flikkerende lampen en abs lamp storing golf 4 tdi

• victor

hoi

ik heb een golf 4 tdi van 1999 motorcode ahf

ik heb de laatste tijd dat de lampen flikkeren als er een stroomgebruiker inschakeld zoals knipperlicht ruitenwisser of andere gebruikers

ook gaat soms het abs lampje branden en dat gebeurt samen met een piep signaal en een rode uitroep teken dat piepsignaal piept maar 5 keer

als ik het contact uit zet en aan doe is het weer weg

ik heb alle kabel verbindingen zoals massa en stekkers los gehad en goed vast gemaakt

het probleem bleef toen 3 weken weg

hij geeft wel een foutcode bij uit lezen van de abs foutcode 00668

ik denk zelf dat het de dynamo is maar weet het niet zeker

ik heb ergens ook eens de zelfde klacht gelezen en die meneer had ook de dynamo vervangen en andere delen maar het kwam ook terug na verloop van tijd

heeft iemand hier ervaring mee hoe ik dit oplos zonder dat ik alles vervang en hoge kosten maak

de auto heeft 350.000km gelopen en de dagwaarde is niet meer hoog maar hij rijd nog steeds goed en wil dit graag oplossen

alvast bedankt mvg Victor

• vw monteurke

00668 betekent dat de boordnetspanning niet in orde is.

Mogelijke oorzaken:

Kabelverbinding(en)

Zekeringen op de accu geoxydeerd. (vervang alle zekeringen op de accu)

Accu kapot. (accu laten testen en indien kapot, accu vervangen)

Dynamo laadt niet of niet voldoende bij (laadstroom en afgeregelde spanning laten meten)

• victor

hoi

de accu is nieuw

de verbindingen had ik ook los gehad en na gekeken

de zekeringen op de accu had ik ook vervangen

dan blijft de dynamo nog over

kan ik die zo laten meten of moet hij daar voor af

gr victor

• vw monteurke

Een nieuwe accu kan ook kapot zijn. Testen kan dus geen kwaad.

V.w.b. de dynamo: Het meten van laadstroom en afgeregelde spanning kan in ingebouwde toestand gebeuren.

• victor

kan ik het meten ook zelf doen of moet ik bij een garage zijn

zo ja waar moet ik op letten en welke waarde zijn goed

als een accu kapot is kan een diesel als de mijne dan wel goed starten met een kapotte accu want daar is niets mis mee

alvast bedankt

gr victor

• vw monteurke

De afgeregelde spanning zou je, als je een mulimeter hebt, zelf kunnen meten.

Zet de meter op een bereik van 20V gelijkspanning en zet de meetkabels op de accupolen.

Start nu de motor en laat de motor met een iets verhoogd stationair toerental draaien. De afgeregelde spanning die je nu meet moet ongeveer 14V zijn.

Aan alleen de waarde van afgeregelde spanning heb je weinig

Voor een juiste diagnose over je dynamo heb je de meetwaarden van afgeregelde spanning en laadstroom nodig.

Voor het testen van een accu heb je een accutester nodig en voor het meten van laadstroom (bij voorkeur) een inductie-amperemeter.

Die heb je waarschijnlijk niet, dus die metingen zou je door een garage moeten laten uitvoeren.

V.w.b. het niet starten met een kapotte accu heb je een punt.

Ik heb hier ook aan gedacht en daarom had ik accu en dynamo ook onderaan het lijstje van mogelijke oorzaken gezet.

Aan de andere kant, accu testen en dynamo doormeten kost een vakman hooguit 5 minuten tijd dus waarom zou je het achterwege laten …………

Ik weet niet of je de storingsgeheugens van andere systemen ook hebt uitgelezen ?

Zo ja, zaten daar storingen in die iets over de boordspanning vermeldden ? Zo ja, dan moet je zeker je accu/dynamo laten testen/doormeten.

Als alleen het ABS systeem een storing over de boordspanning had is de kans groot dat je het in een (kabel)verbinding van het ABS systeem moet zoeken.

Zoals eerder gemeld, de zekeringkast op de accu is in belangrijk.

Zitten alle moertjes van de accupolen en de plaatzekeringen vast ? Zijn de plaatzekeringen niet gescheurd ?

Vervang de (groene) steekzekeringen en spuit de contacten in met contactreiniger.

Tweede belangrijk punt zijn de (stekker)aansluitingen op de ABS unit.

Controleer deze goed op corrosie en spuit alles in met contactreiniger.

Vergeet ook dat kleine kabeltje niet dat naar de ABS pompmotor loopt !

Succes

• victor

hoi

de zekeringskast op de accu heb ik goed na gekeken en de zekeringen vervangen maar twijfel over de abs unit waar zit deze precies zodat ik ook de goede heb

ik heb alle verbindingen die ik kon vinden in gespoten met contact spray

ik zal eens kijken of mijn monteur niet op vakantie is zodat hij nog eens de foutmeldingen kan controleren

en evt alles doormeten

als ik meer weet laat ik het wel even weten

vw monteuke bedankt voor alle advies

mvg Victor

• vw monteurke

De ABS unit zit vlakbij de hoofdremcilinder tegen de linker chassisbalk gemonteerd.

Volg de leidingen vanaf de hoofdremcilinder en je komt vanzelf bij de ABS unit uit.

Je moet je overigens afvragen of het verstandig is om zelf aan dit soort componenten te gaan sleutelen als je niet eens weet hoe ze er uit zien.

Maar da's aan jou …………………..

• victor

hoi vw monteurke

ik heb de neus gedemonteerd gehad en naar de kabels gekeken maar kon niks vinden

het probleem is tot nu toe nog steeds weg gebleven

ik ben nu van mening dat ergens een massa probleem zit/zat

ik ga mijn dynamo niet vervangen omdat ik toch overtuigd ben dat die niet de oorzaak is

bedankt en gr Victor