Welk dynamo heb ik nodig?

• mamoli

Hallo,

Gisteren kreeg ik ineens de melding “generator werkstatt!” Ook begon na een korte tijd een metaal op metaal geluid uit de dynamo te komen. Ik heb de auto dus voorlopig geparkeerd. Mijn vraag is, welk dynamo (amperewaarde etc) gaat in mijn Golf 4 81kW AHF van 2000? Ik wil graag een gebruikte kopen en geen nieuwe i.v.m. de leeftijd van de auto.

Thanks

• vw monteurke

Op de dynamo zit een sticker met daarop vermeld het vermogen dat de dynamo kan leveren.

Ik zou dus eerst eens op die sticker kijken.

• mamoli

hi monteurke,

ik had gisteren gekeken maar kon helaas niets zien zonder uit te bouwen. Auto staat nu ergens ver weg, ik dacht als ik nu een dynamo koop kan ik deze in het weekend laten inbouwen. Ergens moet toch vermeld staan wat voor een dynamo een ahf motor standaard heeft?

thanks

• vw monteurke

Dat is ook zo.

Als je met je kentekenbewijs (chassisnummer) naar het magazijn van een VW dealer gaat, kan de magazijnmedewerker je precies vertellen wat er in je auto zit.

Ik ging er echter van uit dat je zelf wilde kijken en dan is die sticker op de dynamo het gemakkelijkst.

Dat je hiervoor de dynamo moet uitbouwen, so what, hij moet er toch uit.

Kun je gelijk die oude dynamo meenemen om 'm te vergelijken met de “nieuwe” zodat je zeker weet dat je de goeie hebt.

Overigens, het vermogen van een dynamo is niet (alleen) afhankelijk van het motortype, maar ook en vooral van het uitrustingsniveau van de auto.

Hoe meer electrische dingen er in zitten, hoe zwaarder de dynamo moet zijn.

Je kunt ook aan de PR-codes het vermogen van de dynamo zien.

Daarvoor moet je op de witte sticker kijken die op de kofferbodem is geplakt.

8GA alternator 45A

8GB alternator 55A

8GC alternator 65A

8GD alternator 90A

8GE alternator 55A/28V

8GF alternator 115A

8GG alternator 110A

8GH alternator 190A

8GJ alternator 60A

8GK alternator 100A

8GL alternator 120A

8GM alternator 70A

8GN alternator 55A

8GP alternator 50A

8GQ alternator 80A

8GR alternator 150A

8GS generator 75 A

8GT compact alternator 90 - 150A

8GU alternator 140A

8GV alternator 180A

8GW alternator 200 A

8GX generator 65A

8GY generator 45 A

8GZ without generator

• mamoli

Hi monteurke,

thanks, het probleem is dat ik nu helaas niet bij de auto kan. Als ik een zware instop, laten we zeggen een sterkere dan dat erin zit, is dit schadelijk voor de motor/accu/ elect. apparatuur etc?

• vw monteurke

Nee, niet echt.

Een lichtere kan wel problemen opleveren.

Als je meer stroom gebruikt dan de dynamo kan leveren wordt stroom aan de accu onttrokken en dat levert op den duur een lege accu op.

• mamoli

Monteurke ik heb een 140A op de kop kunnen tikken bij de sloop, oorspronkelijk zit er een 90A liet ik vandaag uitzoeken. 50A verschil kan hopelijk geen kwaad.

O ja, deze had een vaste poelie ipv een vrijlooppoelie waar ik altijd over lees, kan dit kwaad??

• vw monteurke

In m'n vorige berichtje schreef ik dat een zwaardere dynamo in principe geen probleem mag zijn.

Daarmee bedoelde ik eigenlijk een beetje zwaarder. Van 75 naar 90, of van 90 naar 100 of zoiets.

50A meer is echter best wel veel zwaarder ………………………………….. Da's meer dan 50% zwaarder !!

