Koelsysteem spoelen

• josdavids

Hoe kan ik het effectiefst mijn koelsysteem schoonspoelen? Het gaat om een golf 1 cabrio. De radiateur wil ik vervangen dus hij gaat toch leeg, en nu wil ik hem gelijk even schoonspoelen. Waar kan ik hem het beste aftappen en kan ik er ergens de tuinslang opzetten en dan spoelen?

vr gr jos

• vw monteurke

Aftappen: Onderste waterslangen losmaken.

Spoelen: Waarom wil je spoelen ?

Soort van verontreiniging bepaalt hoe en waarmee je gaat spoelen.

Voorbeeldje: Hier 2 middelen van Forte voor 2 totaal verschillende doeleinden.

http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+producten/Koeling/Cooling+System+Flush.html

http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+producten/Koeling/Bio+Degreaser.html

• josdavids

De reden is omdat ik tot nu toe alleen nog maar een vermoeden heb dat er in het verleden een middel in het koelsysteem is gedaan om een lekkage te dichten. De kvs is groen/grijs van kleur, ik heb dit spul zelf ook eens gebruikt in een golf 2. Maar het is dus een vermoeden en aangezien ik de radiateur dus wil vervangen dacht ik dat het misschien geen kwaad kon. (baat het niet dan schaadt het niet, hoop ik). Misschien is aftappen wel voldoende om dit middel kwijt te raken?

Dus dat is mijn vermoedelijke verontreiniging.

Mocht het aftappen gaan gebeuren: Welke onderste slangen bedoel je, bij de radiateur en bij de waterpomp?

vr gr Jos.

• vw monteurke

Vraag: Welke onderste slangen bedoel je, bij de radiateur en bij de waterpomp ?

Ja.

• josdavids

Oké dat is dan duidelijk,moet ik ook nog rubbers of pakkingen vervangen bij de waterpomp dan evt. Weet zo niet of daar een thermostaat zit.

En: ik heb bij de auto een 525mm radiateur + ventilatorkap gekregen, past dit op de golf aangezien er nu een 430 mm op zit nl.

Vr gr jos.

• vw monteurke

Oké dat is dan duidelijk,moet ik ook nog rubbers of pakkingen vervangen bij de waterpomp dan evt. Weet zo niet of daar een thermostaat zit.

Pakkingen vervangen ??? Je gaat toch alleen maar een paar slangen loshalen om het koelsysteem af te tappen ??

Je gaat toch geen complete waterpomp of thermostaat demonteren of zo iets ? Of heb ik ergens iets gemist …………………………

En: ik heb bij de auto een 525mm radiateur + ventilatorkap gekregen, past dit op de golf aangezien er nu een 430 mm op zit nl.

Geen idee. Kom je vanzelf achter.

• josdavids

Aangezien ik geen elektromonteur ben heb ik geen idee of er een ergens een thermostaat zit die nog dicht zit en dat het water er dan niet uit stroomt. (:P)

• vw monteurke

Afbeelding van waterpomp:

Groene pijl wijst naar onderste radiateurslang. Als je die losmaakt loopt de radiateur leeg.

Maak ook de slang bij de rode pijl los en je motorblok loopt leeg. (buiten de thermostaat om)

Blauwe pijl wijst naar thermostaathuis en daar moet je dus afblijven

• josdavids

Aha zo kan het koelwater dus rondgepompt worden buiten de radiateur om. Heel erg bedankt weer vwmonteurke. (tu)