defecte CV rechtervoordeur Golf 4

• Pieter

Betreft een VW Golf IV 1.9 tdi 5-drs bj.2000 met een defecte C.V. van het rechtervoorportier,

ik heb de zoekfunctie al gebruikt en las hierover diverse berichten.

Probleem:

Met de c.v. gaat het rechtervoorportier niet van en op slot.

Palletje gaat niet omhoog en ik voel en hoor niets in de deur.

Alle overige deuren gaan netjes op en van slot met de c.v.

M.b.v. 2 dunne schroevendraaiers palletje omhoog getrokken.

De deur is dan wel van het slot, maar de deur gaat met deurhendel binnenzijde niet open.

echter is wel vanaf de buitenzijde te openen.

Ik denk dat de c.v. motor van deze deur kapot is en dat misschien het kabeltje van de deurhendel aan de binnenzijde

is losgeschoten. Heb nog geen tijd gehad om het paneel eraf te halen.

Vraag:

Is de c.v.-moter te vervangen of te repareren en zit ik dan ook aan een nieuw slot vast?

Gr. Pieter

• vw monteurke

Grote kans inderdaad dat je portierslot defect is en vervangen moet worden. (meestvoorkomend)

Wat ook zou kunnen is dat de stekker in de rubber doorvoer bij de A-stijl geoxydeerd is of dat daar, net achter de stekker, een draadje gebroken is.

Begin eens met het bekijken van de stekkerverbinding en bedrading bij de A stijl.

Trek de rubber tule wat opzij en je ziet de bedrading zitten.

Is de bedrading goed dan zal het portierslot vervangen moeten worden.

Hiervoor moet de portierbekleding en het raammechanisme worden uitgebouwd.

Een duidelijke handleiding met foto's over dit uitbouwen vind je hier: http://www.taligentx.com/passat/maintenance/doorlockmechanism/

Klik op de foto's om ze te vergroten

• Pieter

VW Monteurke,

Dank voor je reactie, zal beginnen met het bekijken van de stekkerverbinding en bedrading bij de A stijl.

Weet je ook of het portierslot en de CV-motor 1 geheel is? en enig idee wat de kosten zijn ?

Gr. Pieter

• vw monteurke

Portierslot en cv-motortje is een geheel. Als je die link in het vorige bericht had aangeklikt en bekeken had je dat zelf ook gezien.

Kosten van onderdelen zijn altijd typeafhankelijk, maar reken op iets van 120 - 150 euro voor een nieuw slot

• Pieter

VW Monteurke,

Dank voor je info

Heb een poging gedaan om de site uit je link te bekijken, maar mijn antivirusprogramma blokkeerde de toegang.

Maar zonder plaatje moet ik er ook wel uitkomen, nu nog tijd zien vrij te maken :-))

Laat het resultaat tzt nog weten.

Gr. Pieter

• vw monteurke

Probeer deze link eens: http://forums.vwvortex.com/showthread.php?1015107

• Klaas de B

Even een vraagje Monteurke, is het op soortgelijke wijze mogelijk een achterdeur die niet meer open wil (deur zit op slot, dus zowel van binnen als van buiten niet te openen, cv werkt niet meer op die deur) toch open te krijgen?

We hebben het deurpaneel al kunnen verwijderen, ik begrijp uit de post hierboven dat de nieten uitgeboord moeten worden om het raammechanisme te scheiden van de binnenplaat. Als we dit doen en de plaat verwijderen, is dit voldoende om het slot te kunnen ontgrendelen, de deur te openen en vervolgens het slot te vervangen?

• vw monteurke

Uitboren ? Er hoeft niks uitgeboort te worden.

Het raammechanisme en die stalen plaat vormen 1 onderdeel en worden ook als zodanig verwijderd.

De manier waarop de achterste portierruit is bevestigd verschilt wel met die van een voorportier.

Voor zit de ruit vast aan het mechanisme met klemmen die je door het losdraaien van een paar moertjes of boutjes kunt losmaken.

Achter zit de ruit vast met een dikke, dubbele, witte kunststof borgpen.

Als je de ruit helemaal omlaag draait en die grote rubber dop in de stalen plaat loswipt zie je de pen zitten.

Het zijn eigenlijk 2 pennen in elkaar.

Als je het dunne binnenste pennetje (voorzichtig) lostikt is de spanning van de dikke pen af en kun je die dikke pen gemakkelijk uit de ruit drukken.

De ruit is nu los van het mechanisme.

Het straks weer monteren van die pennen en de ruit is overigens een stuk gemakkelijker.

Je moet de buiten- en de binnenpen al in de ruit monteren voordat je het mechanisme terugzet in het portier.

Je zult zien dat de steun waar die pen straks invalt aan de bovenkanten is afgeschuind.

Vet die schuine kanten goed in, monteer het mechanisme in het portier en zet dan de ruit zo dat de pen bovenop de schuine kanten steunt.

Druk dan met een flinke tik met de muis van je hand bovenop de ruit de pen door de schuine kanten van de steun op z'n plaats.

Voor je het raammechanisme (+ plaat) uit het portier tilt moet je nog wel even het portierslot losmaken van de stalen plaat.

Het portierslot zit met een kunststof steuntje op de stalen plaat.

Dat kunststof steuntje zit met 2 (zwarte) spreidpennen geborgd.

Tik de borpennen los en de steun kan uit de stalen plaat worden gedrukt

• Klaas de B

Beste Monteurke, mijn dank voor de vlotte reactie.

We gaan het even proberen op deze manier.

• Klaas de B

Stapje verder gekomen. :) Plaat verwijderd, slot is zichtbaar. Alleen . . . . . welk palletje/schuifje moet nou een zetje hebben zodat de deur open gaat??? :(

We zijn er bijna.