Raam weigert

• josdavids

Hallo

Het achterraam bestuurderskant van mijn golf IV gaat niet in 1 keer omhoog. Hij stopt als er nog ong. 15 cm over is. Ik moet hem dan eerst weer naar beneden doen en dan wil het wel. Dit doet hij altijd. Met knop bij bestuurder of direkt bij de deur zelf. Uitlezen gaf geen foutcodes betreffende dit probleem. Iemand een idee?

Alvast bedankt.

Jos.

• vw monteurke

Gaat het raam zwaar ? Klemt het raam ergens ? Loopt het raam scheef in de geleiders ?

• josdavids

Zal ik vanavond even controleren. Voor zover ik nog weet gaat hij net zo snel en makkelijk omlaag als de andere zijde. Omhoog ook, en hij gaat ook niet eerst langzamer, het is direkt stilstaan.

• josdavids

Ik heb het nog even goed bekeken. Je doet hem omlaag, dat gaat soepel en vlot, je doet hem omhoog en dan stopt hij op ong 15 cm van bovenaf en gaat dan terwijl ik de knop ingedrukt houd gewoon weer omlaag. Ik druk dan weer op omhoog en dan is het goed. Daarna precies hetzelfde, totdat ik het een keer of 7/8 doe en dan doet hij normaal, tot nu toe.

• vw monteurke

het lijkt er op dat de inklembeveiliging in werking treedt.

Als je bv je vingers door de raamopening steekt en je probeert dan het raam te sluiten zal het raammotortje op een gegeven moment (als je vingers klem komen te zitten) weerstand ondervinden.

De inklembeveiliging zorgt er voor dat, bij een bepaalde weerstand, het raam weer terug naar beneden loopt en dat jij je vingertjes behoudt.

De inklembeveiliging treedt ook in werking als het raam anderszins weerstand ondervindt.

Vandaar mijn eerdere vraag: Gaat het raam zwaar ? Klemt het raam ergens ? Loopt het raam scheef in de geleiders ?

Dat zijn namelijk de meestvoorkomende oorzaken van het in werking treden van de inklembeveiliging.

• josdavids

Misschien het systeem eens schoonmaken, want bij gewoon van buitenaf kijken zie ik niet direkt een afwijking qua scheeflopen of zwaar lopen.