1e dealer zegt distr. riem vervangen wat het eerst komt dus tijd of aantal km (in dit geval tijd)
2e dealer zegt onzin om nu al te vervangen je rijdt zo weinig met de auto (10000 km per jaar) vervang maar over een jaar of 2 (met tussentijds visuele inspectie op de riem)
.
voor de zekerheid vervangen natuurlijk beter maar een auto met zo weinig km is dat dan ook echt nodig ?
iemand suggestie of advies graag
vw monteurke
Hoe lang denk je deze auto nog te rijden ?
2 jaar of korter ? Dan zou het advies van dealer 2 misschien wat zijn, want dan spaar je eventueel een riemvervanging uit. (zie ook overweging hieronder)
Langer dan 2 jaar ? Dan moet je die riem toch een keer laten vervangen terwijl de auto in jouw bezit is. Kun je dan beter meteen (laten) doen.
Weet je zeker dat alles 100% is en hoef je zolang je die auto rijdt niet wakker te liggen van eventueel gebroken distributieriemen.
Overweging:
Vervangingsadvies na een X aantal jaren is er gekomen omdat distributieriemen niet alleen verslijten tengevolge van (veel) km rijden, maar ook verduren en verdrogen onder invloed van temperatuurwisselingen van de motor.
12000 km is echter nog niet veel.
In principe zou een riem waarvan de letters (naam van de fabrikant en onderdeelnummer) nog goed zichtbaar en leesbaar zijn en die geen droogtescheurtjes heeft nog best even mee kunnen.
vipertronic
auto 1 maand geleden kocht bij dealer 2 met dat verhaal dat betekent na 8 maanden (maart 2013 moet ie grote beurt en apk) ook een duren riemenwissel (distr. en aircopomp riem) das ook weer zoiets monteurke vw dealer zegt : airco gebruik je niet bij elke rit dus riempje is haast niet versleten van je pomp echter er staat een tijd voor om hem te vervangen , ben op deze manier dus wel wat geld kwijt aan een grote beurt + apk en riemenwissel . toen ik de auto kocht had hij het over km standen voor verwisselen riemen later auto gekocht en in serviceboekje staat of de tijd of de km voor het wisselen voor
maar goed denk dat ik de riemen airco en distr. maar laat vervangen voor de zekerheid ook al heeft dat distr.riempje niks gelopen (12000) km
vw monteurke
Wel even 2 dingen goed uit elkaar houden.
Een distributieriem is iets heel anders dan een ribriem. Ook de gevolgen bij breuk verschillen enorm.
Een gebroken distributieriem kan dure motorschade tot gevolg hebben (kromme kleppen, beschadigde zuigers en dat soort enge dingen)
Dat is de reden dat je het vervangen van die distributieriem beter te vroeg dan te laat kunt laten doen.
Ik zeg altijd: Beter 10.000 kilometers te vroeg dan 10 meter te laat
De ribriem die over de dynamo en de aircocompressor loopt is een ander verhaal.
Te eerste kun je die riem gemakkelijk zelf regelmatig controleren op droogtescheurtjes, want die riem loopt gewoon open en bloot over een paar poelie's
Ten tweede, wat gebeurt er nou als die riem breekt. Je airco werkt niet meer en je dynamo laadt niet meer bij. Da's alles.
Nou, big deal zeg. Op de stroom in je accu kun je altijd nog de dichtstbijzijnde garage of in ieder geval een veilige parkeerplaats bereiken.
Natuurlijk is er bij breken van zo'n ribriem sprake van enig ongemak, maar er is geen verdere motorschade zoals bij een gebroken distributieriem.
Het preventief (op tijd of km) vervangen van een ribriem is dan ook veel minder noodzakelijk dan een distributieriem.
Ik ken je motorcode niet, maar bij bovenstaand verhaal ga ik ervan uit dat je waterpomp wordt aangedreven door de distributieriem.
Er zijn ook motoren waarbij naast de dynamo en de airco ook de waterpomp wordt aangedreven door de ribriem.
Als bij zo'n motor de ribriem breekt valt de koelwatercirculatie weg en dan is doorrijden natuurlijk geen optie.
Ook dan is er echter (bij direct stoppen) geen verdere motorschade.
Samengevat:
Met vervangen distributieriem geen risico nemen en op tijd laten vervangen.
Voor wat betreft je ribriem:
Controleren van je ribriem kun je zelf en is het gemakkelijkst aan de binnenkant, de kant waar de ribbeltjes zitten.
Zien die ribbeltjes er zo uit, dan is er sprake van droogtescheurtjes
Zien de ribbeltjes er zo uit, dan is er sprake van totale verduring
In beide bovenstaande gevallen dient de ribriem vervangen te worden.
Zien de ribbeltjes er mooi uit, zonder scheurtjes, dan is vervangen van de ribriem niet nodig en kun je gerust nog vele km met die ribriem doorrijden.
vipertronic
het is me helemaal duidelijk bedankt voor de nodige uitleg en moeite
vipertronic
dealer heeft akkoordje gemaakt voor 300 euro de V-riem en D-snaar vervangen hij wou dan geen spanrol vervangen want die had maar 12000 gelopen zei die
doen (of toch die spanrol met bijbetaling) vervangen ?
vw monteurke
Over wat voor motor praten we eigenlijk ?
Wat is de motorcode ?
vipertronic
BMS polo uit 2004
1400 cc
vipertronic
sorry uit 2007 bouwjaar
vw monteurke
Oké.
De spanrol van die motor zou inderdaad nog wel even mee moeten kunnen.
Bevestig spam
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Gerapporteerd als spam
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!