2 vragen. 1: lichtalarm, 2: onbekende kabel.

• Cihan

Hallo,

1) Sinds kort doet mijn licht alarm het niet meer. Dus als ik mijn lichten aan laat staan dan hoor je geen piep meer. Ik heb de zekeringen al gecontroleerd en niets kunnen vinden. Wat nu… ?

2) Onder de dashboard bij de passagierskant hangt er nu een onbekende kabel

. Ik weet niet waar dit voor dient. Voordat ik alles ga losmaken wou ik vragen of jullie weten wat voor een kabel dit is.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

VW Bora '99 tdi

368000 km

• vw monteurke

Vraag 1) Sinds kort doet mijn licht alarm het niet meer. Dus als ik mijn lichten aan laat staan dan hoor je geen piep meer. Ik heb de zekeringen al gecontroleerd en niets kunnen vinden. Wat nu… ?

Als je in- of uitstapt, werkt je binnenverlichting dan wel normaal ? Werkt de binnenverlichting op alle portieren ?

Als de binnenverlichting ook niet goed functioneert moet je het storingsgeheugen van het comfortsysteem eens laten uitlezen.

De kans bestaat dan namelijk dat er een storing zit in een van de portiersloten

Vraag 2) Onder de dashboard bij de passagierskant hangt er nu een onbekende kabel.

Ik weet niet waar dit voor dient. Voordat ik alles ga losmaken wou ik vragen of jullie weten wat voor een kabel dit is.

Die kabel en de connector die zichtbaar is lijkt me op het eerste gezicht geen originele draad, maar een draad van iets wat naderhand is ingebouwd.

• Cihan

Als je de rechtervoordeur opent brandt er inderdaad helemaal geen binnenverlichting, ook de verlichting die in de de deur zelf zit brandt niet. Maar dit was al een tijdje aan de gang en ik heb er verder geen aandacht aan besteed. Maar de binnenverlichting en de lichtalarm zijn met elkaar verbonden ??

• Cihan

De portiersloten gaan ook niet consequent juist open en dit betreft dan weer de linkerportieren…

• vw monteurke

Binnenverlichting en lichtzoemer zijn inderdaad op een bepaalde manier verbonden. (waarom denk je dat ik vroeg of de binnenverlichting goed werkte ? ) :)

Beiden worden, via het comfort-regelapparaat, geactiveerd door microschakelaars in de portiersloten.

Als een of meerdere van die microschakelaars defect zijn zul je dus zien dat zowel de lichtzoemer als de binnenverlichting niet goed meer werken.

Wat je nu moet doen is het storingsgeheugen uit laten lezen.

Je weet dan in ieder geval om welk(e) portierslot(en) het gaat.

• Cihan

Storingsgeheugen uitgelezen, hij gaf bij 3 portieren een storing aan. Bij alle 3 de deuren zijn de deursloten vervangen, probleem opgelost.

Vervangen bij Frank in Apeldoorn, 45 euro per portier. Als er mensen zijn met hetzelfde probleem kijk even op vwforum.nl voor zijn telefoonnummer.

Vw monteurke andere vraag: Als mijn radio aan staat en ik luister mooi naar een zender, daarna doe ik mijn dimlichten aan krijg ik ineens geruis te horen… rarara hoe kan dit ?

• vw monteurke

Probeer eens of je radio ook gaat storen als je een andere grote stroomverbruiker aanzet.

Bijvoorbeeld de achterruitverwarming.

Als ie dan ook stoort komt de storing waarschijnlijk uit de dynamo.

• Cihan

Ja, dit is ook het geval. Wat is er dan aan de hand met de dynamo, vervangen ?!?

• vw monteurke

Kijk eerst eens naar de koolborsteltjes.

Versleten koolborsteltjes worden niet goed meer tegen de rotor-sleepring gedrukt en gaan dan vonken. Dat vonken veroorzaakt dan de radio-storing.

Nieuwe koolborsteltjes helpen in zo'n geval al vaak.

Een voorbehoud:

Als je te lang hebt doorgereden met versleten koolborsteltjes en de sleepring is ingebrand door dat vonken en dan helpen nieuwe koolborsteltjes niet meer.

• Cihan

wat is het verschil tussen een startmotor en dynamo ?

De reden dat ik dit vraag is dat ik een jaar geleden de startmotor had vervangen of althans het gedeelte wat is omcirkelt in het onderstaande plaatje.

startmotor