Airco doet het niet met blower op stand 3 en hoger.

• popeyes

Ik bezit een ‘oude’ Polo uit 98, die het overigens nog prima doet,

Behalve de airco, die begint wat kuren te vertonen. Sinds kort doet de airco het alleen als de blower op stand 1 of 2 staat. Als ik de blower op stand 3 of 4 zet, dan gaat het lichtje van de airco uit en geeft hij ‘gewone’ koude lucht, welke niet voldoende is om snel mijn ramen te ontwasemen. Het is geen onoverkomelijke storing maar wel lastig. Iemand enig idee?

• vw monteurke

Mogelijke oorzaken:

De airco schakelt zichzelf uit beneden een bepaalde buitentemperatuur (rond de 4 graden) .

Dit gebeurt om te voorkomen dat er vloeistof (in plaats van damp) in de pomp komt.

Als er namelijk (niet comprimeerbare) vloeistof in de pomp komt loopt de pomp kapot.

Oplossing: Wachten op hogere buitentemperaturen. Werkt het systeem bij temperaturen van 7 graden en hoger nog steeds niet goed, zie dan mogelijkheid 2 hieronder

Er zit onvoldoende koelmiddel in het systeem waardoor (soms) de druk beneden een bepaalde waarde zakt en de druksensor het systeem uitschakelt.

Oplossing: Laten controleren of er voldoende koelmiddel in het systeem zit en het systeem laten afvullen met de juiste hoeveelheid koelmiddel.

Het is aan te raden om het koelmiddelpeil van een aircosysteem zo ongeveer iedere 4 jaar te laten controleren en eventueel bijvullen.

Niet alleen om te waarborgen dat je airco blijft koelen, maar ook om er voor te zorgen dat de pomp van je aircosysteem voldoende smering krijgen.

Aan het koelmiddel wordt namelijk een (speciaal) smeermiddel toegevoegd om de pomp te smeren.

Onvoldoende (circulatie van) koelmiddel betekent onvoldoende smering van de pomp en je mag zelf bedenken wat voor consequenties dat zal hebben.