Waarom vallen bloemen/planten onder het 6% BTW tarief? En waarom sommige soorten niet?

Waarom vallen bloemstukken (zijn dat ook gemengde boeketten?) en geverfde bloemen niet onder het 6% tarief? Ik vind bloemen een behoorlijk luxe artikel, geen nodig iets dus waarom niet alles 21%

Ja deze vraag is eerder gesteld maar met een slecht antwoord en een niet werkende link: http://www.goeievraag.nl/vraag/financien-werk/overig/geld-bloemen-btw-tarief.79188

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.9K

Het beste antwoord

`Bloemstukken, kerststukjes, feestkransen, grafkransen, graftakken en dergelijke zijn geen sierteeltproduct en vallen onder het 21%-tarief. Stelt u bloemstukken samen met materialen die een verschillend tarief hebben? Dan mag u de btw splitsen. Kunt u dat niet, dan mag u de btw forfairtair berekenen.`

aldus de Belastingdienst op de bronsite.

Het criterium is dus: sierteeltproduct (6%) of niet.

"Sierteeltproducten, zoals bloembollen, bloemen, planten en boomkwekerijproducten vallen onder het 6%-tarief. Bloemstukken vallen onder het 21%-tarief.
Onder het 6%-tarief vallen ook:
■gedroogde bloemen
■orchideeën
■anthuriums
■bloemboeketten

Onder het 21%-tarief vallen:
■geverfde bloemen
■gedroogde plantaardige producten, al dan niet geverfd
■melanges van met geurstoffen gearomatiseerd gedroogd plantenmateriaal
■kunstbloemen"

Waarom de overheid het zo moeilijk heeft gemaakt, begrijp ik ook niet.

En de keuze voor 6% of 21% is voor een groot deel ´gewoon´ politiek. Als een sector het zwaar heeft, kan de overheid het lage tarief toepassen.

Fietsen worden gerepareerd tegen 6% BTW maar auto´s tegen 19%. Nu kun je stellen dat een auto ´luxe´ is. Maar waarom wordt dan in een bezoek aan dierentuin of kermis ook slechts gerekend met 6% BTW? Het zijn geen eerste levensbehoeften.
Computoon
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het eerder gegeven antwoord op de door jou mee als antwoord is goed net als de kappers mochten de bloemverkopers in 1998 hun btw tarief verlagen naar het laagste tarief.

Toegevoegd na 6 minuten:
De geverfde bloemen overigens niet omdat daar gewoon het hoge btw tarief geld voor de bijproducten.
ronron1212