geluid bij sturen

• Cihan

Sinds eergisteren het volgende probleem.

Sturen ging altijd zonder geluid maar sinds een paar dagen hoor je een heel licht zacht zoemend geluid tijdens het sturen. Dit geluid is te horen achter het stuur maar ook buiten de auto bij de wielen. En je kan het tevens heeeeel lichtjes voelen aan het stuur. Stuurbekrachtigingspeil is gewoon op maximaal en het sturen gaat zoals altijd gewoon lekker soepel.

Wat kan er aan de hand wezen ?

Betreft nog altijd de VW Bora uit '99

1.9 tdi met 369000 op de teller.

• vw monteurke

Als je een stuurbekrachtigingspomp hoort en “voelt” werken betekent dat in de meeste gevallen:

—- dat er te weinig olie in zit. (peilen bij koude, niet lopende motor. Let op: gebruik de juiste, voorgeschreven olie)

—- dat de riem die de pomp aandrijft slipt (riem is versleten of staat slap)

—- dat de bandenspanning te laag is of de banden versleten zijn (de pomp moet dan “te hard werken” en dat hoor je en voel je)

Zijn bovenstaande dingen in orde, laat dan de druk van de pomp meten om te zien of de pomp nog de voorgeschreven druk haalt.

• Cihan

Vw Monteurke bedankt voor je snelle reactie.

- De bandenspanning is niet te laag en banden zijn reeds van de zomer vervangen dus die kunnen we afschrijven.

- Ik neem aan dat je de olie bedoelt voor de stuurbekrachtiging, deze is op peil (zit exact op maximum, voor dat het geluid begon was het ook al op maximum).

- Dus waarschijnlijk dan het laatste, dat de riem die de pomp aandrijft slipt.

Heb volgende week een afspraak, dan laat ik het nakijken.

Zou het kunnen wezen dat er geen olie of vet meer zit bij de lagers ?

• vw monteurke

Cihan schrijft: Zou het kunnen wezen dat er geen olie of vet meer zit bij de lagers ?

Welke lagers bedoel je ? De wiellagers ?

In je 1e bericht schreef je: geluid is te horen achter het stuur maar ook buiten de auto bij de wielen

Hieruit maakte ik op dat het geluid ook bij sturen tijdens stilstand te horen was.

Bij niet draaiende wielen kunnen het nooit wiellagers zijn die je hoort ……. (versleten) wiellagers kun je alleen horen als de wielen draaien

• Cihan

Ja inderdaad, ik bedoel de wiellagers.

Het is inderdaad ook tijdens stilstand bij het draaien van de stuur te horen.

Als je het stuur niet draait hoor je uiteraard niets.

• Cihan

vw monteurke, tijdens de apk kwam naar boven dat de stuurkogelhoes rechts vervangen moest worden. Zou het geluid ook hiervandaan kunnen komen ?

• vw monteurke

Je omschrijft het geluid in je 1e bericht als “zoemen”

Een droge of versleten stuurkogel maakt bij draaien meer een geluid als “kraken” of “knersen”

En als er speling op die kogel zit hoor je die kogel bij het rijden over hobbels “tikken” of “knakken”

Ik verwacht dus niet dat het zoemende geluid van die stuurkogel komt