Bougies vervangen Golf 4

  • Anton

    Ik wil de bougies van mijn Golf 4 1.6 vervangen. De afdekplaat op de motor heb ik al verwijderd, nu wil ik het luchtfilter verwijderen, maar weet niet wat ik wel en niet los kan/ mag schroeven, wie kan mij daarin advies geven zodat ik geen verkeerde onderdelen verwijder.

  • vw monteurke

    Luchtfilter verwijderen ????

    Volgens mij zit dat luchtfilterhuis bij die motor links tegen het binnenscherm aan !

    Daar heb je toch geen last van als je bougies wil vervangen ?

  • Anton

    Klopt!, is ook niet het luchtfilter, maar die halfronde kunstof kap die over het blok heen zit en de bougies onbereikbaar maakt, hoe kan ik die het best demonteren, wat kan ik wel losmaken.

  • vw monteurke

    Die “halfronde kunststof kap” is het inlaatspruitstuk en de bougie's zijn niet onbereikbaar, je hebt er alleen wat speciaal gereedschap voor nodig.

    Om te beginnen moeten de buitenste injectorstekkers worden losgetrokken en wat opzij worden gelegd.

    Voor het lostrekken van bougiestekkers zijn speciale tangen zoals de BK-300 op deze afbeelding. http://www.midlock.nl/Adobe_Midlock/A_09.pdf

    Kijk uit met lostrekken van bougiestekkers, doe dat voorzichtig, anders heb je kans dat de stekkers breken.

    Bougie's vervangen doe je met een bougiesleutel met kniegewrichtje zoals deze: http://garagetools.nl/products/6051:Automotive-Tools-bougie-sleutel-doppen-set

  • Arnold

    Ik heb de Octavia II 1,6 BSE motor op LPG uit 2007 heb het idee dat het daar hetzelfde in elkaar zit.

    Ik lees heel veel dat er apart gereedschap voor is, de sleutel met het kniestuk en de tang voor de bougiestekkers.

    Waarom wordt het inlaatspruitstuk er bij voorkeur niet afgehaald? Dan kan je overal makkelijk bij.

    Of is dat een heleboel werk? Ik heb het bij mijn oude 2L 85kw Octi 1 een keer laten doen, die garage haalde idd het spruitstuk er af

    en daarna liep hij soms niet zo mooi meer. Leek op het trekken van valse lucht of zoiets. Maar vlak daarna werd hij ingeruild.

    Maar kan dat een reden zijn, dat het moeilijk luchtdicht (op de goede plek) terug te monteren is?

  • vw monteurke

    Ik lees heel veel dat er apart gereedschap voor is, de sleutel met het kniestuk en de tang voor de bougiestekkers.

    Waarom wordt het inlaatspruitstuk er bij voorkeur niet afgehaald? Dan kan je overal makkelijk bij.

    Omdat dat veel te veel werk is.

    Als je een algemeen autobedrijf bent en je moet 1X in de 5 jaar van zo'n motor bougie's vervangen dan zou je ervoor kunnen kiezen om voor die ene keer het spruitstuk er af te halen, maar ik kan je verzekeren dat dealermonteurs al heel snel na introductie van deze motoren het nodige speciale gereedschap hadden.

    Ik heb het bij mijn oude 2L 85kw Octi 1 een keer laten doen, die garage haalde idd het spruitstuk er af

    en daarna liep hij soms niet zo mooi meer. Leek op het trekken van valse lucht of zoiets. Maar vlak daarna werd hij ingeruild.

    Maar kan dat een reden zijn, dat het moeilijk luchtdicht (op de goede plek) terug te monteren is?

    Nee hoor, zal wel een montagefout zijn geweest

  • Arnold

    Aha, ja daar heb ik idd niet aan gedacht. Monteurke, daar heb je een punt: 1 x in de zoveel jaar versus vele keren bij de garage…Ja, dan zit je niet te wachten op een hele partij spruitstukken. Dan kan ik me voorstellen dat het sneller moet.

    1 x in de 5 jaar vervangen maar schrijf je?

