Mamoli schrijft: Maar wat moet ik nu doen, desondanks toch inbouwen en kijken of de bekabeling het houdt?
Die keuze is aan jou. Ik heb je verteld wat het risico is. Als de boel uitfikt kun je niet zeggen “ik wist van niks” …………………………….
Mamoli schrijft: Kan het ook andere zaken beschadigen zoals de spanningsregelaar e.d.?
Nee, spanningsregelaar zit overigens in de dynamo gebouwd.
Het probleem zit ‘m alleen in het feit dat onder bepaalde omstandigheden (accu gedeeltelijk leeggestart, veel stroomverbruikers aan) de dynamo z’n volle capaciteit van 140A gaat leveren en het is de vraag of de bedrading daartegen bestand is
Mamoli schrijft: Als er wel een vrijloop op de oude zit, kan ik dan deze nieuwe zonder vrijloop dan monteren?
Dat zou ik niet doen. Je ribriem gaat dan ongelooflijk klapperen en zal veel eerder versleten zijn.
Mamoli schrijft: Waarom hebben ze een dynamo zonder vrijloop gemaakt, deze zou ook gewoon goed moeten zijn toch?
Vrijlooppoelie's is iets van de laatste 10-12 jaar (ongeveer) Vanaf toen is men geleidelijk vrijlooppoelie's gaan toepassen.
Een vrijlooppoelie is gemakkelijk te herkennen aan de manier waarop hij aan de dynamo-as is gemonteerd.
Een gewone poelie zit op de as geschoven en is dan met een gewone zeskantmoer op die as vastgezet.
Een vrijlooppoelie zit rechtstreeks op de as geschroefd en moet met een speciale veeltanddop worden gede- en gemonteerd.
Zie afbeelding:
http://www.fotopocket.nl/fpimages/2011/01/06/616ba41b2b6da45511e13f58641c95f2/vrijlooppoelie.JPG