ABS lampje brand bij een snelheid van 20km/h

  • Henk

    Beste Monteurke,

    Mijn ABS lampje van mijn Golf 4, bouwjaar 1999, gaat branden als ik ca. 20km/ uur rijd.

    De 4 sensoren zijn doorgemeten en funktioneren goed. (geven alle 4 dezelfde snelheid aan)

    Is het ABS systeem stuk of is het een andere oorzaak??

    Ik heb in het verledenook al eens problemen gahad dat diverse controle lampjes gingen branden

    maar dit hebben we opglost door alle contacten in het cantactblok (links voor onder de moterkap) eens goed aan te draaien.

    Dit lijkt me iets anders daar het brand als ik 20km/ uur rijd.

    Weet u een oplossing.

    Henk

  • vw monteurke

    Begrijpelijk dat je begonnen bent met het controleren van de wielsensors.

    Een vervuilde, defecte wielsensor of de bedrading hiervan is de meestvoorkomende oorzaak van abs storingen.

    Beter is echter om te beginnen met het uitlezen van het storingsgeheugen.

    Dan controleer je het complete abs systeem op storingen en weet je gelijk in welke richting je moet zoeken.

    Zegt de storingscode je niks, vermeld 'm dan hier.

    Vermeld dan ook het merk en type van het abs syteem. Merk en type zie je in het uitleesscherm van vag-com (of ander testapparaat)

    Gevoelig punt bij zo'n auto (je schrijft het zelf ook al) zijn de zekeringen op de accu.

    Denk dan niet alleen aan de geschroefde plaatzekeringen, maar ook aan de steekzekeringen die daar naast zitten.

    Bij wat oudere auto's wil daar wel eens corrosie optreden.

    Gewoon alle zekeringen vervangen en de stekercontacten van de steekzekeringen inspuiten met contactreiniger is de beste remedie.

  • Henk

    Voor de goede orde ik ben niet dezelfde Henk als Henk met de gestraalde voorruit.

    Ik ben nieuw op de site.

    Met groeten.

    Henk van der Heijden

  • Henk

    Monteurke,

    Je advies om de zekeringen na te kijken heeft postief gewerkt.

    De storing is verdwenen.

    Henk

  • vw monteurke

    Ah, da's dan lekker goedkoop opgelost.

    Bedankt voor je feedback.

  • Michael

    Beste Henk,

    Heb jij inmiddels het probleem al gevonden? Ik heb namelijk exact hetzelfde probleem en ben benieuwd wat de oplossing hiervoor is.

    Alvast bedankt voor jouw reactie!

    Groetjes,

    Michael

  • Martina

    Hallo,

    Ook ik zit met het probleem dat mijn abs lampje blijft branden. Abs doet het nog wel.

    Soms gaat hij ook automatisch uit, volgende keer blijft hij weer gewoon branden.

    1x reed ik net van huis zo'n 20km p uur moest ik remmen voor een fietser sloeg ie direct in de abs…

    Daarna niet weer gedoe mee gehad alleen blijft dat lampje maar branden…. wel 2 nieuwe voorbanden erom gekregen… misschien heeft dat hiertoe geleid? is net apk gekeurd dus daar kan het hem ook niet aanliggen…

    Ik hoor het graag!

    Martina

  • vw monteurke

    Het zou kunnen dat de bandenmonteur per ongeluk een wielsensor wat heeft teruggetrokken uit de houder.

    Begin dus eens met te (laten) kijken of alle wielsensors goed tot aan de aanslag in hun houders zitten.

    Is je probleem hiermee niet op te lossen, laat dan het storingsgeheugen uitlezen.

    je weet dan in welke richting de storing moet worden gezocht.

  • René

    Hallo , ik heb een golf 4 , 2.0 variant. Ik ben nu al een tijdje bezig met problemen met de ABS. eerst door een vw garage laten uitlezen. deze gaf storing aan in de sensor rechts voor. laten vernieuwen, maar een paar dagen later nog het probleem. Bij lage snelheid, onder de 30 kmpu gaat het systeem zelfs af en toe werken. zonder dat daar reden toe is. Na een paar keer gaat het abs lampje branden. Deze blijft dan een poosje aan en gaat na een poos ook weer uit. Ik heb geschroefde sensors, tevens de ring op de steekas laten controleren of deze wel vast zit. Soms doet hij het een week niet en dan een paar keer per dag. Van de week schakelde bij 140 kmpu op de cruisecontrol deze zichzelf in 1 keer uit. Schrok me een hoedje. Kreeg hem ook niet meer op de cruisecontrol. Pas nadat het contact uit was en de sleutel eruit geweest was. Deed deze het weer. Ook te maken met ABS ?? Heeft iemand een gouden tip ??? Alvast bedankt.

  • vw monteurke

    Begin eens met het vervangen van de zekeringen in de zekeringkast bovenop de accu.

    Voor afbeelding, zie: http://volkswagen.startpagina.nl/prikbord/14792112/14793301/re-foutcode-v64-(golf-4)#msg-14793301

    Hoewel dit waarschijnlijk bij jou niet de oorzaak zal zijn van je problemen is een goede spanningsvoorziening van het ABS systeem altijd belangrijk.

    Bij storingen aan motormanagement of ABS systeem wordt, om veiligheidsredenen, altijd de cruise control uitgeschakeld.

    Je hebt het storingsgeheugen laten uitlezen en er was een storing bij de RV sensor.

    Zo'n storingsmelding geeft alleen een richting aan !!

    Je weet dan dat de RV sensor niet goed werkt, dat je sensorsignaal RV niet goed is

    Dat niet goed werken, dat slechte signaal, kan echter diverse oorzaken hebben.

    Het kan de sensor zelf zijn, maar het kan ook de bedrading naar die sensor zijn (onderbroken of corrosie/slecht contact bij stekkerverbindigen)

    Het kan ook nog een vervuilde sensorring zijn (openingen dicht door roest of vuil) of een beschadigde sensorring (bv door uitbouwen aandrijfas)

    Tot slot kan het ook een verkeerd gemonteerde sensor zijn.

    Voor een zo sterk mogelijk signaal moet de sensor zo dicht mogelijk bij de sensorring zitten.

    Meten = Weten.

    Met de VAS-tester of met VCDS in de functie “meetwaarden lezen” kunnen de ABS sensorsignalen worden gemeten en met elkaar worden vergeleken.

    Ook tijdens het rijden.

    Dan wordt ook duidelijk of het signaal (tijdelijk) helemaal wegvalt (wat kan wijzen op een onderbroken of slechte verbinding)

    Of dat het signaal zwakker is dan van de andere sensoren (wat kan wijzen op een vervuilde, beschadigde sensorring of een verkeerd gemonteerde sensor)