lekkage hemelwater Golf 4 (1999)

  • Anton

    Het betreft een Golf 4 5 deurs van 1999 met af fabriek een schuifkanteldak.

    Al enige tijd last van hemelwaterlekkage is auto, de hele vloer is doornat, zowel bij de voorstoelen als bij de achterbank. Heb de parafaan onder de voorruit verwijderd, de afwateringsgaten doorgespoten en de afwateringsrubbers in de A stijl doorgespoten.

    Heb de voorste gaatjes van het schuif/kanteldak doorgespoten, weet niet of er aan achterkant van het dak ook afwateringsgaatjes zitten.

    De plastic kappen aan zijkant bij deurstijlen verwijderd en de vloerbekleding losgemaakt, er ligt water op de bodem, kranten neergelegd om het water weg te krijgen, maar de dikke vloerbedekkingmat is door en doornat.

    Waar komt het water vandaan, en hoe kan ik de dikke vloerbedekkingmat geheel droogkrijgen, als ik de voorstoelen er uit haal, wat moet ik doen met de stekkers van de airbags, mag ik die zo loskoppelen?

    Graag goed advies om dit natte probleem voorgoed te verhelpen.

  • vw monteurke

    Vraag: Waar komt het water vandaan ?

    Er zijn bij zo'n Golf een aantal bekende lekkage-oorzaken.

    Waterafvoer in waterkast verstopt. De waterkast is de ruimte tussen motorruimte en voorruit waar je ruitenwissermotor en je interieurfilter zitten.

    Het van de voorruit aflopende water komt hierin terecht en dat water moet natuurlijk wegkunnen.

    Hiertoe zitten in de uiterste hoekjes van die waterkast links en rechts afvoeropeningen.

    Wat te doen:

    Haal de kunststof afdekplaat van de waterkast weg, maak de waterkast schoon en de afvoeropeningen open.

    Maak ook de kunststof wielkuipen aan de achterkant los en verwijder het zand en de bladeren die zich achter die wielkuip verzamelt.

    (je zult verstelt staan van de hoeveelheid rotzooi die je achter die wielkuipen aantreft)

    Test na de schoonmaak:

    Giet met een gieter water in de waterkast en kijk of het water goed wegloopt.

    Als het goed is mag er geen water in de waterkast blijven staan !

    Het wil wel eens voorkomen dat er lekkage optreedt langs de electronicabox die links in de waterkast zit

    In die kunststof box zitten diverse stekkerverbindingen.

    De onderkant van die box trekt, onder invloed van temperatuurwisselingen, krom en dan kan er water onder de box door in het interieur komen.

    Opsporen van deze Lekkage:

    Als je links onder het dashboard wat bekleding weghaalt en je duikt onder het dashboard zie je lekkagesporen bij de stekkervebindingen.

    Als de electronicabox lekt is het beter deze te vernieuwen. Afkitten helpt niet of slechts tijdelijk.

    Het ondeskundig trekken van bedrading en het daarbij niet goed monteren of afdichten van doorvoerrubbers is ook een bekende lekkage-oorzaak.

    Ook dit soort lekkages zie je goed als je onder het dashboard duikt

    Schuifdakafvoer is ook een bekend iets. (zie ook afbeeldingen onderaan dit bericht)

    Op iedere hoek van het dak zit een afvoer. Via slangetjes wordt het water afgevoerd.

    Voor komen die slangetjes uit bij in de A-stijl gemonteerde rubbertjes. Vooral de rubbertjes in die stijl zitten vaak dicht.

    Let op bij doorblazen of bij het losmaken van die rubbertjes. Het slangetje zit maar losjes in dat rubbertje geschoven en kan gemakkelijk losraken.

    Bij losgeraakte slangetjes loopt het water zo het interieur in.

    Test:

    Giet met een gietertjs wat water in de voorste hoekjes van het schuifdak. Het water moet uit de A-stijlrubbertjes stromen.

    De afvoer achter zit minder vaak dicht, maar controle kan natuurlijk geen kwaad.

    De achterste afvoeren zitten links en rechts achterin de kofferbak en komen uit onder de auto

    Minder vaak voorkomende oorzaken:

    Als bij (bijvoorbeeld) portierslotreparatie's de stalen plaat van het raammechanisme, of de afdichting hiervan, is beschadigd kan hier later waterlekkage optreden.

    Opsporen:

    Met de tuinslang iemand op het portier laten spuiten en binnenin kijken of het lekt.

    Voorruit lekt. Ook hier geldt, een voorruit gaat niet zomaar lekken. Meestal is een foutief uitgevoerde voorruitvervanging de oorzaak.

    Opsporen: Ook dit kun je met spuiten met de tuinslang goed opsporen.

    Achterlichtrubbers lekken.

