Luchtbellen in de aanvoerleiding van de brandstopomp

  • Ad

    Hallo beste forumleden,

    Probleem Golf 4 TDI model jaar 1999/2000 voor het eerst op kenteken gezet in 2001

    Chassis nr. WVWZZZ1JZ2B032536

    We hebben een probleem.

    Ik werd gister avond gebeld door onze dochter.

    De Golf wilde niet hoger dan 2.000 RPM.min.

    Dit euvel kreeg hij ineens zonder enige waarschuwing.

    Er branden geen waarschuwingslampjes.

    Na lang pompen met het gaspedaal, ging het toerental omhoog, wel met frisse tegenzin.

    Temperatuur bleef gewoon normaal.

    Starten deed de auto ook normaal, enkel je kon wel horen dat er te weinig brandstof in gespoten werd.

    De motor draaide niet onregelmatig.

    Deze ochtend eens even gekeken, en ik zag dus allemaal luchtbellen in de doorzichtige leiding naar de brandstof pomp gaan.

    Ik heb dus het systeem ontlucht, maar na een zeer korte tijd kwamen er weer luchtbelletjes en daarna echt luchtbellen.

    Nu heeft deze Golf 4 geen opvoerpomp bij of in de tank zitten, deze blijkt dus in de brandstofpomp te zitten.

    Want daar was ik erg snel achter, toen ik de aanvoerleiding van de tank loshaalde, geen drup diesel.

    Is ook niet vreemd ook als de opvoerpomp in de brandstofpomp zit, tenminste dat had ik gelezen.

    Nu ga ik er dus van uit, dat de opvoerpomp niet geheel juist werkt, maar gezien als ik de retour leiding los haal, dan komt er dus met kracht aardig wat diesel uit de retour leiding, via het bekende T-stuk wat met die mooie klip vast zit.

    Dit T-stuk is dus even los geweest voor de controle.

    Na een korte tijd komen er dus meer en meer grote luchtbellen in de doorzichtige slang, en de motor slaat gewoon af, door gebrek aan brandstof.

    Filter is gewisseld 1.500 km terug bij de grote beurt samen met de hele distributie.

    Wat is hier aan de hand, de leidingen vanaf de tank tot bij het filter zijn netjes lek vrij, dit is gecontroleerd met een perspompje.

    Ik zelf zat te denken aan de opvoerpomp / relais, maar aan de andere zijde die retour leiding geeft behoorlijk wat brandstof retour, tot een bepaalde hoogte.

    Wie kan mij dit verklaren, ik heb het vermoeden dat ik te moeilijk zit te zoeken, en dat het misschien eenvoudig zal zijn.

    De magazijnman denkt het relais 109.

    Maar ik pas er voor om alles zomaar een voor een te gaan vernieuwen, dat schiet niet echt op.

    Ik had al aangeraden om de Golf te laten uitlezen bij de dealer.

    Met hartelijke groeten,

    Ad

  • vw monteurke

    Relais 109 is het volgens mij niet. Als dat relais kapot is loopt de motor helemaal niet meer.

    Wat het wel is, of zou kunnen zijn, is afhankelijk van wat voor type motor het is. (met verdelerpomp of pompverstuiver) .

    Ieder type heeft z'n eigen storingsoorzaken. Heb je misschien de motorcode ? (3 letters)

    Uit je verhaal blijkt dat je er zelf vanuit gaat dat de opvoerpomp kapot is.

    Dat zou kunnen, maar bij een verstopping in de aanvoer krijg je ook luchtbellen in de aanvoerleiding. Misschien goed om daar eerst eens naar te kijken.

    Denk dan bv aan een verstopt filter, een geknikte aanvoerleiding, of een verstopte zeef van de aanzuigleiding in de tank.

    het kan ook zijn dat er ergens een lek zit in de aanvoerleiding waardoor lucht wordt aangezogen.

    Denk hierbij vooral aan verkeerde montage van O-ringetjes van het brandstoffilter.

