Golf 5 met stationair toerental-probleem

  • peter

    Aan vw-monteurke

    Mijn Golf 5 (bj. 2005 km.st 64.000 / autom. 1.6 benzine) heeft een stationair toerental-probleem.

    Zakt weg naar ongev. 700 t/m.

    Met een foutcode-lezer komen de volgende codes in beeld.

    - 16555 P0171 Bank 1,Kraftstoffbemessungssystem System zu mager

    - 16686 P0302 Zyl. 2 Verbrennungsaussetz erkannt

    - 16687 P0302 Zyl. 3 Verbrennungsaussetz erkannt

    - 17950 P1542 Winkelgeber für Drosselklappenanrtieb (G187) unplausibles Signal

    Er zou een uitval of overslag plaatsvinden.

    - Wij hebben eerst de bougies vervangen (geen resultaat)

    - Wij hebben de bougie-kabels vervangen (geen resultaat)

    - Wij hebben een oplosmiddel aan de brandstof toegevoegd omdat er wellicht 'n verstuiver bleef plakken (geen resultaat)

    Wat zou volgens u de juiste aanpak zijn?

  • vw monteurke

    Het zou goed kunnen dat de storingen 16555, 16686 en 16687 met elkaar te maken hebben. Dat je overslag hebt omdat je een te arm mengsel hebt.

    Je zou dus storing 16555 eerst op moeten lossen en grote kans dat dan de overslag-storingen ook verdwijnen.

    Oorzaken van een arm mengsel:

    — valse luchtlekken.

    — vervuild brandstoffilter

    — brandstofpompdruk van hogedrukpomp te laag

    — compressie niet in orde

    — nokkenastiming niet in orde (vooral als het een motor met ketting betreft moet je hier goed naar kijken. De eerste fsi motoren hadden hier wat problemen mee)

    Storing 17950 moet je als een aparte storing behandelen.

    Deze storing zegt iets over het niet goed functioneren van de hoeksensor van de gasklepaandrijving.

    Eeehhhhhh ……………….. wat bedoel ik daarmee ……………………

    Bij “drive by wire” gasklepsystemen wordt je gasklep bediend door een klein electromotortje.

    Om het motorregelapparaat te informeren of de gasklep de juiste stand heeft bereikt krijgt het motorregelapparaat een terugmeldingssignaal over de actuele stand van de gasklep. Dat terugmeldingssignaal komt van de eerder genoemde hoeksensor.

    Bij jou werkt die hoeksensor niet. Het motorregelapparaat stuurt dus wel het electromotortje van de gasklep aan, maar weet niet of en wanneer die gasklep de juiste stand heeft bereikt want er is geen terugmeldingssignaal.

    Mogelijke oorzaken:

    Hoeksensor defect. (check de werking van de hoeksensor in meetwaardeblok. Indien hoeksensor defect is, gasklephuis vervangen)

    Stroomvoorziening voor hoeksensor (meten = weten)

    Bedrading (controleren op breuk) en/of aansluitingen (controleren op slecht contact)