Vw Golf 3, bj 97, welke koelvloeistof?

• Daniel

Heey mensen ik heb een vraagje?

Ik hoorde van een collega van mij, dat er Volkswagen auto's zijn, die uitsluitend VW koelvloeistoffen mogen hebben en bijv. niet van de shell of etc.

Hij heeft een nieuwere auto dan mij. uit 2005 (vw passat, automaat gesch.)

Geldt dat ook voor de Golf 3 uit 97 , 1.8 , 5drs , met airco. singlepoint injectie , 75pk (55KW)?

mvg Daniel

• vw monteurke

Het gaat niet om het merk koelvloeistof, maar om het type.

Je kunt niet zomaar verschillende types koelvloeistof met elkaar mengen.

Als je bepaalde types koelvloeistof met elkaar mengt is er kans dat je een bruine, modderachtige substantie krijgt.

Het is dus belangrijk dat je weet welk type koelvloeistof er in je auto zit zodat, wanneer je gaat bijvullen, je dezelfde koelvloeistof kunt gebruiken

VW kent 4 verschillende types koelvloeistof:

G11 is groen/blauw van kleur en wordt in oudere modellen gebruikt.

G12 is roze van kleur en wordt in de nieuwere modellen gebruikt G11 en G12 mogen NIET gemengd worden

G12 plus is roze van kleur en deze wordt door veel garagebedrijven als bijvul-vloeistof gebruikt. G12 plus mag namelijk wel gemengd worden met G11.

G12 plus plus is roze van kleur en wordt in de nieuwste modellen gebruikt. G12 plus plus mag weer NIET met andere types koelvloeistof worden gemengd.

• daniel

hej goos,

Bedankt voor je reactie.

Ik had de vloeistof van de shell gekocht, kant en klaar etc.

Dus ik moet die van de vw zelf gebruiken? en niet die standaard is voor alle auto's?

mvg daan

• daniel

want ik kan niet zien welke kleur er in zat het leek roze, en die ik gekocht had is blauw…

• vw monteurke

Toch belangrijk om te weten wat er nu inzit .

Vooral als er roze koelvloeistof inzit wordt het tricky en zou ik er zeker geen blauwe bijgooien.

Gezien de leeftijd van de auto mag je aannemen dat (als er echt roze koelvloeistof inzit) dat roze spul waarschijnlijk G12 zal zijn.

G12 mag je alleen bijvullen met G12 (uiteraard) en met G12 plus.