problemen met een golf 3 bj '97 1.8 benzine

  • Daniel

    Hej hallo allemaal.

    Auto INFO:

    Golf 3 uit 1997, 5 deurs

    Met een 1.8 monopoint injectie motor met 8 kleppen.

    Airco.

    55kw dacht ik.

    Benzine.

    En ik weet dat mijn Katalysator niet helemaal goed is.

    Ik heb een probleem, een paar weken terug wilde ik richting zeeland gaan met mijn golfje.

    De afstand was ongeveer 130km voor mij, maar goed tijdens de rit, al na 5km stotterde mijn auto ineens.

    Het gebeurde na dat ik over de 2.000 toeren, een beetje gas bij gaf. meestal van z'n 3 naar 4 ( de meter van de motor gaf btw al 90gr aan. na 5km? huh juist. )

    Het stotteren stopte toen ik gas terug nam. toen ben ik rechtsomkeer naar huis gegaan en de trein gepakt. Onderweg gebeurde het nog een paar keer.

    Toen ik na t weekend weer thuis was, ben ik gaan kijken.

    * De motor olie was trouwens bijna op, zeg maar dat er nog maar 1 tot 2mm over was op 't gemarkeerde gedeelte. ( Dus deze bijgevuld. )

    ** Trouwens pas nog bijgevuld , dat was toen ongeveer 3 weken geleden.

    * Toen ben ik het koelvloeistof niveau gaan controlleren. ( Die heb ik ook bijgevuld want deze was over de helft. Gevuld met G12++ )

    ** De onderkant van het bakje van de koelvloeistof vind ik niet vies door olie. en ziet het zelfde uit als voorheen.

    * De motor gestart en startte zoals normaal, beetje gas gegeven in stationair en het klonk als normaal.

    * De uitlaat gaf na 5 tot 10 min witte tot licht grijzig kleur met een heel licht blauw athans meer kan ik er niet van maken

    En naar binnen gegaan omdat het buiten donker werd.

    De volgende dag.

    * Weer even naar de olie gekeken. want ik had die dag ervoor niet echt gewacht tot de olie goed gezakt was.

    En er kon nog wat bij.

    * Toen viel het mij op dat ik verse olie zag aan de rechter kant van me blok ( aan de bovenkant ).

    Dat wijst naar een lekke koppakking van mijn cillinderdeksel.

    * De bougie kabels zien er nog nieuw uit.

    * De auto weer even gestart, en een test ritje gemaakt. Maar helaas weer gestotter…. en als ik heel rustig reed dus onder die 2.000 toeren in z'n 3 was er niks aan de hand.

    Toen ben ik maar gaan bellen naar mijn garage, of ik langs kon komen.

    Dus ik weer naar de auto gegaan en wilden starten. En toen, bam bam bam onder mijn auto. ongeveer bij de bestuurders kant onder de stoel. maar niet gestart..

    Ik nog een keer startte en weer hetzelfde BAM BAM BAM maar nu kwam er ook rook onder de motor kap. en de rook, rookte naar benzine/olie in iedergeval naar een sterke geur.

    Wat denken jullie wat er is.

    mij werd verteld wat het kan zijn.

    *1 Koppakking+ cillinderdeksel pakking lek. vanwege olie die weg is en de witte rook

    *2 Katalysator dicht

    *3 Sensoren stuk

    *4 Injectie stuk

    *5 Cillinderkop gescheurd + koppakking(ingen)

    *6 Geen goede compressie in t blok omdat de cillinderdeksel pakking lek is. + dat de katalysator slecht is. en zo de druk van de katalysator terug gaat richting t blok….

    mvg Daniel

  • vw monteurke

    Lang verhaal vol onduidelijkheden, met verschillende problemen/storingen die niets met elkaar te maken hoeven te hebben en aannames die niet worden gestaaft door meetresultaten.

    Eerst een paar algemene vraagjes:

    Wat is de km stand ?

    Wat is de onderhoudstoestand ?

    Wanneer is de laatste grote beurt uitgevoerd ? Door wie ? (dealer, algemeen autobedrijf, beunhaas)

    Daniel schrijft:

    * Toen viel het mij op dat ik verse olie zag aan de rechter kant van me blok ( aan de bovenkant ).

    Dat wijst naar een lekke koppakking van mijn cillinderdeksel.

    Commentaar:

    Olielekkage komt bij die motoren zelden via de koppakking.

    Weet je zeker dat het niet via olievuldop, klepdekselpakking, oliedrukschakelaar of nokkenaskeerring komt ?

    Maak het motorblok eens goed schoon en laat 'm even draaien, dan zie je veel beter waar de olie vandaan komt.

    Daniel schijft: En ik weet dat mijn Katalysator niet helemaal goed is.

    Vraag: Hoe weet je dat ?

    Daniel schrijft: Koelsysteem heb ik ook bijgevuld want deze was over de helft. Gevuld met G12++

    Commentaar: Was je koelsysteem al gevuld met G12++ of heb je nu bijgevuld met G12++ zonder te weten wat de oorspronkelijke vulling was ?

    Hou er rekening mee dat niet alle types koelvloeistof met elkaar gemengd kunnen en mogen worden

    Daniel schrijft: En toen, bam bam bam onder mijn auto.

    Commentaar: Is het mogelijk dit wat duidelijker te omschrijven ?

    Daniel schrijft: Wat denken jullie wat er is. Mij werd verteld wat het kan zijn.