    Via de achterlichten kan dan water binnenkomen. In zo'n geval moet ook de koffermat nat zijn

    Voorste afvoerrubber in A-stijl

    Afvoerrubber achteraan.

    Als je de lekkage hebt gevonden en gerepareerd komt het volgende, en meest vervelende karwei, het droogmaken van de auto.

    Dat moet goed gebeuren. Een vochtige auto gaat muf ruiken en stinken.

    Erger nog, onder de vloerbedekking loopt bedrading en zitten verschillende stekkerverbindingen.

    Dit alles gaat, als je het niet heel goed droog maakt, op den duur corroderen en dan krijg je allerlei vervelende electrische storingen.

    Het beste is om de stoelen eruit te halen en de dorpellijst uit te bouwen.

    Nu kun je de vloerbedekking omhooghalen en kun je bij die dikke, sponsachtige, isolerende mat die daaronder ligt.

    Die spons-mat kan enorm veel water bevatten en het zal lang duren voor je die helemaal droog hebt.

    Maak ook de stekkerverbindingen die je ziet droog en spuit ze in met contactreiniger.

    Belangrijk: Laat tijdens deze opdroog-reparatie het contact uit staan en zet dit tussendoor ook niet aan.

    Anders krijg je airbagstoringen en bijbehorende brandende storingslampjes en die moet je dan later weer laten resetten en zo

  • Anton

    Hallo monteurke!

    Bedankt voor je uitvoerige verhaal en foto's betreffende de lekkage. Ik ga er mee aan de gang, haal de voorstoelen er uit en snij de isolatiemat netjes af om deze te laten drogen, lukt dit niet dan zal ik deze vervangen.

    Ook zal ik alle stekkerverbindingen droogmaken.

    Ik heb ook gemerkt dat er water in de bak staat onder het interieurfilter, bij de kachelmotor, nu weet ik niet of dit kwam doordat ik de parafaan heb verwijderd (auto heeft buiten gestaan in de regen), het interieurfilter en afdekking was niet gemonteerd.

    Maar ik ga alles op volgorde nakijken en hou je op de hoogte!

    Heel erg bedankt!

  • vw monteurke

    Als de kunststof afdekplaat van de waterkast weg is en de auto staat in de regen kan inderdaad het interieurfilter nat worden.

    Die plaat zit er niet voor niets. Als die plaat weg is loopt het water van de voorruit zo in het interieurfilter

    Succes met het opsporen en repareren van de lekkage en het goed drogen van het interieur.

  • Anton

    Het lek is boven!, en wel op 3 plaatsen, oorzaak van de lekkages: de deuren.

    Men heeft ontdekt dat de afdichting in de deurbekleding niet meer waterbestendig is, en moet worden vervangen, het water wordt door de kracht vanuit de deuren in de auto geslingerd. Nu moet ik de deurbekleding gaan verwijderen en de afdichting die er zit vervangen. De onderdelen zijn besteld, de dealer wilde het ook doen, maar het bedrag was voor mij even schrikken 700 euro ex btw. Vraag: wat moet ik doen en waar moet ik rekening mee houden bij het verwijderen van de deurbekleding. De Golf een elektrische ramen en verwarmde spiegels. heb ik nog speciaal gereedschap nodig. Ik hoop dat iemand mij raad kan geven om de deuren weer afdoende waterdicht te krijgen.

  • vw monteurke

    De afdichting zit niet in de bekleding, maar in de stalen plaat achter de bekleding.

    Op die stalen plaat zit het raammechanisme gemonteerd en in de rand van die plaat zit een rubber “koord” dat voor de afdichting zorgt.

    Meestvoorkomende oorzaak van lekkage via deze plaat is een eerdere portier-reparatie.

    Als bijvoorbeeld portierslot of raammechanisme worden vervangen moet die plaat los.

    Als je dat onzorgvuldig doet en je trekt de plaat krom of je beschadigt de rubber afdichting krijg je naderhand lekkages.

    Ga dus na of een eerdere reparatie de oorzaak kan zijn en zo ja, kijk dan of er (nog) garantie is.

    Hier zie je afbeeldingen van die plaat. 1e afbeelding is in gemonteerde toestand, op de 2e afbeelding is de plaat los.

    http://www.taligentx.com/passat/images/photo.php?photo=335&exhibition=4&pass=public&lang=eng

    http://www.taligentx.com/passat/images/photo.php?photo=334&exhibition=4&pass=public&lang=eng

    Aan de achterzijde van die plaat zie je, op de rand, dat rubber “koord” zitten.

    http://www.taligentx.com/passat/images/photo.php?photo=333&exhibition=4&pass=public&lang=eng

    Totale demontagehandleiding zie je hier. (is wel van Passat, maar Golf is vrijwel hetzelfde) (klik op de foto's voor groot)

    http://www.taligentx.com/passat/maintenance/doorlockmechanism/