Vw Lupo

• Frank

Hallo ik heb een Vw Lupo 1.0 Mpi 37Kw uit 2000.

Hij start af en toe slecht,net of de startmotor blijft doordraaien,naar een paar keer achter elkaar starten doet hij het wel,

met name als hij warm is doet hij het erger,moet ik de startmotor vervangen,of kan ik er iets aan doen?

mvgr frank

• vw monteurke

Bedoel je dat de startmotor na het starten (dus als je de sleutel loslaat) nog even met een gierend geluid doordraait ?

Of bedoel je dat de startmotor bij het starten wel draait maar dat deze de motor niet “meeneemt” ?

Of bedoel je dat je een aantal keren moet starten voordat je motor aanslaat ?

• frank

Hoi monteurke,

sorry van mijn late reactie,maar ik zit op mijn werk,

de lupo heeft het tweede probleem zoals jij het omschrijft,

de startmotor draait wel,maar het is net of hij naar een paar keer de motor pas meeneemt.

auto loopt wel gelijk en goed,dus geen motorisch probleem.

moet ik de startmotor gelijk vervangen,of kan ik er iets aan schoonmaken?

hoor graag van je,

groet frank

• vw monteurke

Meest waarschijnlijk en meest voorkomend is inderdaad een defecte startmotor. Oplossing is vervangen van de startmotor.

(Veel) minder waarschijnlijk is beschadigde tanden van de starterkrans op het vliegwiel waardoor het tandwieltje van de startmotor over de starterkrans ratelt.

Laat je monteur voor de zekerheid je starterkrans inspecteren. Als de startmotor is uitgebouwd is die starterkrans goed zichtbaar en dus simpel te inspecteren.

Als de starterkrans er goed uitziet ben je klaar met een nieuwe startmotor.

Is de starterkrans beschadigd dan ben je duurder uit, want dan moeten (ook) de versnellingsbak en koppeling worden uitgebouwd om een nieuw vliegwiel te plaatsen.

Maar, maak je niet onnodig ongerust. Een beschadigde starterkrans komt heel weing voor

• frank

hoi monteurke,

bedankt voor je advies,

ga woensdag eerst de startmotor demonteren en kijk dan wel verder.

nogmaals bedankt,

mvgr frank