Vraag: Waar komt het water vandaan ?
Er zijn bij zo'n Golf een aantal bekende lekkage-oorzaken.
Waterafvoer in waterkast verstopt. De waterkast is de ruimte tussen motorruimte en voorruit waar je ruitenwissermotor en je interieurfilter zitten.
Het van de voorruit aflopende water komt hierin terecht en dat water moet natuurlijk wegkunnen.
Hiertoe zitten in de uiterste hoekjes van die waterkast links en rechts afvoeropeningen.
Wat te doen:
Haal de kunststof afdekplaat van de waterkast weg, maak de waterkast schoon en de afvoeropeningen open.
Maak ook de kunststof wielkuipen aan de achterkant los en verwijder het zand en de bladeren die zich achter die wielkuip verzamelt.
(je zult verstelt staan van de hoeveelheid rotzooi die je achter die wielkuipen aantreft)
Test na de schoonmaak:
Giet met een gieter water in de waterkast en kijk of het water goed wegloopt.
Als het goed is mag er geen water in de waterkast blijven staan !
Het wil wel eens voorkomen dat er lekkage optreedt langs de electronicabox die links in de waterkast zit
In die kunststof box zitten diverse stekkerverbindingen.
De onderkant van die box trekt, onder invloed van temperatuurwisselingen, krom en dan kan er water onder de box door in het interieur komen.
Opsporen van deze Lekkage:
Als je links onder het dashboard wat bekleding weghaalt en je duikt onder het dashboard zie je lekkagesporen bij de stekkervebindingen.
Als de electronicabox lekt is het beter deze te vernieuwen. Afkitten helpt niet of slechts tijdelijk.
Het ondeskundig trekken van bedrading en het daarbij niet goed monteren of afdichten van doorvoerrubbers is ook een bekende lekkage-oorzaak.
Ook dit soort lekkages zie je goed als je onder het dashboard duikt
Schuifdakafvoer is ook een bekend iets. (zie ook afbeeldingen onderaan dit bericht)
Op iedere hoek van het dak zit een afvoer. Via slangetjes wordt het water afgevoerd.
Voor komen die slangetjes uit bij in de A-stijl gemonteerde rubbertjes. Vooral de rubbertjes in die stijl zitten vaak dicht.
Let op bij doorblazen of bij het losmaken van die rubbertjes. Het slangetje zit maar losjes in dat rubbertje geschoven en kan gemakkelijk losraken.
Bij losgeraakte slangetjes loopt het water zo het interieur in.
Test:
Giet met een gietertjs wat water in de voorste hoekjes van het schuifdak. Het water moet uit de A-stijlrubbertjes stromen.
De afvoer achter zit minder vaak dicht, maar controle kan natuurlijk geen kwaad.
De achterste afvoeren zitten links en rechts achterin de kofferbak en komen uit onder de auto
Minder vaak voorkomende oorzaken:
Als bij (bijvoorbeeld) portierslotreparatie's de stalen plaat van het raammechanisme, of de afdichting hiervan, is beschadigd kan hier later waterlekkage optreden.
Opsporen:
Met de tuinslang iemand op het portier laten spuiten en binnenin kijken of het lekt.
Voorruit lekt. Ook hier geldt, een voorruit gaat niet zomaar lekken. Meestal is een foutief uitgevoerde voorruitvervanging de oorzaak.
Opsporen: Ook dit kun je met spuiten met de tuinslang goed opsporen.
Achterlichtrubbers lekken.
Via de achterlichten kan dan water binnenkomen. In zo'n geval moet ook de koffermat nat zijn
Voorste afvoerrubber in A-stijl
Afvoerrubber achteraan.
Als je de lekkage hebt gevonden en gerepareerd komt het volgende, en meest vervelende karwei, het droogmaken van de auto.
Dat moet goed gebeuren. Een vochtige auto gaat muf ruiken en stinken.
Erger nog, onder de vloerbedekking loopt bedrading en zitten verschillende stekkerverbindingen.
Dit alles gaat, als je het niet heel goed droog maakt, op den duur corroderen en dan krijg je allerlei vervelende electrische storingen.
Het beste is om de stoelen eruit te halen en de dorpellijst uit te bouwen.
Nu kun je de vloerbedekking omhooghalen en kun je bij die dikke, sponsachtige, isolerende mat die daaronder ligt.
Die spons-mat kan enorm veel water bevatten en het zal lang duren voor je die helemaal droog hebt.
Maak ook de stekkerverbindingen die je ziet droog en spuit ze in met contactreiniger.
Belangrijk: Laat tijdens deze opdroog-reparatie het contact uit staan en zet dit tussendoor ook niet aan.
Anders krijg je airbagstoringen en bijbehorende brandende storingslampjes en die moet je dan later weer laten resetten en zo