Kan een auto (probleemloos) starten zonder een goed werkend gloeibougie, dus 3 werkend en 1 niet werkend ? En het is wanneer ik voor stoplichten sta te wachten de auto bijna gaat afslaan hij geeft dan 8dznd toeren aan. Als ik wat gas bij geef tot ongeveer 10 klinkt de auto weer soepel. Wat is er aan de hand?
Groet,
Cihan
VW Bora '99 1.9 tdi 90 pk
399227 km
vw monteurke
Een TDI dieselmotor kan tot vrij lage buitentemperaturen zonder hulp van gloeibougies aanslaan.
Het kan dus inderdaad best zijn dat je 1 defecte gloeibougie niet direct opmerkt.
Wat bedoel je met:
En het is wanneer ik voor stoplichten sta te wachten de auto bijna gaat afslaan hij geeft dan 8dznd toeren aan. Als ik wat gas bij geef tot ongeveer 10 klinkt de auto weer soepel
Bedoel je misschien dat je motor bij 800 t/min wat onregelmatig loopt en bij gas geven tot 1000 t/min niet meer ?
Cihan
VW monteurke,
Kun je het via de afleesapparaat erachter komen of er een storing is met de gloeibougie, of moet je dit handmatig checken ?
Bedoel je misschien dat je motor bij 800 t/min wat onregelmatig loopt en bij gas geven tot 1000 t/min niet meer ? = ja
Cihan
voorverwarming gloeit ook langer…
vw monteurke
Bij jouw motor zijn storingen in het gloeisysteem niet uit te lezen.
Er is een snelle manier om het gloeisysteem door te meten. Met de juiste meter 2 minuutjes werk
Meet met een (inductie)amperemeter hoeveel stroom de 4 gloeibougies in totaal opnemen.
Als je weet dat een opgewarmde gloeibougie (net voor het systeem afslaat) ongeveer 11 ampere opneemt, dan moet je dus bij 4 goed werkende gloeibougies ongeveer 44 ampere meten.
Als je maar 33 ampere meet weet je dat er 1 gloeibougie kapot is. Je weet met deze methode niet welke gloeibougie dat is.
Voordeel van deze snelle meting is dat je ook meteen meet of er uberhaubt wel stroom naar je gloeibougies loopt.
Helemaal geen stroom kan betekenen 4 kapotte gloeibougies, maar de kans is dan groter dat bv de voorgloeizekering kapot is of dat het voorgloeirelais niets doet
De beste manier, ook voor de doe-het-zelver, om gloeibougies te testen is ze uit te bouwen, ze met een hulpkabeltje aansluiten op de accu en kijken of ie gloeit. (zie afbeelding)
Als er 1 of 2 gloeibougies kapot zijn is het aan te raden om ze meteen alle 4 te vervangen.
Nu heb je ze toch uitgebouwd en gaat het in 1 moeite door.
Als je nu alleen de kapotte vervangt is de kans groot dat de anderen binnenkort alsnog vervangen moeten worden en dan heb je dubbel werk.
V.w.b. onregelmatig stationair lopen zijn verschillende oorzaken mogelijk.
Een kapotte gloeibougie zal vooral bij een koude motor merkbaar zijn in de motorloop.
Loopt de motor ook onregelmatig als ie is opgewarmd dan ligt de oorzaak ergens anders.
Een onderhoudsbeurt en afstelling van het inspuittijdstip doen vaak al wonderen. Begin daar dus eens mee
Afbeelding testen gloeibougie:
Sluit de gloeibougie d.m.v. 2 hulpkabels aan op de accu zoals afgebeeld.
Een goed werkende gloeibougie begint aan de punt te gloeien.
De gloeitest mag slechts even duren (tot het gloeien zichtbaar is) anders wordt de gloeibougie beschadigd.
Cihan
Ik denk erover om Forte toevoeging te gebruiken, wat zijn je bevindingen hierover?
vw monteurke
Welke Forte toevoeging wil je gaan gebruiken ?
Forte maakt nogal wat verschillende producten voor verschillende doeleinden en toepassingen. http://www.forte-nwe.nl/NL/Forte-Producten/Auto.html
Cihan
Fuel system cleaner
Petrol saver
Diesel Turbo cleaner
Advanced Diesel Fuel Conditioner
Motor Flush
Oil Fortifier
Automatic Transmission Treatment
vw monteurke
Zo. Da's een hele lijst. Wil je dat allemaal gaan gebruiken ? ::o
Ik dacht dat jij een handgeschakelde versnellingsbak in je auto had. Waar heb je dan Automatic Transmission Treatment voor nodig ?
Cihan
Forté Automatic Transmission Treatment biedt de volgende voordelen:
• Verbetert het synchroniseren bij handgeschakelde versnellingsbakken.
Bevestig spam
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Gerapporteerd als spam
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!