gloeispiralen ??

  • Cihan

    Sinds een aantal weken gloeien mijn gloeispiralen veel langer dan gebruikelijk. Normaal was het binnen 4 a 5 tellen dat het klaar was, maar nu moet ik wel 15 tellen wachten voordat het gloeilampje uitgaat in de dashboard. Ondanks het koude weer vind ik 15 tellen wel erg lang. Daarbij komt ook nog bij dat het ´s ochtends bij het aanslaan van de moter ook moeizaam gaat. Als de auto eenmaal aan de praat is heeft ie daarna geen moeite meer met aanslaan. Kan het wezen dat een van de gloeispiralen niet meer goed werkt en dat ie er extra lang over doet ? Ik dacht zelf in eerste instantie dat het de zwakke accu zou wezen, deze is ondertussen vervangen, probleem doet zich nog steeds voor.

    Dus kortgezegd: elke ochtend moeite met aanslaan. Daarna geen problemen verder die dag.

    Bij elke x starten 15 tellen wachten voordat het lampje uitgaat.

    Wie biedt hulp ?

    Groet,

    Cihan

    Betreft:

    VW BORA ´99 1,9 tdi 90 pk

  • vw monteurke

    Dat er langer voorgegloeid wordt naarmate het kouder is, is normaal.

    De temperatuursensor registreert de motortemperatuur en afhankelijk van deze temperatuur bepaalt het motorregelapparaat de voorgloeitijd.

    Die voorgloeitijd zal bij –15 tot –20 (zoals vorige week) een stuk langer zijn dan bij 0 graden

    Dat neemt niet weg dat er best een of meerdere gloeispiralen kapot kunnen zijn.

    Vooral als ze er al meer dan 100.000 km inzitten is die kans reeel.

    De beste manier om gloeispiralen te controleren is ze uit te bouwen, met een hulpkabeltje op de accu houden en kijken of ze goed gloeien.

    Als ze er inderdaad al meer dan 100.000 km inzitten en er is er 1 (of 2) kapot, vervang ze dan gelijk allemaal anders kun je volgende week weer aan de gang.

    Controleer vooral ook of er wel spanning komt op de gloeispiralen. Zelfs nieuwe gloeispiralen doen niks als er geen spanning op komt.

    Om tijdens het meten een koude motor te simuleren kun je stekker van de temperatuursensor lostrekken.

    (je hoeft dus niet te wachten tot de motor echt koud is)

    Het regelapparaat “denkt” dan dat het –50 graden is en zal de maximale voorgloeitijd van ongeveer 20 seconden instellen.

    Je hebt dan dus 20 sec. na het aanzetten van het contact om te meten of er spanning op de gloeispiralen komt.