ruitewisser achter

  • Adriaan Kragten

    Ik heb een VW-Golf type C 40 KW van 1985. De ruitenwisser achter (en de ruitensproeier) wordt bediend door de hendel aan het stuur eventjes van je af te duwen. De ruitenwisser maakt dan een paar slagen en stop normaal vervolgens automatisch. Dit stoppen werkt niet meer en de ruitewiser blijft dus de hele tijd werken. Als je het contact afzet en stopt hij wel maar als je het contact weer aanzet dan begint hij meteen weer te wissen. Ik heb een vraagbaak van deze auto en daarin staat een bedradingsschema en een relaisschema. Hierin is te zien dat de ruitewissermotor achter, geschakeld wordt door relais no. 11. De vraag is nu wat maakt dat de motor na een bepaald aantal slagen (of na een bepaalde tijd) stopt en wordt het probleem veroorzaakt door een defect relais, door een defecte ruitewissermotor of door een defecte schakelaar bij het stuur?

  • vw monteurke

    Op de achterruitenwissermotor zitten 3 draden.

    Er is een massadraad.

    Er is een + draad via contact die ervoor zorgt dat de ruitenwisser altijd naar de eindstand kan teruglopen.

    En er is een draad die vanaf het relais op positie 11 in de zekeringkast komt

    Bij het bedienen van de stuurkolomschakelaar zorgt een electronische tijdschakeling in het relais dat er een bepaalde tijd spanning komt op deze draad.

    Hoe werkt het:

    Je bedient de schakelaar en dan komt er via de tijdschakeling in het relais een aantal seconden spanning op de 3e genoemde draad op de rw motor.

    Als die tijd verstreken is en de rw staat nog ergens halverwege, dan zorgt de + draad ervoor dat de wisser terugloopt naar de eindpositie.

    Het afslagmechanisme in de rw motor zorgt er vervolgens voor dat de rw in die eindstand blijft staan.

    Wat te doen:

    Kijk eerst even of de contactjes van de schakelaar niet toevallig constant tegen elkaar zitten (die contactjes zie je zo zitten, je hoeft niks te demonteren)

    Achterklepbekleding losmaken en kijken of je massa goed is en of er + staat op een van de draden als het contact aan staat.

    Op de draad die je dan nog over hebt, moet een aantal seconden spanning komen als je de schakelaar bedient.

    Als op deze draad spanning BLIJFT staan, is het relais defect (blijft plakken)

  • Adriaan Kragten

    Bedankt voor de reactie VW-monteurke. Het viel nog niet mee om de oorzaak van het probleem te vinden. Ik heb eerst de schakelaar aan het stuur gecontroleerd maar die was OK. Toen heb ik het relais verwijderd maar de wissermotor bleef ook zonder relais gewoon doordraaien. Ik dacht eerst dat ik het verkeerde relais had en de motor bleek te stoppen toen ik het relais van de voorruitwissers er uit trok, vreemd. Ik merkte later dat ik toch het verkeerde relais had omdat de voorruitwissers het niet meer deden. Mijn conclusie was toen dat het toch in de motor moest zitten. Toen ik vandaag aan de motor wilde beginnen bleek de zaak echter opeens weer goed te werken. Ik heb de wissermotor er toch uitgehaald en de contacten bij de stekkerbus ingespoten met contactvloeistof. Hij bleef na montage goed werken. Maar omdat ik het toch niet vertrouwde heb ik het relais uit elkaar gehaald.

    Het is een tamelijk gecompliceerd relais met een printplaat waar allemaal componentjes op zitten waaronder ook een condensator die er voor moet zorgen dat het contact na het aantrekken door de spoel een zekere tijd gehandhaafd blijft. Het relais schakelt tussen twee contacten die in een houder zitten die op de printplaat gesoldeerd is. Ik heb de contacten met een schuurpapiertje bewerkt. Op een gegeven moment zag ik dat de soldeerverbinding van één van de pootjes van de houder maar half gesoldeerd was. Ik heb dat pootje opnieuw gesoldeerd maar het soldeer wilde niet goed contact maken met het pootje, wat verdacht was. Dat pootje heb ik toen ingesmeerd met soldeervet in toen hechtte de soldeer wel weer goed. Ik denk dat ik nu toch de oorzaak van het probleem gevonden heb maar het is afwachten of de zaak goed blijft functioneren.

  • vw monteurke

    Zo, je bent aardig bezig geweest. Bedankt voor je uitgebreide feedback. (tu)

  • Adriaan Kragten

    In mijn laatste mail zeg ik dat ik denk dat het probleem veroorzaakt wordt door een slecht contact in het relais. Na twee dagen bleek de ruitenwisser toch weer niet te stoppen en er was dus toch wat anders aan de hand. Het probleem bleek te ontstaan nadat ik de achterklep hard dicht gegooid had. Als ik dan de achterklep weer omhoog deed dan was het probleem weer verholpen. Eerst dacht ik dat er sprake was van een slecht contact in de kabel op de plaats waar deze de klep binnen komt maar een slecht contact kan alleen maar leiden tot het stoppen van de motor als de wisser nog niet aan het einde van zijn slag is. Het moet dus toch in de wissermotor zitten en ik kom op de volgende verklaring.

    Ik had de wissermotor eerder al verwijderd. De wissermotor is voorzien van een worm die in een wormwiel draait. Het geheel zit in een tandwielkastje dat dicht geklonken is waardoor er niets aan te repareren valt. Op de wormwielas zit een kruk die door middel van een lange drijfstang verbonden is met een langere kruk die op de wisseras zit. Als de wormwielkruk één omwenteling maakt dan maakt de wisserkruk een slag van ongeveer 120°. Op de motor zitten drie contacten, één min die aan aarde zit en twee plussen. Eén plus met nr. 53 is verbonden met het wisserrelais. De andere plus met nr. 53a is via het ontlastrelais verbonden met de plus van de accu. Het ontlastrelais wordt verbroken als het contact uitgezet wordt. De plus 53a wordt in de wissermotor via een contact doorverbonden met de plus 53. Dit contact wordt verbroken door een nok die op de wormwielas zit en de positie van deze nok t. o. v. de wormwielkruk is zodanig dat de wisser in zijn uiterste stand staat als het contact verbroken wordt.

    ,

    Als het relais uitschakelt wanneer de wisser niet in zijn eindstand staat dan blijft de motor doordraaien todat het contact in de motor verbroken wordt. Blijkbaar zit er wat speling op dit contact waardoor het contact gemaakt wordt als de klep een keer hard dicht gegooid wordt. Als je de klep dan weer omhoog zet, dan werkt het gewicht op het contact in een andere richting en wordt het contact weer verbroken. Het probleem is opgelost door de klep niet meer hard dicht te gooien maar hem gewoon zachtjes dicht te drukken. Ik kan natuurlijk ook een andere wissermotor op de sloop halen maar ik denk niet dat dat er van komt.