vw passat

• Jan

Mijn zoon heeft een passat van 2000 het betreft een 1.9 tdi automaat. Volgens mij is de motorcode ajm. Nu heeft hij sinds vandaag een probleem. Onder het rijden op de snelweg verliest de auto vermogen. Hij heeft mij toen gebeld en ik wist dat wanneer je de motor afzet en dan weer strat dat hij zich dan reset, dan kun je weer doorrijden. Echter hij loopt nu wel in de noodstand. Nu heb ik eens gelezen wat dat zou kunnen zijn. Maar ik kan het niet meer terug vinden, het ging toen over iemand die op vakantie was en hetzelfde is overkomen. Volgens mij had het iets met de turbo of een van deze componenten te maken. Wie weet nog wat het was? En wie kan ons hierbij helpen?

Gr

Jan

• vw monteurke

Je zou inderdaad te maken kunnen hebben met noodloop.

Noodloop is herkenbaar door het weer (tijdelijk) goed lopen van de motor na een nieuwe start.

De motor loopt dan weer goed totdat het regelapparaat opnieuw een verkeerde turbodruk detecteert en opnieuw in noodloop gaat

Wat is noodloop:

Noodloop wordt door het motorregelapparaat in werking gesteld als de gemeten turbodruk niet is wat ie zou moeten zijn.

Die turbodruk kan te hoog zijn, maar ook te laag.

Het motorregelapparaat schakelt dan over naar veilige waardes zodat, zonder iets kapot te rijden, zo spoedig mogelijk met de auto naar een garage kan worden gereden.

Oorzaken voor noodloop, van simpel en goedkoop naar duur.

De aansturing van de variabele turbo gebeurt met vacuum.

Er zou dus een vacuumslangetje lek kunnen zijn.

Het kan ook zijn dat de klep die het vacuum naar de turbo regelt (de klep N75) defect is.

Er zou ook een lekkage kunnen zitten in een van de dikke turboslangen van turbo via intercooler naar inlaatspruitstuk (turbodruk is dan te laag)

De luchtmassameter heeft ook een functie in dit verhaal en ook hier zou iets mis mee kunnen zijn

Als laatste (en duurste) moet dan de turbo zelf worden genoemd.

Het komt wel voor, vooral bij mensen die meestal wat rustig rijden en/of bij hoge km standen, dat de variabele schoepen van de turbo vast gaan zitten.

De turbodruk kan dan niet meer goed worden afgeregeld (wordt te hoog) en ook dan gaat het systeem in noodloop.

Wat te doen bij noodloop:

1e: storingsgeheugen (laten) uitlezen.

Als de storing iets is in de geest van “inlaatspruitstukdruk regelverschil” begin dan met het GOED controleren van de vacuumleidingen en slangen.

Soms zijn die op verborgen plaatsen doorgeschuurd of gebroken.

Het beste kun je dit dan ook doen met een vacuumpompje.

2e: Volgende aandachtspunt zijn de dikke turboslangen.

Controleer die op lekkages en scheurtjes. Controleer ook de verbindingen. Kijk ook naar de intercooler want soms zit de lekkage daar.

3e: Nu wordt het al wat ingewikkelder want nu moet je gaan meten. (met VAS 5051/52/53 of VAG-COM)

Controleer de werking van klep N75. Tikt de klep als ie wordt aangestuurd en wordt de klep met de juiste duty-cycle aangestuurd.

4e: Zijn de luchtmassameterwaardes goed ? let op !! een defecte luchtmassameter is bijna nooit een oorzaak voor noodloop, maar controle kan natuurlijk geen kwaad.

5e: Als al het voorgaande geen resultaat heeft gehad moet je aan de turbo gaan denken.

Met de vacuumpomp kun je de schoepenverstelling bedienen en je kunt dan zien of het stangetje een voldoende grote uitslag maakt.

Is die uitslag niet groot genoeg dan zitten de variabele schoepen vast.

Je zou dan kunnen kiezen voor het schoon en gangbaar maken van dat mechanisme (hier zijn middelen voor) maar als de auto al veel km heeft gelopen moet je toch voorzichtig aan een nieuwe turbo kunnen gaan denken.

• Jan

In ieder geval kunnen we aan de slag, alvast bedankt voor de info.

• Jan

Het probleem is met het vervangen van een defect vacuumslangetje opgelost.

• vw monteurke

Ah, je bent dus in het rijtje “van simpel en goedkoop naar duur” niet verder gekomen dan regel 2. :D

Mooi dat het (om in stijl te blijven) zo simpel en goedkoop is opgelost.

• Jan

Hetzelfde probleem is afgelopen donderdag weer opgedoken. We hebben de auto uitgelezen en de volgende foutmeldin gen kwamen naar boven. 17957 en de 17965. Beiden hebben betrekking op de zogenaamde n75 klep. Om problemen te voorkomen heeft mijn zoon deze klep vervangen alsmede alle vacuumslangetjes. Hij heeft dit in het weekend gedaan. Nu is het probleem er echter nog. Ikzelf heb gisteravond gekeken, ik heb hem de vraag gesteld of hij zeker weet dat de slangetjes weer op dezelfde plek zitten. Hij is eerlijk en zegt dat hij twijfelt. Ik heb inmiddels het internet afgezocht naar een tekening of een beschrijving van de slangetjes waar deze precies zouden moeten zitten, echter (nog) geen resultaat. Kan iemand ons op weg helpen? met een tekening of een beschrijving of een adres waar ik dit kan opzoeken? bijvoorbaat dank.

• vw monteurke

Bedoel je zoiets ?

• Jan

Ja, dat is hem. Zodra mijn zoon komt gaan we er gelijk naar kijken of de slangen goed zitten. Alweer bedankt.

• Jan

Het probleem is dankzij het schema van vwmonteurke verholpen. Alweer is mijn dank zeer groot. We hebben ook gelijk de airco storing uitgelezen en er komt een code 01206. We kunnen niet echt vinjden wat deze storing is. De auto gaat vandaag naar de garage, daar schijnt een ex vw monteur te werken. Ik wacht met spanning af.

• vw monteurke

oké, mooi dat ook dat probleem weer uit de wereld is.

storing 01206 zegt iets over “tijdsduur uitschakeling contact”.

Deze storing kun je gerust wissen. In 9 van de 10 gevallen komt ie dan nooit meer terug.

De vag-com site zegt er het volgende over:

De computer verzamelt gegevens van o.a. de buitentemperatuur op het moment dat je de auto uitzet.

Al naar gelang de tijd die verstreken is vanaf het punt dat de auto uitgezet is zal de computer, bij het opnieuw starten van de auto, de kleppen van je luchtbehandelingssysteem weer instellen (afhankelijk van verschillende waardes oa de buitentemperatuur bij het uitzetten en de verstreken tijd).

Op een gegeven moment kan de computer niet vaststellen hoe lang het geleden is dat de auto van contact gehaald is en zal de kleppen op een ‘default’ waarde neerzetten en van daaruit zal dan de boel opnieuw ingeregeld worden.

Er wordt op dat moment wel een foutcode opgeslagen die aangeeft dat het verschijnsel zich heeft voorgedaan.