kan iemand mij helpen met een schema om een nieuwe distributieriem te leggen op mijn passat met
motorcode BMA en chassis: 3c7………………..
Waarschuwingen vooraf:
Weet waar je aan begint ! Als je kennis onvoldoende is en/of je hebt niet het juiste speciale gereedschap, begin er dan niet aan.
Gebruik speciaal gereedschap is vanwege de juiste nokkenas- en inspuittiming essentieel !!!!!
Een verkeerde timing kan je zomaar een nieuwe motor kosten !!
Om de tandriem te vervangen moet de motorsteun worden losgemaakt en de motor worden ondersteund
Verwijder de ribriem, de ribriemspanner en de krukaspoelie (alleen de 4 boutjes van de poelie en NIET de middelste bout van het tandwiel losdraaien)
Zet de nokkenassen en de krukas op tijd (afbeelding 1) en blokkeer beide nokkenassen met pennen 3359
Blokkeer de krukas met T10050 of met T10100 (afhankelijk van type/modeljaar) (afbeelding 2)
Tip: zet eerst de nokkenassen op tijd. je ziet dan vanzelf waar het krukas-teken staat en je ziet dan ook of je T10050 of T10100 nodig hebt.
Draai de spanrol los en haal de oude tandriem weg.
Draai voor je de nieuwe riem erop legt de boutjes 1 en 2 van de nokkenastandwielen een paar slagen los (afbeelding 3)
De nokkenassen blijven geblokkeerd in hun vaste stand staan, maar de tandwielen kunnen nu in de bout-sleufgaten wat verdraaid worden zodat de tandriem er gemakkelijker kan worden opgelegd.
Let op!! Na het monteren en spannen van de riem moeten de boutjes ongeveer middenin de sleufgaten staan.
Staan de boutjes van (een van de) tandwielen tegen het einde van de sleufgaten, dan ligt je riem 1 tand verkeerd !!
Let ook op juiste montage van de spanrol en de juiste draairichting tijdens het spannen. (afbeelding 4 en 5)
Spannen tot de tekens goed staan (zie pijl op afbeelding 5)
Pas als je tandriem goed ligt en goed is gespannen mag je de boutjes 1 en 2 van de nokkenassen vastdraaien. (tijdens het spannen moeten de nokkenastandwielen nog wat kunnen bewegen)
Verwijder de blokkeermallen en draai de motor een aantal malen rond.
Zet de motor weer op tijd en kijk of de blokkeermallen weer gemonteerd kunnen worden.
Zo ja, dan weet je zeker dat je timing in orde is.
Aanhaalmomenten:
Bouten die na aanhalen nog een aantal graden moeten worden verdergedraaid moeten vernieuwd worden !!
5 = 25 nm
10 = 10 nm
13 = 20 nm + 45 graden verder draaien
15 = 20 nm
20 = 40 nm + 90 graden verder draaien
23 = 10 nm + 90 graden verder draaien
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?