ventilator problemen golf 4 tdi 81kw

• arjen

ik ben in het bezit van een golf tdi 81kw en heb het volgende probleem:

de koelvinnen van de koeling blijven regelmatig doordraaien na het afzetten van het contact.

Dit is niet de normale naloop regeling want de ventilatoren trekken de accu gewoon leeg.

De auto heeft ook een clima controll.

de garage heeft de comp uitgelezen maar deze geeft geen melding,het hoofdrelais en de stuur

relais zijn al 2 keer vervangen,de airco pomp is vervangen,het cool middel is opnieuw afgevuld

maar het probleem blijft er in zitten.

alle informatie is welkom

• vw monteurke

Lees eerst: http://volkswagen.startpagina.nl/prikbord/8635531/heeft-u-technische-vragen#msg-8635531

Uw garage heeft “de comp” uitgelezen. Welke “comp” ?

Uw garage heeft, overigens zonder resultaat, 2X diverse relais vervangen.

Wanneer begint uw garage eens met meten en systematisch storingzoeken in plaats van lukraak onderdelen vervangen ?

• arjen

Ben ik helemaal met je eens,de computer waar ze mee hebben uitgelezen is de laptop van de garage,(is een vakgarage).

zelf heb ik het idee dat het een temp voeler is die in het koelsysteem zit die niet helemaal meer in orde is en dat die denkt dat de koelvloeistof nog te heet is???

De monteur vertelde mij dat dit niet kan een voeler is“goed of kapot en kan niet een eigen leven gaan lijden” en dat als de laptop niets aangeeft er ook geen probleem is.

de laptop gaf trouwens aan dat de temperatuur van de koelvloeisof 80 graden was en dat de ventilatoren al gingen draaien(lijkt mij wat aan de lage kant) terwijl de temperatuur meter op het dashboard +/- 90 graden aangaf.

• vw monteurke

Nogmaals: Lees eerst: http://volkswagen.startpagina.nl/prikbord/8635531/heeft-u-technische-vragen#msg-8635531

In je 1e bericht schrijf je: De garage heeft “de comp” uitgelezen.

Mijn vraag is dan: Welke computer heeft men uitgelezen ? Die van de motor ? van de airco ? van het instrumentenpaneel ?

Als je de airco uit zet, blijft de koelvin dan ook (te lang) nadraaien ?

Als je dat nog niet hebt geprobeerd, doe dat dan eens, rij eens een tijdje zonder airco en kijk eens wat er gebeurt

• arjen

de computer is de comp van het moter manegment en als de airco uitstaat doet het probleem zich ook voor

• vw monteurke

De eerste 9 letters/cijfers van je chassisnummer zijn waarschijnlijk: VWVZZZ1JZ . Klopt dat ?

Wat is de 10e letter of cijfer van je chassisnummer ?

Wat is je motorcode ?

Heb je echt een aantal dagen zonder airco gereden of heb je alleen maar de airco net voor je de motor stopzette uitgezet ?

• arjen

je hebt idd gelijk met de eerste 9 letters de tiende letter is een X.

de motor code kan ik zo niet vinden maar als het de laatste cijfers van het chassis nr zijn is het 280177 ??????

het is in ieder geval een 1.9 81KW.

het afgelopen weekend heb ik dus de airco niet aan gehad maar gister ging het dus weer fout met de ventilatoren,ik trek dan de stekker

van het hoofd relais los zodat de ventilatoren in ieder geval stoppen

• vw monteurke

Probeer eens het volgende:

Belangrijk: Laat de airco nog even een aantal dagen uit !!

Als de koelvin(nen) nu weer eens te lang blijven nadraaien moet je de stekker van de temperatuurschakelaar eens lostrekken.

Als de koelvinnen dan stoppen is die temperatuurschakelaar defect (blijft “plakken” )

Niet vergeten om die stekker weer vast te zetten voor je opnieuw gaat rijden !!!!

De temperatuurschakelaar van de koelvin zit in de radiateur en heeft op de afbeelding nummer 17.

De stekker die je los moet trekken heeft nummer 9

• arjen

hartstikke bedankt voor alle informatie,

ik ga het uit proberen en hou je op de hoogte

hoe het afloopt.

bedankt vvor de info en de tekening.

(ps sorry dat ik nu pas reageer maar was de hele dag weg voor mijn werk)