vreemd gedrag golf 4

  • josdavids

    Hallo,

    Het volgende doet zich voor:

    Ik rij 120 km/u met of zonder de cruisecontrol en na vreemd genoeg altijd 7 km gaat de auto kort van het gas af tot ong 110 km/u om vervolgens weer terug te gaan naar 120 km.u. Dit gaat gepaard met een klein schokje, het voelt alsof de auto even inhoudt. Dit lijkt zich, nadat ik het al een paar dagen in de gaten hou opvallend genoeg met vochtig weer af te spelen. Het is niet dat ik door een beste plas water rijd, want dan gaat de cc er wel eens compleet vanaf, nu blijft hij gewoon geactiveerd. Auto is niet uitgelezen, er werden ook geen foutmeldingen direct visueel gegeven op het instrumentenpaneel. Is er mogelijk wel iets opgeslagen??

    Vrgr,

    Jos.

  • vw monteurke

    Kan van alles zijn

    Van vonkoverslag (misfire) tot een gasklep die even blijft “plakken”

    Het feit dat het inhouden slechts sporadisch optreedt zal opsporen van de oorzaak niet gemakkelijk maken.

    Dat je storingslampje niet brandt wil niet zeggen dat er geen storingen in het geheugen zijn opgeslagen.

    Alleen uitlezen geeft die zekerheid ………………………..

  • josdavids

    Oké uitlezen gaf geen foutcodes, misschien een keer rijdend uitlezen en anders maar hopen dat hij wel een keerd een fout aangeeft.

    Kan het niets met temperatuursensoren te maken hebben, aangezien hij nog betrekkelijk koud is op dat moment en dat hij tegen bedrijfstemperatuur aanhangt en dan iets omschakeld ofzo?

  • vw monteurke

    Niet alle storingen worden in het storingsgeheugen opgeslagen.

    Het feit dat er geen storingen in het geheugen zitten is ook een belangrijke aanwijzing.

    Het kan betekenen dat de frequentie van de storing te laag is om te worden opgeslagen of het betekent dat de storing in een onderdeel zit dat niet wordt bewaakt door het storingsgeheugen.

    Het testapparaat van de dealer kan overigens veel meer dan alleen storingen uitlezen.

    Bijvoorbeeld in de functie “meetwaarden lezen” kun je zien of sensoren de juiste waarde afgeven.

    Als je twijfelt aan je temperatuursensor kun je dus met die functie simpel controleren of de afgegeven temperatuurwaarde overeenkomt met de werkelijkheid.

    In die “meetwaarden-lezen”-functie kun je ook controleren of er vonkoverslag is, of is geweest.

    Heb je al gekeken naar de dingen kijken die ik eerder noemde ?

    Je schrijft zelf dat het bij vochtig weer meer voorkomt.

    Spuit bv de ontsteking (ontstekingstrafo, bougiekabels) eens nat met een plantenspuit en kijk (of luister) of je overslag ziet of hoort.

    Kost niks ….. alleen wat tijd en moeite.

    Ga ook eens na hoeveel km je bougies er in zitten. Zijn die toevallig niet aan vervanging toe ?

    Gasklephuis reinigen kost ook alleen wat tijd en moeite. Even uitbouwen dat ding en schoonmaken dus (daarna wel even laten inleren)

    (let op!! hou bij reinigen het electronicadeel boven om te voorkomen dat er vloeistof en vuil via het gasklepasje bij de electronica komt)

  • josdavids

    Ik las ook wel eens dat je hem al rijdend kan uitlezen, dat en wat jij aangaf kan ik bij de dealer voorstellen. Die andere dingen kan ik vandaag direkt proberen ( gasklephuis moet ik ff “inplannen”).

    Ik kan weer aan de slag.

    Bedankt.