trillen

  • willem

    Beste,

    Wij rijden een Touran uit 2008 2.0 TDI km stand 110000.

    Het probleem waar wij tegenaan lopen, is dat het stuur licht trilt tussen de 2000 en 2200 toeren,ongeacht welke versnelling.

    Zodra je de koppeling intrapt is het trillen in het stuur ook meteen over.

    Iemand enig idee waar dit probleempje gezocht moet worden.

    ALvast bedankt.

    Mvg

  • vw monteurke

    Een aantal mogelijke oorzaken op een rijtje:

    Onbalans in voorwielen ——-> Wielen (laten) balanceren.

    Kromme, ingedeukte velg, slag in velg of slingerende velg. ——-> Controleren en indien nodig velg vervangen.

    Wielen zijn gewisseld ——–> Achterwielen hebben vaak een ander slijtagepatroon. Wisselen van voor naar achter kan dan voor trillingen zorgen.

    Hoogteslag in banden en/of velgen. ——> Soms helpt het om de band 180 graden te draaien op de velg. Zo niet, kijk waar de hoogteslag in zit (velg of band) en vervang deze

    Versleten vooras- of draagarmrubbers. ———> Controleren en indien nodig vervangen.

    Naderhand aangebrachte wijzigingen aan de auto zoals verlaging of montage van (te) brede velgen kan ook trillingen veroorzaken

    Aandrijfassen. Denk dan aan speling op homokineten of kapotte homokineethoes.

  • willem

    Bedankt voor de reactie.

    Vanmorgen nog eens geprobeerd, maar blijkt dat als ik stil sta en gas geef tot 2000 toeren het trillen ook begint en bij ca 2200 weer weg is.

  • vw monteurke

    Een motortrilling of resonantie is wel heel iets anders dan een trillend stuur.

    Omdat ook nu niet geheel duidelijk is wat je bedoelt (trilling of resonantie) ga ik eerst uit van het meestvoorkomende, een resonantie.

    Het gebeurt, vooral bij dieselmotoren, vaak dat bij een bepaald motortoerental bepaalde (kunststof) onderdelen gaan meetrillen en een dreunend geluid maken.

    Berucht in deze is de kunststof accubak.

    Haal het deksel er eens af en stop wat schuimrubber of iets anders tussen de accu en de accubak. Veel kans dat het gedreun dan over is.

    Is het de accubak niet, kijk en luister dan welk onderdeel wel geluid maakt (laat iemand anders het toerental zo houden dat de resonantie hoorbaar is)

    Voel je in de auto de motortrillingen, dan kan er sprake zijn van versleten of onder spanning staande motorophangrubbers.

    Motorophangrubbers hebben de taak om motortrillingen op te vangen en te dempen zodat ze niet worden doorgegeven aan de carrosserie.

    Als motorophangrubbers versleten zijn of onder spanning zijn gemonteerd kunnen deze rubbers hun taak niet (goed) meer uitvoeren en dat voel je in de auto.

    Regelmatig voorkomende oorzaak:

    Als bijvoorbeeld bij een distributieriemvervanging of bij een andere reparatie waarbij deze rubbers zijn losgeweest de motorsteun(en) niet goed is teruggemonteerd staat deze onder spanning en worden motortrillingen gemakkelijker doorgegeven aan de carrosserie

  • willem

    Zoals je het nu omschrijft is het inderdaad een resonantie die alleen voelbaar in het stuur is bij een bepaald toerental

    Dus aan de carrosserie is dit niet voelbaar.

    Ik zal eens kijken naar de punten die jij hebt aangegeven.