Vraag 1: Mijn accu geeft een spanningswaarde aan van 13.4 bij een lopende motor. Is dit voldoende of moet het (tegenwoordig) boven de 14 zitten ?
Deze vraag stel ik omdat hij warm moeilijker aanslaat dan bij een koude motor.
De gemeten waarde van 13,4 zegt op zich niet zoveel. De afgeregelde spanning is (mede) afhankelijk van de ladingstoestand van de accu.
Met andere woorden, als je de afgeregelde spanning meet bij een lege accu krijg je een lagere waarde dan wanneer je meet bij een volle accu.
De vraag is dus hoe en wanneer je deze spanning hebt gemeten
Daarnaast is, bij het doormeten en beoordelen van de dynamo niet alleen de afgeregelde spanning, maar ook de laadstroom van belang
Als een tdi warm moeilijk aanslaat ligt dat in vrijwel alle gevallen aan een te laag starttoerental. De motor gaat tijdens het starten te langzaam rond.
Oorzaken van een te laag starttoerental moeten worden gezocht bij de accu (leeg, defect of versleten) of bij de startmotor (versleten)
Vraag 2: Plots deden beiden van mijn achteruitrijlichten het niet meer wanneer de versnelling in zijn achteruit wordt gezet. De lampen zijn niet doorgebrand en de zekeringen ook niet… Wat zie ik over het hoofd…?
De schakelaar van de achteruitrijlampen op de versnellingsbak ………………………………… (zie afbeelding. Rode pijl wijst naar de schakelaar)
Verbind de 2 draadjes op de schakelaar door. Als de lampen dan wel branden is de schakelaar defect