2 vragen 1: accu, 2: achteruitlicht.

  • Cihan

    VW Bora 99 1.9 tdi 90 pk 365000 km.

    Vraag 1: Mijn accu geeft een spanningswaarde aan van 13.4 bij een lopende motor. Is dit voldoende of moet het (tegenwoordig) boven de 14 zitten ?

    Deze vraag stel ik omdat hij warm moeilijker aanslaat dan bij een koude motor. Hij heeft me verder nog nooit laten staan, alleen blijft het wel aan me knagen.

    Vraag 2: Plots deden beiden van mijn achteruitrijlichten het niet meer wanneer de versnelling in zijn achteruit wordt gezet. De lampen zijn niet doorgebrand en de zekeringen ook niet… Wat zie ik over het hoofd…?

    Graag uw reactie.

    Vr. groet,

    Cihan

  • vw monteurke

    Vraag 1: Mijn accu geeft een spanningswaarde aan van 13.4 bij een lopende motor. Is dit voldoende of moet het (tegenwoordig) boven de 14 zitten ?

    Deze vraag stel ik omdat hij warm moeilijker aanslaat dan bij een koude motor.

    De gemeten waarde van 13,4 zegt op zich niet zoveel. De afgeregelde spanning is (mede) afhankelijk van de ladingstoestand van de accu.

    Met andere woorden, als je de afgeregelde spanning meet bij een lege accu krijg je een lagere waarde dan wanneer je meet bij een volle accu.

    De vraag is dus hoe en wanneer je deze spanning hebt gemeten

    Daarnaast is, bij het doormeten en beoordelen van de dynamo niet alleen de afgeregelde spanning, maar ook de laadstroom van belang

    Als een tdi warm moeilijk aanslaat ligt dat in vrijwel alle gevallen aan een te laag starttoerental. De motor gaat tijdens het starten te langzaam rond.

    Oorzaken van een te laag starttoerental moeten worden gezocht bij de accu (leeg, defect of versleten) of bij de startmotor (versleten)

    Vraag 2: Plots deden beiden van mijn achteruitrijlichten het niet meer wanneer de versnelling in zijn achteruit wordt gezet. De lampen zijn niet doorgebrand en de zekeringen ook niet… Wat zie ik over het hoofd…?

    De schakelaar van de achteruitrijlampen op de versnellingsbak ………………………………… (zie afbeelding. Rode pijl wijst naar de schakelaar)

    Verbind de 2 draadjes op de schakelaar door. Als de lampen dan wel branden is de schakelaar defect

  • Cihan

    Thanks vw monteurke voor je altijd snelle, duidelijke en behulpzame advies.

    Vraag 2: is opgelost, schakelaar vervangen voor een tientje beide lichten doen het weer.

    Vraag 1: laat ik maar rusten, hij doet het nog steeds, weliswaar slaat ie nog steeds moeizaam aan, maar er zijn ergere dingen…

    Overigens, op de foto boven is een andere schakelaar te zien dan op mijn auto. Ik had er een met een kapje op.

    Wat ik nog wel even kwijt wou is dat deze vw mij toch aangenaam verrast heeft. Deze auto heeft nu tegen de 365000 km gereden en rijdt nog altijd steeds prima. Even afkloppen… ;-) Ben al 2x naar Turkije geweest met de auto, geen probleem. Hij is nu 12 jaar, als ik hem vervang zal dat toch ook een jongere bora worden met wat meer horse power….