? Praat me even bij vanaf het begin.

Om je op weg te helpen wat vragen op een rijtje:

je airco blaast 5 min koude lucht en dan niet meer. klopt dat ?

Je airco is vorige week bijgevuld. Hoeveel moest er toen bij ? Was het systeem toen helemaal leeg ?

Waarom is de airco vorige week bijgevuld ? deed ie toen hetzelfde ? (5 min koud en dan niet meer ? Of was er een andere reden )

Is het systeem toen getest op lekkage ? Bij een lekkage kun je blijven bijvullen, maar daar bereik je niks mee.

wat voor aircosysteem is het eigenlijk ? Handbediend, climatic (halfautomatisch, nog wel met 3 draaiknoppen) of climatronic (volledig digitaal)

Er zaten geen storingen in zeg je. Dat zou betekenen dat de electronica in orde is en dat je aan een mechanisch defect moet denken

Gaat de 2e koelvin draaien als je de airco aan zet ?

Je Passat is van 2000. Is het ook modeljaar 2000 ? Wat is de 10e positie van het chassisnr ?

Chassisnr begint met WVWZZZ3BZ. En dan ? Wat komt daarna ? (je hoeft alleen maar dat 10e cijfer of letter te geven, de rest is niet van belang)

Ben benieuwd naar je verhaal en de antwoorden op m'n vragen

• Jan

Het probleem is een week of twee geleden ontstaan. De airco ging haperen, omdat deze al 2 jaar niet meer gecontroleerd was heeft mijn zoon besloten om deze bij de plaatselijke dealer het koude middel te laten vervangen en de airco te controleren. Zij hebben inderdaad het koude middel vervangen en toen heeft hij volgens hun 2 minuten gedraaid. Volgens hun tekort om een goede lektest uit te voeren, laat staan een airco te controleren op gebreken. Volgens mij onkunde. Toen ontstond het probleem met de turbo, dat heeft onze eerste prioriteit gehad. Echter omdat jij ons het schema heeft verschaft kon ik gisteren de slangetjes op de goede plaats zetten en is dat probleem opgelost. Mijn zoon had al een afspraak staan om bij een ex monteur van Wealer de turbo na te laten kijken. Nu was dat niet nodig en hebben zij naar de airco gekeken, zij komen tot de conclusie dat er geen koude middel inzit. Ik twijfel zeer sterk aan deze conclusie, er lekt niets en de airco draait soms wel enige minuten. Het is een climatronic, de rest van de gegevens geef ik morgen door, mijn schoondochter komt dan de auto brengen.

• vw monteurke

Even wat opmerkingen op je verhaal:

Jan schrijft: >> en toen heeft hij volgens hun 2 minuten gedraaid. Volgens hun tekort om een goede lektest uit te voeren <<

Een lektest doe je voordat je koudemiddel vult

Jan schrijft: >> zij komen tot de conclusie dat er geen koude middel inzit. Ik twijfel zeer sterk aan deze conclusie, er lekt niets en de airco draait soms wel enige minuten <<

Toch moet je de mogelijkheid van lekkage en een te laag koudemiddelpeil niet uitsluiten. Lekkages hoor je of zie je niet altijd.

Vooral als er veel koudemiddel moet worden bijgevuld, moet er bij de monteur een lampje gaan branden en moet er verder worden gekeken.

Daarom vroeg ik ook hoeveel er is bijgevuld.

• Jan

Het is dus duidelijk dat er mensen aan gewerkt hebben die er geen verstand van hebben. De auto komt vanmiddag en dan geef ik de rest van de gegevens door. De garagist heeft het koelmiddel vervangen dus er zit 700 gram in volgens hem. Ik zet daar mijn vraagtekens bij. Maar goed om tot een oordeel te komen zal ik eerst de gegevens bij elkaar moeten krijgen. Mocht het daarna nog niet lukken dan moeten zij de auto maar naar P. de Boer brengen. Deze zit in Roermond, heb je daar al eens van gehoord, deze adverteert met airco reparatie, ik ken deze firma zij zijn begonnen in de radiateuren branche. Dus over zijn kennis twijfel ik ook.

• vw monteurke

Dat er 700 gram ingegaan is kan wel kloppen.

Voor het vullen echter wordt het systeem leeggezogen en wordt gewogen hoeveel er in zat

De vraag was dus eigenlijk, hoeveel zat er in voor het bijvullen.

Als er nog 600 gram in zat en er is daarna 700 gram gevuld, dan is er in 2 jaar 100 gram “verdwenen”.

Da's normaal. Een beetje lekverlies is er altijd en 100 gram is dus geen reden om naar lekken te gaan zoeken.

Zat er echter maar 50 gram meer in het systeem, dan is er 650 gram weg en da's niet goed. Dan is er wel een reden om een lektest uit te voeren.

• Theo

Ben in bezit van een PASSAT TDI (rode I) van 1997 en heeft ook het probleem van van het inhouden van de motor.

Als je naar een VW garage gaat en het probleem voorlegt halen ze hun schouders op zo van daar hebben wij nog nooit van gehoord.

En als ik al die forums lees heeft zowat elke tdi ermee te maken.

Wat was de oplossing bij jullie?

Heb ook al alle vacuumslangetjes nagelopen maar kan niets ontdekken.

Ook de N75 klep als vervangen maar mag ook niet baten.

Ik hoor het wel van jullie.

Alvast bedankt.

• vw monteurke

Beste Theo,

Ik ben eens even in jouw probleem gedoken en wat blijkt …………………….. Je rijdt al 4 jaar met deze storing !! ………. 4 JAAR ::o

We mogen dus aannemen dat je niet echt serieus van plan bent om te gaan repareren (of dat te laten doen)

Je doet in ieder geval weinig tot niets met de gegeven adviezen.

Hieronder een selectie van een aantal van je vorige berichten.

Dit is er een van 20 juli 2006 !!!! http://volkswagen.startpagina.nl/prikbord/read.php?3252,8631377,8631378#msg-8631378

Deze van 26 juli 2008 !! http://volkswagen.startpagina.nl/prikbord/8635155/motor-houd-in#msg-8635155

Van 21 mei 2009 !! http://volkswagen.startpagina.nl/prikbord/8636336/vermogen-ontbreekt-passat#msg-8636336

Van 22 november 2009 !! http://volkswagen.startpagina.nl/prikbord/10242859/10253869/re-tikkend-geluid-linker-voorwiel-passat#msg-10253869

Misschien moet je eens een voorbeeld nemen aan Jan hierboven.

Jan vraagt advies op 19 juni, Jan gaat systematisch storing zoeken en 3 dagen later meldt Jan dat het probleem is opgelost.