    Als je het niet kunt vinden doe dan eens een fles vol SCHONE dieselbrandstof en hang daar een slang in die rechtstreeks naar de pomp gaat.

    Je hebt dan alle eventuele verstoppingen in de aanvoer van de auto kortgesloten.

    Loopt de motor dan wel goed dan zul je toch beter moeten gaan zoeken naar een verstopping of een lek

  • Ad

    Hallo beste VWmonteurke,

    Ik zat dus al te dubben, pomp ja of nee.

    Nou dat van die pomp kan ik al uitsluiten, gezien de gedachten gang, dat de retourleiding als de brandweer werkt.

    De leiding is niet lek, dat was al snel duidelijk, ik ga er dus ook van uit, dat de door u gestelde optie, dat aan het begin van de brandstofleiding een verstopping aanwezig is.

    Ik heb er al zo vaak op gehamerd, rijd de tank nooit te ver leeg, maar ach u weet net als ik hoe kinderen kunnen zijn, doen het immers toch.

    Van die fles had ik inderdaad al uitgevoerd, dat ging dus echt helemaal goed, geen belletje te bekennen, maar opeens ging die fles wel zo snel leeg, alles werd direct de tank in gepompt.

    Dat van die relais had ik al over boord gegooid, dit kon gewoon weg echt niet, gezien dat de retour echt goed werkte, kon het de pomp niet zijn, dus ook automatisch het relais niet, want dan zou de pomp ook niet werken.

    Ik ben zelf aardig op de hoogte van het hele merk VAG, heb er jaren in gereden, en gerepareerd.

    Maar de systemen veranderen snel.

    We hebben lang geleden ook al samen geredeneerd op dit forum, wat ik altijd heel erg aangenaam vond, en het eigenlijk wel miste.

    ik rijd dus geen Audi meer sinds ik over gegaan was van de C4 1.9 TDI naar de C5 2.5 TDI.

    Dat was dus echt een afgang voor mij, die C4 was dus echt een beer van een A6, laat het maar een 1.9 TDI zijn, maar wel een hele goede, dgene met de 1Z motor.

    Die 2.5 met de AFB, dat was echt afzien, deze had echt alles tegen, en dat vond ik wel zo erg, en heel erg jammer, was een hele mooie Avant.

    Nu ben ik terug bij het oude merk, en velen vinden dit niks, de BMW, rijd geen diesel meer, ik ben in de WAO beland rijd slechts nog een goede 8.000 km op jaar basis. trek er onze caravan mee.

    Maar ik mis die C4 nog steeds, een erg fijne auto.

    Nu dit probleempje van onze dochter, de Golf.

    ik had dus alles al uit de kast gehaald, en kwam ook tot dezelfde conclusie die u nu aangeeft, dit is trouwens ook een moord auto, die Golf 4.

    Eigenlijk haast dezelfde motor, ik heb de motorcode geweten voor de grote beurt die is uitgevoerd.

    Maar die heeft een goede vriend van mij uitgevoerd tijdens de APK, het is dus leven en laten leven, we moeten een ander ook wat gunnen.

    Ik vind het dus weer eens erg fijn om van u de goede raad te mogen ontvangen, want aan uw raad twijfel ik dus nooit.

    Waarvoor mijn hartelijke dank.

    Ik zal dus een replay plaatsen, dat is wel zo netjes.

    Dit gebeurt vaak nooit dat men een reply plaatst, zo weten de mede forum leden ook niet of het gelukt is of niet.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • Klaas de B

    Verstopping van de leiding hoeft niet alleen vuil te zijn wat een grotere kans op problemen geeft als de tank ver leeg is. Brandstofmaatschappijen zijn tegenwoordig verplicht tot bijmengen van een zeker percentage biodiesel. Dit is een voedingsbodem voor bepaalde bacterieën. Bacteriegroei in diesel (zeker nu het zwavelgehalte extreem laag is) is geen uitzondering. Je krijgt er een slijmerige substantie van in je tank. Moeite van het controleren zeker waard.

  • Ad

    Hallo beste Klaas,

    Dat slijm is dus niet het geval, dat is niet aanwezig.

