Seat Cordoba 1.6 loopt op 3 cylinders

  • Reem

    Beste medeprikkers/lezers,

    Ik heb een 1999 Seat Cordoba Vario met een 1.6 ALM motor, die ik kocht terwijl deze zo nu en dan de vierde cylinder oversloeg en met het verhaal v.d. vorige eigenaresse dat de auto inmiddels wel toe was aan een onderhoudsbeurt waarbij de bougie's, de verdelerkap en rotor aan vervanging toe zouden zijn. Hetgeen inderdaad het geval bleek, daar de verdelerkap en rotor flink waren ingebrand. Na het vervangen v.d. verdelerkap en rotor bleef de auto nog steeds vaak een cylinder overslaan en besloot ik ook de bougie's te vervangen. Toen ik dat had gedaan draaide de motor even netjes op 4 cylinders, maar begon al gauw weer de vierde cylinder over te slaan. Nu draait de motor permanent op 3 cylinders, heb ik gecheckt of de betreffende bougie vonkt, hetgeen het geval is, en begrijp ik uit meerdere verhalen op internet dat het ook kan liggen aan de brandstoftoevoer, de bobine, de stroomverdeler of zelfs een verbrande klep.

    Heeft iemand hier advies voor me zodat ik e.e.a. kan uitsluiten en kan repareren. Ben geen automonteur, bezit slechts de hoognodige gereedschappen en heb het geld niet om ‘m naar de garage te brengen, dus ik hoop dat ik ’m zelf kan maken.

    M.v.g. Remy

  • vw monteurke

    Regelmatig voorkomende oorzaken bij die motoren:

    Bougiekabels/stekkers kapot.

    Als de lengte van de kabels het toelaat zou je eens 2 kabels kunnen wisselen om te zien of de storing meeverhuist.

    Als 1 van de kabels daarvoor te kort is zul je met nieuwe kabels moeten proberen

    Gebruik originele kabels/stekkers en geen autoshopmeuk.

    Motor zuigt valse lucht via de vacuumleiding die naar de rembekrachtiger loopt.

    Kijk goed of die harde kunststof buis niet verduurd en gescheurd is. Let vooral goed op de plaatsen waar de leiding op de terugslagklep of op nippels is geschoven.

    Kijk ook naar het rubber verbindingsstukje waarmee die leiding aan het inlaatspruitstuk is gekoppeld.

    (die leiding zit op het inlaatspruitstuk ter hoogte van de 4e cilinder. Valse lucht via die leiding is dus het beste merkbaar bij die 4e cilinder)

    Als dit allemaal in orde is, laat dan eerst het storingsgeheugen uitlezen. Je weet dan in ieder geval in welke richting je verder moet zoeken

  • Reem

    Beste VW.Monteurke,

    Ben maar begonnen bij het begin…..De bougiekabel. Eventjes geleend van mijn andere Seat Cordoba 1.6 ALM Vario en degene die op 3 cylinders draaide liep ineens als een zonnetje.

    Bedankt voor de raad

    Groet, Reem

  • vw monteurke

    (tu)