    Heb jij misschien een interval-advies voor bij LPG G3? Ik weet het nl. niet. Dit is mijn eerste wagen op LPG. Ze zitten er nu in vanaf jun 2012 en ik heb 26.000km gereden ermee. Loopt goed, geen klachten. (nog)

    Toevallig vandaag (22/4/13) ging-ie door de APK.

  • vw monteurke

    In mijn vorige bericht schreef ik:

    Als je een algemeen autobedrijf bent en je moet 1X in de 5 jaar van zo'n motor bougie's vervangen dan zou je ervoor kunnen kiezen om voor die ene keer het spruitstuk er af te halen, maar ik kan je verzekeren dat dealermonteurs al heel snel na introductie van deze motoren het nodige speciale gereedschap hadden.

    Hiermee bedoelde ik niet dat bougie's maar om de 5 jaar vervangen hoeven te worden.

    Ik bedoelde hiermee dat autobedrijven die weinig VW's in onderhoud hebben minder geneigd zijn om kosten te maken voor speciaal gereedschap

    Bij een VW dealer echter, die dit soort auto's vrijwel dagelijks ziet, is de aanschaf van dergelijk speciaal gereedschap wel noodzakelijk.

    V.w.b. je vraag over wanneer bougie's vervangen moeten worden:

    Bij jouw type motor moeten de bougies iedere 60.000 km vervangen worden. Dit geldt voor benzine en lpg motoren

  • Arnold

    Afgelopen week de LPG bougies er in laten doen. Besteld op internet eur 48,= voor 4 stuks NGK G-power BKR6EGP 7092, met 1 elektrode, tegenoverliggende kant is met een punt en eur 58,= voor het er in laten zetten door de garage. Er staat idd 60.000km voor deze bougies.

    Voor de zekerheid wel de oude bewaard…Die hadden nu 30.000km achter de kiezen. Die zagen er nog ok uit, dat zijn NGK BKUR6ET10 met 3 elektrodes.

    Loopt prima er zijn al weer flink km's mee gereden. In mijn geval is 60.000km 2 jaar. Dus ik hoop dat het zo blijft.

    vw monteurke Schreef:

    ——————————————————-

    > In mijn vorige bericht schreef ik:

    > Als je een algemeen autobedrijf bent en je moet 1X

    > in de 5 jaar van zo'n motor bougie's vervangen dan

    > zou je ervoor kunnen kiezen om voor die ene keer

    > het spruitstuk er af te halen, maar ik kan je

    > verzekeren dat dealermonteurs al heel snel na

    > introductie van deze motoren het nodige speciale

    > gereedschap hadden.

    >

    > Hiermee bedoelde ik niet dat bougie's maar om de 5

    > jaar vervangen hoeven te worden.

    > Ik bedoelde hiermee dat autobedrijven die weinig

    > VW's in onderhoud hebben minder geneigd zijn om

    > kosten te maken voor speciaal gereedschap

    > Bij een VW dealer echter, die dit soort auto's

    > vrijwel dagelijks ziet, is de aanschaf van

    > dergelijk speciaal gereedschap wel noodzakelijk.

    >

    > V.w.b. je vraag over wanneer bougie's vervangen

    > moeten worden:

    > Bij jouw type motor moeten de bougies iedere

    > 60.000 km vervangen worden. Dit geldt voor benzine

    > en lpg motoren

  • Arnold

    Vandaag wordt er ook nog een JLM Flashlube kitje ingebouwd. Just to be sure. Dat is een additief dat wordt toegevoegd om inslaan van kleppen te voorkomen.

    Huidige km stand is 151.000 ik hoor van de eerste problemen met BSE rond zo'n 240.000km en het gaat hard met mijn km's. Misschien dat ik dan een kopwissel of andere wagen langer kan uitstellen. De JLM vloeistofprijs is Eur 90,00 per 50.000km.

    Dus dat 2 x dan zit ik op 250.000 en als het dan nog goed gaat…Heb ik mazzel. (:P)

    > V.w.b. je vraag over wanneer bougie's vervangen

    > moeten worden:

    > Bij jouw type motor moeten de bougies iedere

    > 60.000 km vervangen worden. Dit geldt voor benzine

    > en lpg motoren