automaat probleem

  • paulus-109

    ik rij een octavia van 2001 en plaats hier een berichtje daar op het skoda forum ik alleen belachelijke antwoorden kreeg.

    de auto heeft 240000 km gelopen en heeft de volgende symptomen:

    - schakelen gaat snel van eerste naar tweede trap

    - schakelen gaat laat van twee naar drie

    - komt nauwelijks in de laatste trap

    dacht dat het met de temperatuur te maken had omdat de sensor voor de tempmeter dood was maar na vervangen van deze is het probleem zo als het is. hiervoor alleen af en toe laat naar de laatste trap………..

    hoop hier meer info te horen.

    paul

  • vw monteurke

    Een paar vraagjes:

    Wat is je motorcode

    Wat is je versnellingsbakcode

    Beide codes vind je op de sticker die voorin in het servicepaspoort is geplakt. Zo'n zelfde sticker is ergens op de kofferbakbodem of in de reservewielbak geplakt.

    Zonder deze codes kan ik geen (juiste) technische informatie opzoeken.

    Kijk op deze site naar het videofilmpje en je begrijpt welke sticker ik bedoel: http://www.vwgenuineparts.co.uk/vw_engines_and_models.shtml

    Dan is er nog een belangrijk ding.

    Automaatbakken worden electronisch aangestuurd. Het zou kunnen dat jouw problemen veroorzaakt worden door de electronica.

    Als er storingen in de electronica zitten worden deze opgeslagen in een storingsgeheugen.

    Een monteur zal ALTIJD beginnen met het uitlezen van dat storingsgeheugen.

    Je weet na dat uitlezen of er electronica-storingen in het systeem zitten en zo ja, welke dat zijn.

    Deze storingen worden in een 5 cijferige code weergegeven (bij universele uitleesapparatuur kan dat ook een 3 cijferige code zijn)

    Je voelt de bui natuurlijk al hangen: Is jouw auto uitgelezen ?

    Zo ja, zaten er storingen in ? Welke storingen (codes) waren dat ?

    Zo niet, laat 'm dan alsnog uitlezen. Laat de storingen uitprinten of schrijf ze op en vermeld de storingscodes hier.

    Je schrijft dat je probleem eerder is besproken op een Skodaforum. Welk Skodaforum was dat ?

    Kun je een linkje geven naar de pagina waarin jouw probleem werd besproken ?

  • paulus-109

    beste ,

    vandaag gaat hij nog eens aan de computer hoop ik, mag de auto wegzetten vandaag en dan doen ze hun best.

    vorige keer (half jaar terug) waren er geen fouten.

    zal zodra ik meer weet alles posten met codes van fouten motor en bak.

    groet paul

  • paulus-109

    beste,

    motorcode alh

    versnellingsbakcode fdb

    foutcodes aan een niet vagcom

    000281 snelheidsensor

    00652 schakelbereikregelaar niet plausibel signaal

    bij de dealer de volgende nummers gehad, deze hebben het in beidde gevallen over een sensor en niet een regelaar…………

    01M 927 321 B sensor rijsnelheid

    095 927 321 B sensor rijsnelheid

    een van de twee zit zichtbaar onder de accubehuizing/luchtfilterbehuizing

    de andere zit onder de versnelingsbaksteun

    hoop dat je hier meer mee kan en kan aangeven of ik beidde of een van de twee en dan welke moet vervangen.

    overigens schakeld hij nu weer ok na het wissen van de fouten……..

    paul

  • vw monteurke

    Paul,

    Je probleem lijkt me duidelijk.

    Het regelapparaat van een automaatbak heeft een aantal belangrijke gegevens nodig om het juiste schakelmoment te kunnen bepalen.

    Motortoerental en rijsnelheid zijn zo ongeveer de belangrijkste gegevens.

    En jouw automaatbakregelapparaat krijgt geen snelheidssignaal ……… Dus tja, geen wonder dat dat regelapparaat dan niet meer zo goed weet wanneer er moet worden geschakeld.

    Van die storing aan de schakelbereikregelaar, storing 00652 zou ik me, voorlopig althans, niet al te veel aantrekken.