    Maar zoals ik ben, sla ik nooit geen goede raad in de wind, anders heeft het geen enkele zin om een probleem te vermelden op een forum of een topic!

    Maar ik zal voor de zekerheid even wat luchtdruk vanaf de zijde van het filter onder de motorkap door de aanvoerleiding blazen.

    Dan is dit weer uitgesloten en de leiding geheel vrij van onzuiverheden.

    Ik kan natuurlijk ook onder druk wat diesel via deze leiding naar de tank drukken op lucht.

    Ik zal dus beide filters gaan vervangen door nieuwe, zowel in de tank en onder de motorkap.

    Normaal zou je toch denken, dat wanneer er een filtertje in de tank verstopt zou zitten, dat er dan helemaal niet naar voor gezogen zou worden, maar dat is theoretisch gezzien, de praktijk werkt immers veel anders.

    Maar het is wel erg gemakkelijk, pa weet het allemaal wel, en als er iets is, nou dan zetten we hem in als Joker, hahahaha, ik vind het ook niet erg hoor.

    Het zijn en blijven je kinderen, en ze kunnen altijd aankloppen, dag en nacht, en dat weten ze ook.

    Ik heb het al zo vaak gezegd, rijd die tank niet te ver leeg, krijg je als antwoord, wat maakt dat nu toch uit, brandstof is toch brandstof.

    Bij een volle tank kan dit ook gebeuren word er dan gezegd, maar dan zeg ik, de kanssen daarop van vervuiling van de filters en de leidingen is percentage gewijs wel heel veel kleiner.

    Ik hoop dat onze ene dochter het nu geleerd heeft, want ik stuurde een sms naar haar, en kreeg als reactie retour, oké, ik zal voortaan erder gaan tanken, ik heb mijn lesje nu geleerd.

    Ja, dat mag ik dan hopen, hahaha!

    Ik word er voor de goede orde ook niet boos om, we kunnen het allemaal eens een keer overkomen, maar ik zet de auto liever met een volle tank neer, of minimaal met een halve tank brandstof.

    ik dank u VWmonteurke en Klaas voor uw reacties, deze zijn zeer goed overdacht, en bieden zeer zeker een zeer goede en aangename aanvulling tot een goed eind resultaat.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • Ad

    Hallo beste VWmonteurke en Klaas,

    Ik heb dus vanaf de zijde van de tank de aanvoerleiding netjes doorgespoten met schone diesel, er zat geen verontreiniging in de leiding.

    Het tankelement heb ik ook netjes door gespoten met de handpomp, ook geen verontruste dingen gezien.

    verder heb ik nog wat nieuwe O-ringetjes gebruikt in de aansluitingen, nieuw filter onder de motorkap geplaatst.

    Alles weer gevuld met verse diesel, en weer netjes gestart, zonder enige strubbelingen, er zat natuurlijk nog wel ietsje lucht in de aanvoerleiding van het filter naar de brandstofpomp, maar in elk geval geen grote luchtbellen meer, de motor rustig even op temperatuur gereden, en onderweg nog eens gekeken, de lucht was geheel verdwenen.

    Dus dit alles heeft wel geholpen, ook dank zij uw reacties.

    Maaarrr, Deze Golf heeft nu het vermogen van een SDI, en het is een TDI 66 KW.

    Het lijkt er wel op dat de turbo geen kracht toevoegd.

    Heeft deze Garret turbo toevallig een verstelbare Geometri op het schoepenwiel?

    Dat deze vast zit, dan zal de turbo vervangen moeten worden door een ander exemplaar, want dit zelf doen zal waarschijnlijk geen optie zijn.

    ik heb dit verhaal al eens meer gelezen, dat het beter altijd uitbesteed kan worden aan een revisiebedrijf.

    Maar er zijn nog een aantal kleppen en electronische onderdelen die roet in het eten kunnen gooien, zoals de N75 klep en nog wat onderdelen.

    Ik heb dus aangeraden om toch voor de zekerheid maar niet teveel te gaan rond rijden in de Golf, en maar eens even naar de dealer te gaan.

