Een motortrilling of resonantie is wel heel iets anders dan een trillend stuur.
Omdat ook nu niet geheel duidelijk is wat je bedoelt (trilling of resonantie) ga ik eerst uit van het meestvoorkomende, een resonantie.
Het gebeurt, vooral bij dieselmotoren, vaak dat bij een bepaald motortoerental bepaalde (kunststof) onderdelen gaan meetrillen en een dreunend geluid maken.
Berucht in deze is de kunststof accubak.
Haal het deksel er eens af en stop wat schuimrubber of iets anders tussen de accu en de accubak. Veel kans dat het gedreun dan over is.
Is het de accubak niet, kijk en luister dan welk onderdeel wel geluid maakt (laat iemand anders het toerental zo houden dat de resonantie hoorbaar is)
Voel je in de auto de motortrillingen, dan kan er sprake zijn van versleten of onder spanning staande motorophangrubbers.
Motorophangrubbers hebben de taak om motortrillingen op te vangen en te dempen zodat ze niet worden doorgegeven aan de carrosserie.
Als motorophangrubbers versleten zijn of onder spanning zijn gemonteerd kunnen deze rubbers hun taak niet (goed) meer uitvoeren en dat voel je in de auto.
Regelmatig voorkomende oorzaak:
Als bijvoorbeeld bij een distributieriemvervanging of bij een andere reparatie waarbij deze rubbers zijn losgeweest de motorsteun(en) niet goed is teruggemonteerd staat deze onder spanning en worden motortrillingen gemakkelijker doorgegeven aan de carrosserie