    Storing 00652 krijg je namelijk ook …………………….. als je geen rijsnelheidssignaal hebt

    Ik zou me dus eerst eens concentreren op dat snelheidssignaal. Veel kans dat storing 00652 vanzelf verdwijnt als je weer een goed snelheidssignaal hebt.

    Wat nu:

    Je moet je realiseren dat een storingscode alleen een richting aangeeft waarin je moet gaan zoeken

    In jouw geval geeft storingscode 281 aan dat het regelapparaat van de automaatbak geen rijsnelheidssignaal krijgt.

    Dit KAN betekenen dat de rijsnelheidssensor defect is, maar het KAN bijvoorbeeld ook betekenen dat er een onderbroken draad OF een slecht stekkercontact zit bij die sensor.

    Kijk dus, voordat je klakkeloos die sensor gaat vervangen, eerst even of je niks verdachts aan de bedrading of de stekkerverbindingen van die sensor ziet.

    Waar zit die rijsnelheidssensor:

    Kijk hiervoor op onderstaande exploded view afbeelding.

    Nummer 27 is de rijsnelheidssensor.

    Verwar deze snelheidssensor niet met de toerentalsensor van de versnellingsbak, nummer 30 die daar in de buurt zit

    Die onderdeelnummers die je opgeeft zeggen me niks. Ik heb alleen een reparatiehandleiding op m'n pc.

    Bij onderstaande afbeelding moet je er rekening mee houden dat de bak op z'n kop is afgebeeld. Kijk dus even goed hoe de bak in de auto is gemonteerd

  • paulus-109

    bedankt!

    dat is de sensor onder de versnellingsbak steun.

    stekker heb ik al gecontroleerd en deze was goed.

    de draad is niet helemaal te volgen daar deze onder de steun verdwijnt…………..maar tot daar dik ok.

    had eventueel schade verwacht aan de draad bij de warmtewisselaar maar niks te zien

    op volksforum intussen een gelijkaardig geval gevonden bleek ook de snelheidsensor.

    de km teller doet het wel die haalt zijn signaal ergens anders vandaan? uit de abs of zo?

    maar goed voor die paar euro,s ga ik de sensor gewoon wisselen, om alles uit te sluiten maar ook omdat je voor hem te controleren op kabelbreuk etc de versnellingsbanksteun moet demonteren en dus ook de accubehuizing en de luchtfilterbox dus beter maar vervangen………

    nogmaals dank voor je input

  • paulus-109

    beste allemaal,

    het bovenstaande probleem is opgelost met het vervangen van de snelheidsensor.

    deze zit onder de versnellingsbak steun.

    tips voor het vervangen:

    - demonteer de accu en de behuizing

    - demonteer het luchtfilterhuis

    - plaats een rolkrik onder de automaat, best met een plankje er tussen

    - maak de versnellingsbak steun los

    - wissel de sensor

    monteer alles in omgekeerde volgorde en let er op dat je de luchtmassameter weer aankoppeld net als het kleine vacuumslangetje

    al met al een klusje van een uurtje en sensor kost een 40 euro bij de dealer.

    inmiddels een 1500 km probleemloos gereden!

    vw monteurke bedankt voor je input!

    groet paul

  • vw monteurke

    Bedankt voor het beschrijven van de manier waarop je e.e.a. hebt gerepareerd (tu)

    Mooi dat het nu is opgelost.

  • paulus-109

    ja lijkt me wel makkelijk voor de volgende die dit probleem ook heeft.

    inmiddels al weer heel wat km,s en het lijkt wel een nieuwe :)o

    paul

  • paulus-109

    ha ha daar is ie weer…..

    octavia gaat nog steeds perfect, heel de zomer geen last gehad, tot………………………………..

    ik er een aanhanger achter hing :S

    de auto was het schakelmoment weer kwijt, schakelde niet of deed het schokkerig.

    zou vervangen van de sensor op positie G38 (toerentalsensor automaat) kunnen helpen?

    aanhanger er af en het was direct weer over…………

    paul