ketting v5

  • Jasper

    Hallo ik heb een vraag…

    ik heb een golf 4 v5 van 2003 170pk daar heb de ketting van laten vervangen bij een km stand van 130,000 is dat normaal bij deze stand…heb deze auto gekocht met een km stand van 113,000 dat is +/- 23,000 mee gereden… ze zegen toch dat een ketting langer mee gaat

  • vw monteurke

    Gemiddeld gaat zo'n distributieketting inderdaad wat langer mee.

    Bedenk echter wat het woord “gemiddeld” betekent. Uitschieters naar boven of naar beneden zijn altijd mogelijk.

    Factoren die de levensduur van ketting en/of geleiders negatief zouden kunnen beinvloeden zijn onder andere:

    Verwaarloosd en/of regelmatig uitgesteld onderhoud.

    Gebruik van mindere kwaliteit olie dan is voorgeschreven.

    Rijstijl (denk dan bv aan veel koude starts, veel korte stukjes rijden)

    Je auto heeft in 10 jaar tijd slechts 130.000 km gereden. Veel korte stukjes (en koude starts) zijn bij zo weinig km zeker aannemelijk

    Een andere mogelijkheid is dat je km stand niet klopt en dat je auto meer heeft gereden dan jij denkt

    130.000 km in 10 jaar is niet echt veel. Gemiddeld zou er dan maar 13000 km per jaar met die auto gereden zijn.

    Heb je die km stand al eens gecontroleerd ?

    Dit kan via NAP of via de onderhouds- en reparatiehistorie van VW organisatie.

    Let op: beide hebben nadelen. NAP werkt niet voor gebruikt ingevoerde auto's en de VW organisatie registreert alleen werkplaatsbezoeken bij VW dealers.

    Tesamen echter geeft het een aardig beeld van de historie van je auto en de gereden km.

  • Jasper

    bedankt voor de uitleg heb de auto bij een volkswagen garage in onderhoud ook gekocht hij krijgt gewoon de onderhoud die de auto nodig heeft dus gewoon die longlife

    was je zei over korte stuks rijden dat deed ik wel…dus dat kan er ook mee te maken hebben dan? de km stand klopt.. heb het onderhouds boekje na gekeken..alles is klopt

  • vw monteurke

    Aan de km stand te zien ben jij niet de enige die er korte stukjes mee heeft gereden.

    Diegenen die de auto voor jou hebben bereden hebben ook niet echt veel kilometers gemaakt dus je mag aannemen dat daar ook veel korte stukjes bij zaten.

    Je moet je realiseren dat de motorsmering tijdens en vlak na een koude start (nog) niet optimaal is.

    Het duurt even voor de olie door de gehele motor zit.

    Als het aantal koude starts beduidend hoger ligt dan het gemiddelde zie je dat dan ook vaak terug in een wat lagere levensduur van bepaalde motoronderdelen.