    Wat ik nog wel gezien heb, en dat stond mij ook niet echt aan, bij de EGR klep was het aardig nat van de olie, natuurlijk ken er wel eens een beetje olie lekken, maar bij deze Golf was het echt aardig nat van de olie.

    Ter vergelijking bij mijn A6 1.9 TDI, was dit niet het geval, nu heeft deze Golf er wel 269.000 km gereden, dus kan er natuurlijk wel eens iets aan gaan mankeren, dat is op zich niet vreemd, de motor loopt verder erg netjes, zoals hij het ook hoort te doen.

    Nagelt niet en loopt verder erg gezond.

    Mijn TDI had dus 310.000 km gereden, en liep echt als een zonnetje, maar dat was de 1Z motor.

    Ik wens u allen een heel fijn weekend toe.

    Met vriendelijke groet,

    Ad

  • vw monteurke

    Er zijn meerdere mogelijke oorzaken voor vermogensverlies bij een tdi.

    Zo maar op de gok de turbo de schuld geven is in dit stadium prematuur.

    En een beetje olie bij de egr kan geen kwaad

    Typisch gedrag van een turbodrukregeling die niet goed werkt is in de meeste gevallen dat de auto na een start wel even voldoende vermogen heeft.

    Als het regelapparaat dat constateert dat de regeling niet werkt gaat het systeem in noodloop en valt het vermogen weg.

    Na het afzetten van het contact wordt het systeem gereset en bij het opnieuw starten is het vermogen dan weer (even) terug.

    Gedraagt jouw Golf zich ook zo ?

    Als het vermogen vanaf de start al meteen te laag is, is de kans groot dat er een andere oorzaak is.

    Een paar mogelijke oorzaken:

    —- defecte luchtmassameter (meten = weten)

    —- er is een lekkage tussen turbo en inlaat waardoor turbodruk weglekt. (meestal hoor je bij hogere toeren dan gesis van weglekkende lucht)

    —- Inspuittijdstip niet in orde. (er zijn bepaalde motoren waarbij de krukaspullybout kan loslopen)

    —- Heb je al gekeken of de turbo draait ? (Je kunt de turboslang bij de turbo eens losnemen en controleren of je de turbo-as met duim en wijsvinger soepeltjes kunt ronddraaien)

    —- Het komt, zij het sporadisch, wel eens voor dat de katalysator verstopt zit of kapot is.

    Begin eens met uitlezen van het storingsgeheugen. Controleer dan meteen het inspuittijdstip (kan ook met de VAS-tester)

    Kijk dan of de lmm de juiste waardes heeft. (ook dat kan met de VAS-tester)

    In nog geen 5 minuten spelen met de VAS-tester weet je dan al een heleboel.

    Voor verdere info is een motorcode nodig

  • Ad

    Hallo beste VWmonteurke,

    Het is aardig nat bij de EGR.

    Dat van die turbo en de verstelbare geometrie komt best veelvuldig voor.

    Maar dat gaat vaak gepaart met eerdere klachten, maar ik rijd zelf niet in die Golf.

    Dat is dus ook de reden, dat ik heb aangeraden omeven naar de dealer te gaan voor de Golf te laten uitlezen.

    De dealer zit net aan het einde van hun straat, en het is een hele goede dealer in Halsteren, misschien bekend bij u.

    1.500 km geleden is er een nieuwe distributie riem opgegaan, met alle andere onderdelen die daar toe behoren.

    Nooit geen centje pijn gehad, tot gisteren avond ineens hupsakee.

    Dat was de oorzaak lucht, maar misschien toch nog wat andere oorzaken erbij.

    De turbo ga ik dus nog even bekijken, of deze soepel draait, die kan dan eventueel nog vervangen worden door mij zelf, dat is geen probleem.

    Verder laat ik liever voor de zekerheid de Golf even uitlezen door de dealer, niet bij een universele garage.

