Stotteren en vermogen weg

  • emboss

    VW Sharan 2.0 TDI 140 PS November 2006, modeljaar 2007, km stand 175.000

    Bij optrekken, met name in 3, 4 5 en 6 houd de motor sterk in, stottert en trekt niet door.

    In 1 en 2 is effect minder maar wel aanwezig.

    Vermogen is weg, motor komt bij vol gas doortrekken niet meer op toeren (boven 4300 rpm ook niet in 2)

    LMM is OK. Geen storingsmeldingen uitgelezen, brandstoffilter vervangen. Altijd Shell tanken.

    Na beurt tijdelijk goed, na 1000 km komt verschijnsel weer terug.

    Wat kan dit zijn?

  • vw monteurke

    je schrijft: Geen storingsmeldingen uitgelezen.

    Hoe moet ik dat zien ? Heb je het storingsgeheugen nog niet uit laten lezen ? Of heb je het wel uit laten lezen en zaten er geen storingen in ?

    Als het geheugen nog niet is uitgelezen, laat dat dan zsm doen. Vraag of ze de storingen uitprinten en vermeld dan hier de storingscodes.

    Ik vond wat oude berichten van je en daar was sprake van roetfilterproblemen. Is er al gekeken of dit misschien weer aan de orde is ?

    Een (opnieuw) verstopt roetfilter zal zeker vermogensproblemen kunnen geven

    Andere mogelijke oorzaken:

    Systeem gaat in noodloop omdat geleverde turbodruk niet overeenkomt met gevraagde turbodruk.

    Noodloop is gemakkelijk te herkennen. Na het afzetten van het contact reset het systeem zich en als je daarna opnieuw gaat rijden zal de motor weer (even) z'n volle vermogen hebben totdat het systeem opnieuw in noodloop springt.

    Bij uitlezen van het storingsgeheugen zullen er ook storingen in het geheugen zitten die iets zeggen over de turbodruk.

    Er komt motorolie bij de brandstof door een inwendig lekkende tandempomp.

    Dit is te herkennen aan een vervuild, zwart en vettig brandstoffilter. Oplossing: nieuwe tandempomp.

    Kabelboom voor pompverstuivers in cilinderkop. Een of meerdere stekkers van pompverstuivers maken af en toe geen contact waardoor de betreffende verstuiver niet wordt aangestuurd

    Ook deze storing wordt in het geheugen opgeslagen en kan dus worden uitgelezen.

    Pompverstuivers uitgeslagen in cilinderkop. (kan bij bepaalde motortypes optreden) Uw VW dealer kan zien of dit op uw motor van toepassing kan zijn

  • emboss

    Hallo,

    Bedankt voor de snelle reactie.

    Typfoutje van mijn kant: Er zijn geen storingen gemeld bij het uitlezen.

    Monteur van dealer denkt dat het het lager van de turbo is of de EGR. Kan dat ook?

    Zal jouw bericht aan de monteur geven, mogelijk helpt hem dat bij het zoeken.

    Marcel