Druk in motorblok

  • Mamoli

    Hallo,

    Ik heb een Golf TDI 81kW. Als ik de oliedop eraf draai merk ik dat er wat lucht naar buiten wordt gedrukt. Is dit normaal, de carterontluchting bovenop de kleppendeksel heb ik gecontroleerd. Deze losgehaald en er doorheen geblazen, dit ging goed.

    Hoort er een druk aanwezig te zijn, auto heeft bijna 4 ton gelopen.

    Thanks

  • vw monteurke

    Een beetje “druk” van cartergassen in het motorblok is normaal.

    Deze druk komt van het beetje compressiedruk die via zuigerveren weglekt.

    Zuigerveren dichten nooit 100% af, een klein beetje compressieverlies is er altijd en is ook normaal.

    Om die reden (afvoeren van die cartergassen) hebben motoren ook een carterontluchting

    Dat dat verlies bij nieuwe motoren wat minder zal zijn dan bij een motor met 4 ton moge duidelijk zijn.

    Als dat compressieverlies echt te groot wordt merk je dat heus wel.

    Je krijgt (koud) startproblemen, je vermogen gaat achteruit, je verbruik omhoog en als je de olievuldop losdraait komt er een rookwolk uit de motor waar een ouderwetse stoomlocomotief jaloers op zou zijn.

    Tot die tijd je niet druk maken over wat carterdruk.

    Wil je 100% zekerheid over de toestand van je motor, laat dan de compressie meten.

  • Mamoli

    Bedankt voor je heldere en duidelijke uitleg. Dit stelt mij weer een stuk geruster.

    De aanleiding voor het losdraaien van het vuldop en het voelen van de druk was omdat er olie gelekt was uit het zwarte ronde ding dat rechts bovenop de kleppendeksel zit, de carterventilatie. Is het normaal dat deze een beetje lekt, want hij is van binnen gewoon open. Is dit de enige carterventilatie of moet ik nog iets controleren? Het gaat om een Golf4 81kW TDI met motorcode AHF van 2000.

    Kan het ook zo zijn dat een hoge carterdruk pakkingen, keerringen en rubbers eruit kan drukken?

    Thanks