Iedereen weet dat remmen bij veelvuldig of extreem gebruik erg warm (en soms zelfs heel erg heet) kunnen worden.
Men heeft, voor de hydraulische bediening van de remmen (om koken en luchtbelvorming te voorkomen) dus een vloeistof moeten ontwikkelen met een hoog kookpunt ….. Remvloeistof
Nou zul je denken, da's mooi, probleem opgelost.
Nou ………………. Niet helemaal. Remvloeistof heeft namelijk een vervelende eigenschap.
Remvloeistof is hygroscopisch. Dit betekent dat remvloeistof de in de lucht aanwezige waterdamp absorbeert.
Het kookpunt van water is slechts 100 graden en als je remvloeistof te veel waterdamp heeft geabsorbeerd daalt het kookpunt van dat mengseltje van remvloeistof en water naar een gevaarlijk niveau. Bij (te) warme remmen kan er dan luchtbelvorming in je remsysteem ontstaan en dat remt niet zo fijn meer.
Een ander nadeel van water in je remsysteem is dat het corrosie veroorzaakt aan de binnenkant van je hoofdremcilinder en/of remcilinders
Het percentage water in je remvloeistof kan, zoals je hebt gezien, worden gemeten en als er teveel water in je remvloeistof zit is verversing aan te raden.
In het onderhoudsvoorschrift bij VW staat dat de remvloeistof iedere 2 jaar ververst moet worden. Als je dat aanhoudt zit je zeker aan de veilige kant.
Verversing van remvloeistof kan het beste gebeuren met een speciaal apparaat. (dus NIET door het “pompen” met het rempedaal)
Zo'n apparaat heeft een reservoir verse remvloeistof dat onder druk wordt gezet.
Men sluit een slang vanaf dat apparaat aan op het remvloeistofreservoir in je auto, daarna draait men 1 voor 1 de ontluchtingsnippels open en de onder druk staande nieuwe vloeistof drukt de oude naar buiten.