Beste medeprikkers/lezers,
Ik heb een 1999 Seat Cordoba Vario met een 1.6 ALM motor, die ik kocht terwijl deze zo nu en dan de vierde cylinder oversloeg en met het verhaal v.d. vorige eigenaresse dat de auto inmiddels wel toe was aan een onderhoudsbeurt waarbij de bougie's, de verdelerkap en rotor aan vervanging toe zouden zijn. Hetgeen inderdaad het geval bleek, daar de verdelerkap en rotor flink waren ingebrand. Na het vervangen v.d. verdelerkap en rotor bleef de auto nog steeds vaak een cylinder overslaan en besloot ik ook de bougie's te vervangen. Toen ik dat had gedaan draaide de motor even netjes op 4 cylinders, maar begon al gauw weer de vierde cylinder over te slaan. Nu draait de motor permanent op 3 cylinders, heb ik gecheckt of de betreffende bougie vonkt, hetgeen het geval is, en begrijp ik uit meerdere verhalen op internet dat het ook kan liggen aan de brandstoftoevoer, de bobine, de stroomverdeler of zelfs een verbrande klep.
Heeft iemand hier advies voor me zodat ik e.e.a. kan uitsluiten en kan repareren. Ben geen automonteur, bezit slechts de hoognodige gereedschappen en heb het geld niet om ‘m naar de garage te brengen, dus ik hoop dat ik ’m zelf kan maken.
M.v.g. Remy