Hou maar gerust de dynamobedrading in de gaten, want door die 50A extra zou de dynamobedrading overbelast (oververhit) kunnen raken.

De vrijlooppoelie:

Men is vrijlooppoelie's toe gaan passen toen de dynamo's meer vermogen kregen.

De zware rotor van een hoog-vermogen dynamo wil, als een soort vliegwiel, bij wisselende motorbelastingen “doordraaien” en veroorzaakt dan een klapperende ribriem.

Met een vrijlooppoelie kan de rotor (bij bv plotseling gas loslaten) nog even vrij doordraaien zonder de ribriem extra te belasten.

Of je ribriem met die 140A dynamo al of niet gaat klapperen bij gas geven en gas loslaten zul je moeten bekijken.

Al bij al een groot als-als-als-verhaal.

Persoonlijk had ik als vervang-dynamo liever gekozen voor dezelfde dynamo als er in zat.

Je weet dan in ieder geval zeker dat de bedrading het vermogen aankan zonder in rook op te gaan.

En als je oude dynamo altijd goed zonder vrijlooppoelie heeft gedraaid mag je aannemen dat een nieuwe dynamo van hetzelfde vermogen dat ook zal doen.

• mamoli

Hi monteurke,

Ja, ik had eigenlijk ook geen 140A gewild, maar had geen keuze, de 90A die hij ook had, zag er zwaar verrot uit en was 6 jaar ouder dan deze, daarnaas garandeerde de verkoper mij dat 140A geen kwaad kon, voor wat zijn garantie dan ook waard is.

Maar wat moet ik nu doen, desondanks toch inbouwen en kijken of de bekabeling het houdt? Kan het ook andere zaken beschadigen zoals de spanningsregelaar e.d.?

Ik weet ook niet of op mijn oude dynamo wel of geen vrijlooppoelie zit. Als er wel een vrijloop op de oude zit, kan ik dan deze nieuwe zonder vrijloop dan monteren? Waarom hebben ze een dynamo zonder vrijloop gemaakt, deze zou ook gewoon goed moeten zijn toch?

Thanks

• vw monteurke

Mamoli schrijft: Maar wat moet ik nu doen, desondanks toch inbouwen en kijken of de bekabeling het houdt?

Die keuze is aan jou. Ik heb je verteld wat het risico is. Als de boel uitfikt kun je niet zeggen “ik wist van niks” …………………………….

Mamoli schrijft: Kan het ook andere zaken beschadigen zoals de spanningsregelaar e.d.?

Nee, spanningsregelaar zit overigens in de dynamo gebouwd.

Het probleem zit ‘m alleen in het feit dat onder bepaalde omstandigheden (accu gedeeltelijk leeggestart, veel stroomverbruikers aan) de dynamo z’n volle capaciteit van 140A gaat leveren en het is de vraag of de bedrading daartegen bestand is

Mamoli schrijft: Als er wel een vrijloop op de oude zit, kan ik dan deze nieuwe zonder vrijloop dan monteren?

Dat zou ik niet doen. Je ribriem gaat dan ongelooflijk klapperen en zal veel eerder versleten zijn.

Mamoli schrijft: Waarom hebben ze een dynamo zonder vrijloop gemaakt, deze zou ook gewoon goed moeten zijn toch?

Vrijlooppoelie's is iets van de laatste 10-12 jaar (ongeveer) Vanaf toen is men geleidelijk vrijlooppoelie's gaan toepassen.

Een vrijlooppoelie is gemakkelijk te herkennen aan de manier waarop hij aan de dynamo-as is gemonteerd.

Een gewone poelie zit op de as geschoven en is dan met een gewone zeskantmoer op die as vastgezet.

Een vrijlooppoelie zit rechtstreeks op de as geschroefd en moet met een speciale veeltanddop worden gede- en gemonteerd.

Zie afbeelding:

http://www.fotopocket.nl/fpimages/2011/01/06/616ba41b2b6da45511e13f58641c95f2/vrijlooppoelie.JPG