Hej hallo allemaal.
Auto INFO:
Golf 3 uit 1997, 5 deurs
Met een 1.8 monopoint injectie motor met 8 kleppen.
Airco.
55kw dacht ik.
Benzine.
En ik weet dat mijn Katalysator niet helemaal goed is.
Ik heb een probleem, een paar weken terug wilde ik richting zeeland gaan met mijn golfje.
De afstand was ongeveer 130km voor mij, maar goed tijdens de rit, al na 5km stotterde mijn auto ineens.
Het gebeurde na dat ik over de 2.000 toeren, een beetje gas bij gaf. meestal van z'n 3 naar 4 ( de meter van de motor gaf btw al 90gr aan. na 5km? huh juist. )
Het stotteren stopte toen ik gas terug nam. toen ben ik rechtsomkeer naar huis gegaan en de trein gepakt. Onderweg gebeurde het nog een paar keer.
Toen ik na t weekend weer thuis was, ben ik gaan kijken.
* De motor olie was trouwens bijna op, zeg maar dat er nog maar 1 tot 2mm over was op 't gemarkeerde gedeelte. ( Dus deze bijgevuld. )
** Trouwens pas nog bijgevuld , dat was toen ongeveer 3 weken geleden.
* Toen ben ik het koelvloeistof niveau gaan controlleren. ( Die heb ik ook bijgevuld want deze was over de helft. Gevuld met G12++ )
** De onderkant van het bakje van de koelvloeistof vind ik niet vies door olie. en ziet het zelfde uit als voorheen.
* De motor gestart en startte zoals normaal, beetje gas gegeven in stationair en het klonk als normaal.
* De uitlaat gaf na 5 tot 10 min witte tot licht grijzig kleur met een heel licht blauw athans meer kan ik er niet van maken
En naar binnen gegaan omdat het buiten donker werd.
De volgende dag.
* Weer even naar de olie gekeken. want ik had die dag ervoor niet echt gewacht tot de olie goed gezakt was.
En er kon nog wat bij.
* Toen viel het mij op dat ik verse olie zag aan de rechter kant van me blok ( aan de bovenkant ).
Dat wijst naar een lekke koppakking van mijn cillinderdeksel.
* De bougie kabels zien er nog nieuw uit.
* De auto weer even gestart, en een test ritje gemaakt. Maar helaas weer gestotter…. en als ik heel rustig reed dus onder die 2.000 toeren in z'n 3 was er niks aan de hand.
Toen ben ik maar gaan bellen naar mijn garage, of ik langs kon komen.
Dus ik weer naar de auto gegaan en wilden starten. En toen, bam bam bam onder mijn auto. ongeveer bij de bestuurders kant onder de stoel. maar niet gestart..
Ik nog een keer startte en weer hetzelfde BAM BAM BAM maar nu kwam er ook rook onder de motor kap. en de rook, rookte naar benzine/olie in iedergeval naar een sterke geur.
Wat denken jullie wat er is.
mij werd verteld wat het kan zijn.
*1 Koppakking+ cillinderdeksel pakking lek. vanwege olie die weg is en de witte rook
*2 Katalysator dicht
*3 Sensoren stuk
*4 Injectie stuk
*5 Cillinderkop gescheurd + koppakking(ingen)
*6 Geen goede compressie in t blok omdat de cillinderdeksel pakking lek is. + dat de katalysator slecht is. en zo de druk van de katalysator terug gaat richting t blok….
mvg Daniel