    Commentaar:

    Je “denkt” te veel en je laat je teveel opjutten door wat anderen “zeggen”

    Alle genoemde dingen waarvan men “denkt” en “zegt” dat het kapot is zijn op simpele wijze te testen of door te meten. Meten = Weten nietwaar ?

    Compressie meten bijvoorbeeld is 5 min werk. Daarna weet je ZEKER hoe je compressie is.

    Toestand sensoren en injectie is via uitlezen storingsgeheugens en meetwaardenblokken eenvoudig te bepalen.

    Ook de andere genoemde dingen zijn op vrij eenvoudige wijze te testen.

  • Daniel

    vw monteurke Schreef:

    ——————————————————-

    >

    > Eerst een paar algemene vraagjes:

    > Wat is de km stand ? Bijna 170000

    > Wat is de onderhoudstoestand ? het is nu wel de tijd voor een beurt.

    > Wanneer is de laatste grote beurt uitgevoerd ? vorig jaar bij de vorige eigenaar.

    > Door wie ? (dealer, algemeen autobedrijf,

    > beunhaas) auto garage bedrijf

    >

    > Daniel schrijft:

    > * Toen viel het mij op dat ik verse olie zag aan

    > de rechter kant van me blok ( aan de bovenkant ).

    >

    > Dat wijst naar een lekke koppakking van mijn

    > cillinderdeksel.

    > Commentaar:

    > Olielekkage komt bij die motoren zelden via de

    > koppakking.

    > Weet je zeker dat het niet via olievuldop,

    > klepdekselpakking, oliedrukschakelaar of

    > nokkenaskeerring komt ? Ja dat weet ik zeker, ik kon duidelijk zien dat het uit de kleppendeksel komt. ( ik noemde het de cillinderdeksel….)

    > Maak het motorblok eens goed schoon en laat 'm

    > even draaien, dan zie je veel beter waar de olie

    > vandaan komt. Ik maak het regelmatig schoon onder de kap, zodoende ik het duidelijk kon zien. de olie trouwens die er uit lekte zag er honingachtig uit.

    >

    > Daniel schijft: En ik weet dat mijn Katalysator

    > niet helemaal goed is.

    > Vraag: Hoe weet je dat ? Ineens kreeg ik een soort sport uitlaat geluid te horen als ik vol gas gaf. en dat is maanden zo

    >

    > Daniel schrijft: Koelsysteem heb ik ook bijgevuld

    > want deze was over de helft. Gevuld met G12++

    > Commentaar: Was je koelsysteem al gevuld met

    > G12++ of heb je nu bijgevuld met G12++ zonder te

    > weten wat de oorspronkelijke vulling was ?

    > Hou er rekening mee dat niet alle types

    > koelvloeistof met elkaar gemengd kunnen en mogen

    > worden. De vorige vloeistof die er in zat was roze, en naar mijn wetende mag roze(g12) met andere g12 vloeistoffen gemixt worden. Maar niet met de blauwe (g10/11 zoiets). Omdat er dan grote kans is dat het een smurrie word.

    >

    > Daniel schrijft: En toen, bam bam bam onder mijn

    > auto.

    > Commentaar: Is het mogelijk dit wat duidelijker

    > te omschrijven ? De klappen die ik hoorden leken bijna het zelfde als het klappen van een harley davidson's uitlaat.

    >

    > Daniel schrijft: Wat denken jullie wat er is. Mij

    > werd verteld wat het kan zijn.

    > Commentaar:

    > Je “denkt” te veel en je laat je teveel opjutten

    > door wat anderen “zeggen”

    > Alle genoemde dingen waarvan men “denkt” en “zegt”

    > dat het kapot is zijn op simpele wijze te testen

    > of door te meten. Meten = Weten nietwaar ?

    > Compressie meten bijvoorbeeld is 5 min werk.

    > Daarna weet je ZEKER hoe je compressie is.

    > Toestand sensoren en injectie is via uitlezen

    > storingsgeheugens en meetwaardenblokken eenvoudig

    > te bepalen.

    > Ook de andere genoemde dingen zijn op vrij

    > eenvoudige wijze te testen.

    Ja duidelijk daar heb je gelijk in.

    gr daan

  • vw monteurke

    Daniel schrijft: het is nu wel de tijd voor een beurt.

    Misschien moet je daar dan maar eens mee beginnen

    Daniel schrijft: ik kon duidelijk zien dat het uit de kleppendeksel komt. ( ik noemde het de cillinderdeksel….)

    In je 1e bericht heb je het over lekkage via koppakking. Koppakking en klepdekselpakking zijn wel 2 totaal verschillende dingen.

    Daniel schijft: En ik weet dat mijn katalysator niet helemaal goed is.

    Vraag VW monteurke: Hoe weet je dat ?

    Daniel schrijft: Ineens kreeg ik een soort sport uitlaat geluid te horen als ik vol gas gaf. en dat is maanden zo

    Kan natuurlijk ook zijn dat je uitlaatsysteem op een andere plaats doorgeroest is ……………………………….

    Daniel schrijft: De klappen die ik hoorden leken bijna het zelfde als het klappen van een harley davidson's uitlaat.

    Tja, wat wil je, je uitlaat lekt …………………….

  • daniel

    De auto is niet gestart geweest he, als die lek zou zijn dan zou de motor wel kunnen starten?

  • vw monteurke

    Met een lekke uitlaat zal de auto gewoon moeten starten en aanslaan.

    Een lekke uitlaat kan wel consequentie's hebben voor het lopen van de motor.

    Als je auto nu niet wil aanslaan is heeft dat andere oorzaken.