    Ja de kat, kan een aardige domper zijn soms.Komt wel eens voor, dat weet ik, maar gelukkig niet alleen bij VAG.

    Pullybout, dat zou ook kunnen.

    LMM vuil of defect, ook een goede gegadigde.

    Een tandje versprongen op de distributie, komt wel eens voor, maar erg sporadisch.

    De dingen die ik opmerkte:

    Traag het gas opnemen, bij gas loslaten traag terug vallen naar staionair.

    Traag optrekken, met tegenzin, het leek echt op een SDI, misschien nog trager.

    Geen lucht meer in de brandstof leiding naar de brandstofpomp.

    Stationair loopt deze motor netjes, geen nagelend geluid, maar echt zoals hij staionair dient te draaien, geen varierend toerental. 950 RPM/Min.

    Geen lekkende uitlaat of bij de aansluitingen bij de turbo, ook geen sissend geluid.

    Het jammere van het geval is, de sticker is uit de kofferbak weggehaald door een van de vorige eigenaren.

    De auto zie ik morgen weer, staat dus in Halsteren 18 km verder op.

    Misschien zit er nog een sticker in het onderhoudsboekje, dan kan ik even kijken wel motorcode de Golf heeft.

    Ik zal onze dochter nog even bellen, dat ze morgen beter direct een afspraak kan maken bij de dealer, indien mogelijk.

    U heeft weer voldoende stof gegeven tot nadenken, en dat waardeer ik echt.

    Er zijn een paar puntje die ik nog kan nakijken morgen, ik moet er toch even zijn.

    Dan kan ik weer een paar dingen afstrepen van de lijst.

    Ik dank u nogmaals vriendelijk.

    Ik wens u een heel fijn weekend toe.

    Met vriendelijke groet,

    Ad.

  • Ad

    Hallo VWmonteurke,

    Sorry, ik was nog vergeten een antwoor op een van de vragen te geven.

    Bij het stilzetten van de motor, en het contact uitschakelen, en weer opnieuw starten, daat maakt weinig uit, stationair is dus goed, maar het reageren op het gaspedaal is gewoon traag, wat ik dus eigenlijk al aangaf.

    Bij het rijden met deze Golf, reageert hij enorm traag op het pedaal, met het pompen, dus loslaten en weer gasgeven, dan gaat het enig zinds ietsje beter, lijkt mij.

    Dus bij het utschakelen en weer opnieuw starten, is het direct rustig aan bij deze Golf, slechts een trage reactie, en bij het loslaten van het gaspedaal weer traag terug vallen naar stationair.

    Het starten van de motor gaat echt direct, kan echt niet beter en niet sneller.

    Maar het gas oppakken dat blijft achter, doet dat wel maar traag.

    Wat ik wel raar vind, er branden dus geen waarschuwingslampjes, ik weet dus niet of dat benodigd is bij de noodloop, al vind ik dit niet echt een noodloop.

    De acceleratie is trager, maar gaat wel stilletjes door, maar wel op zijn jan boerenfluitjes, maar hij gaat wel sneller dan 120, wat ik overigens maar niet gedaan heb.

    Ik zal nog even naar de motor code zoeken.

    hartelijk dank nogmaals voor uw reactie.

    met vriendelijke groet,

    Ad

  • Klaas de B

    Ik gooi zo maar even mijn gedachte op het prikbord, misschien klets ik uit mijn nek, misschien heb je er iets aan.

    Het al dan niet aanwezig zijn van luchtbellen in de aanvoer controleer je uiteraard bij nullast van de motor. De motor heeft geen pit, komt dus vermogen te kort. Als een motor moet accelereren gaat de inspuiting (diesel behoefte) vol uit. Een andere toestand dus vergeleken bij het stationair draaien.

    Heb zelf eens bij een dieseltje van een ander merk, een lange doorzichtige slang op de retour van de pomp gezet, en onder de ruitenwisser geklemd. Kun je tijdens de rit zien wat er gebeurt. In dit geval kwamen er duidelijk luchtbellen voorbij onder belasting van de motor, bij nullast geen belletjes. Ideetje?