Hallo beste forumleden,
Probleem Golf 4 TDI model jaar 1999/2000 voor het eerst op kenteken gezet in 2001
Chassis nr. WVWZZZ1JZ2B032536
We hebben een probleem.
Ik werd gister avond gebeld door onze dochter.
De Golf wilde niet hoger dan 2.000 RPM.min.
Dit euvel kreeg hij ineens zonder enige waarschuwing.
Er branden geen waarschuwingslampjes.
Na lang pompen met het gaspedaal, ging het toerental omhoog, wel met frisse tegenzin.
Temperatuur bleef gewoon normaal.
Starten deed de auto ook normaal, enkel je kon wel horen dat er te weinig brandstof in gespoten werd.
De motor draaide niet onregelmatig.
Deze ochtend eens even gekeken, en ik zag dus allemaal luchtbellen in de doorzichtige leiding naar de brandstof pomp gaan.
Ik heb dus het systeem ontlucht, maar na een zeer korte tijd kwamen er weer luchtbelletjes en daarna echt luchtbellen.
Nu heeft deze Golf 4 geen opvoerpomp bij of in de tank zitten, deze blijkt dus in de brandstofpomp te zitten.
Want daar was ik erg snel achter, toen ik de aanvoerleiding van de tank loshaalde, geen drup diesel.
Is ook niet vreemd ook als de opvoerpomp in de brandstofpomp zit, tenminste dat had ik gelezen.
Nu ga ik er dus van uit, dat de opvoerpomp niet geheel juist werkt, maar gezien als ik de retour leiding los haal, dan komt er dus met kracht aardig wat diesel uit de retour leiding, via het bekende T-stuk wat met die mooie klip vast zit.
Dit T-stuk is dus even los geweest voor de controle.
Na een korte tijd komen er dus meer en meer grote luchtbellen in de doorzichtige slang, en de motor slaat gewoon af, door gebrek aan brandstof.
Filter is gewisseld 1.500 km terug bij de grote beurt samen met de hele distributie.
Wat is hier aan de hand, de leidingen vanaf de tank tot bij het filter zijn netjes lek vrij, dit is gecontroleerd met een perspompje.
Ik zelf zat te denken aan de opvoerpomp / relais, maar aan de andere zijde die retour leiding geeft behoorlijk wat brandstof retour, tot een bepaalde hoogte.
Wie kan mij dit verklaren, ik heb het vermoeden dat ik te moeilijk zit te zoeken, en dat het misschien eenvoudig zal zijn.
De magazijnman denkt het relais 109.
Maar ik pas er voor om alles zomaar een voor een te gaan vernieuwen, dat schiet niet echt op.
Ik had al aangeraden om de Golf te laten uitlezen bij de dealer.
Met hartelijke groeten,
Ad