Geluid uit versnellingsbak golf IV

• Arno

Hoi ,

Mijn golf IV TDI AXR 74KW bj2002 km 262000 heeft het volgende probleem.

Als de motor koud is en ik start hem komt er een ratelend geluid uit de versnellingsbak. Trap ik de koppeling

in hoor jet het geluid niet meer, laat ik deze iets opkomen hoor ik hem weer.

Als je 15 minuten rijdt en de motor warm is is het geluid zo goed als verdwenen.

Ik wil de versnellingsbak olie verversen en dan deze olie erin doen:

TRANSAXLE, GESCHAKELD, 02M/1

Smeermiddel inhoud 2,3 liter

Aanbevolen product Transmission Oil SP 1051

Gebruik: Normaal

Van Kroon volgens specificatie's ook zit ik er aan te denken om Interflon FIN Gear er bij te doen ……

Heb wel gelezen dat de inbus 17 van de vulplug behoorlijk vast kan zitten heeft er nog iemand tip of opmerkingen qua handelingen toevoegen Interflon FIN Gear.

PS Iemand misschien bekend met dit probleem c..q oplossing

Groetjes Arno

• Klaas de B

Lijkt op lagerschade. Onverschillig welde olie je gaat gebruiken, oorzaak is reeds geschied.

• Ad

Hallo beste Arnold en Klaas,

Er zijn meerdere merken en bakken die last hebben van de welbekende ratel, vaak heeft het niet eens iets om het lijf.

Ik had dus ooit een Audi A6 1.9 TDI type C5 bjr.1995, deze had deze ratel ook.

Van het begin af aan toen ik deze auto kocht, hij had dus net 120.000 km gereden, bij de verkoop had hij reeds 320.000 op de teller staan.

En er mankeerde dus nog niets aan, deed zijn werk gewoon uitstekend zelfs, gezien dat we er ook nog een caravan van 1.500 kg mee trokken, en daat ik er altijd 100 km/uur mee reed met de caravan er achter, het was een geweldenaar, reed hast ook nog haast 1 op 11 met deze combinatie en deze snelheid.

Als ik op de vakantie bestemming aan kwam, dan ratelde deze bak ook nog, deed dit trouwens altijd, warm of koud, hij is er dus oud mee geworden, dus maak je voorals nog niet teveel zorgen.

Zorg gewoon dat de juiste olie gebruikt word, en wijk daar niet teveel van af, gebruik gewoon de juiste olie die is voorgeschreven, en vul de bak tot het juiste niveau.

Ik zelf ben ook een enorme fan van Kroon olie, dit is echt gewelig goede olie, enkel voor de bak van de Audi gebruikte ik dus wel de olie van VW, die ging ik altijd bij de verversing halen bij de dealer.

Maar stel dat de bak het ooit zou begeven, kijk dan wel als je van plan bent deze te wisselen, naar de bak code, dat is erg belangrijk!

Ik wens jou succes toe, ik zou me nog niet te druk maken, zolang de bak nog gewoon goed schakelt.

Met vriendelijke groet,

Ad