VW Golf 1.6D koppakking vervangen, wit/grijze rook uit uitlaat, motor loopt niet goed.

• Hanco

Hallo, ik heb een vraagje ik hoop dat iemand kan helpen..

Ik heb een Golf 2 1.6 diesel uit 1984, en heb de koppakking vervangen en de kop laten afpersen en vlakken.

Nu is de kop weer gemonteerd en de distributieriem ook vervangen. Volgens mij hebben we de timing goed afgesteld. (markeringen gemaakt, op de nokkenas-, brandstofpomp- en krukaswiel en de distributieriem. Deze ook “vastgezet” bij vervangen v/d riem)

Maar bij het starten loopt de motor niet goed en komt er veel witte/grijze rook uit de uitlaat.

Het lampje van de gloeibougies gaat wel branden en weer uit, maar bij de 2e keer starten moet hij weer voorgloeien.

De gloeibougies hebben het altijd goed gedaan, en de motor liep prima voor de reparatie.

Weet iemand misschien waar dit aan kan liggen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Gr. Hanco

• vw monteurke

Distributie en/of inspuittijdstip staat niet op tijd.

• Hanco

Beste vw monteurke,

Bedankt voor je antwoord. Hoe precies komt dit? Het plaatje dat we tussen het nokkenaswiel hadden gestoken is misschien iets bewogen tijdens het aandraaien van de bout van de nokkenas. Maar dit is heel weinig.

Kan dat de oorzaak zijn?

Vr.gr.

Hanco

• vw monteurke

Wat je precies verkeerd hebt gedaan is voor mij natuurlijk niet te zien.

De verschijnselen (witte/grijze rook, slecht lopen) wijzen echter op een inspuittijdstip dat totaal verkeerd staat.

Volgens mij heb je dat inspuittijdstip ook niet gecontroleerd of afgesteld met een micrometer zoals het hoort.

Begin eens bij het begin.

Draai de motor zo dat de kleppen van cilinder 1 dicht staan (kleppen cil. 4 op tuimelen) en monteer dan de blokkeermal achterin de nokkenas.

Kijk dan of de krukas op bdp staat ( 0 teken op vliegwiel)

Kijk ook of de kerf achterop het tandwiel van de brandstofpomp tegenover de punt op het huis staat.

De blokkeerpen moet nu in het brandstofpomptandwiel kunnen worden geplaatst.

Staan alle merktekens goed, dan staat de distributie op tijd.

Ik verwacht echter dat er iets totaal verkeerd staat.

Als je alles met genoemde merktekens goed hebt staan moet de brandstofpomp nog met een micrometer worden afgesteld (fijnafstelling)

• Hanco

Beste vw monteurke,

Zoals je het beschrijft heb ik het ook gedaan. Ik had alles op merkteken staan, de nokkenas geblokkeerd (4e van links op tuimelen). Brandstofpompwiel geblokkeerd. En de krukas op merkteken in de versnellingsbak.

Toen de distributieriem gemarkeerd, markering overgenomen op de nieuwe en verwisseld.

De motor liep hiervoor perfect, en ik heb niets veranderd de brandstofpomp. Dus die instelling is niet veranderd.

Ik moet er nog bij vertellen, dat de cilinderkop is gereviseerd (gevlakt, kleprubbers vervangen, kleppen geslepen).

Kan er nog een andere oorzaak zijn mogelijk zijn?

vr.gr.

Hanco

• vw monteurke

De cilindertelling bij die motor begint bij de distrbutie.

Cilinder 1 zit dus het dichtst bij de tandriem, cilinder 4 het dichtst bij de versnellingsbak..

Een en ander is belangrijk want zowel de nokkenas als de brandstofpomp kun je 180 graden verkeerd zetten en dan passen de blokkeerpennen en mallen toch in de tandwielen. (en ik verwacht eigenlijk dat dat is gebeurd …….. )

Daarom even goed opletten dat de kleppen van de 4e cil. (het dichtst bij de bak dus) tuimelen en dat de kleppen van de 1e cil. volledig dicht staan (nokken wijzen omhoog)

• Hanco

Beste monteurke,

De kleppen van de 4e cilinder staan op tuimelen als de krukas op markering in de versnellingsbak staat (de nokken staan naar beneden). Het gat van het brandstofpompwiel staat dan ook gelijk met het gat daarachter, dus kan daar de blokkeerstaaf daarin (ik gebruik een bout die precies past).

Bedoel je dat de beide bovenste wielen 180 graden verkeerd staan, als de krukas op markering staat? De 4e cilinder stond (en staat) op tuimelen en het gat van de brandstofpomp staat ook goed, dan zou het toch goed moeten zijn?

• vw monteurke

Zowel nokkenas als brandstofpomp kun je 180 graden verkeerd zetten. Jouw nokkenas staat blijkbaaar goed.

Je brandstofpomptandwiel kan echter ook 180 graden verkeerd staan.

Er zitten namelijk 2 gaten in dat tandwiel waar die blokkeerpen in past. (kijk maar eens goed)

je moet naar een kerfje of centerpuntje kijken op het brandstofpomptandwiel.

Dat kerfje moet bij een punt staan bovenop het brandstofpomphuis.

Dan heb je alles goed staan.

Zuigers van cil 1 en 4 staan op bdp, nokkenas staat zo dat kleppen 1e cil dicht zijn en de brandstofpomp staat zo dat de 1e cilinder brandstof krijgt ingespoten

• Hanco

Beste monteurke,

Mijn brandstofpompwiel heeft maar 1 klein gaatje dat overeen komt met het gaatje daarachter. De markering op het tandwiel staat ook op de “ribbel” op de plaat daarachter.

Dus die staat goed, maar dat kan ook niet anders, anders had de motor nooit gelopen hiervoor.

Ook de nokkenas kan volgens mij maar op 1 manier geblokkeerd worden. Het sleufje waar een plaatje in moet staat asymmetrisch boven het midden. Dus als je 1x 360 rond draait kan daar maar op een positie een plaatje in. Toch??

Volgens mijn observatie kan alleen de krukas ten opzichte van de bovenste tandwielen verkeerd staan.

Iemand zei mij ook dat het door het vlakken kan komen dat de brandstofpomp ontregeld is (omdat de kop lager is geworden).

Er zit een koppakking in met 3 kerven, die zat er daarvoor ook in.

• vw monteurke

Een diesel uit 1984 en dan een brandstofpomptandwiel met een klein gaatje ??

Is daar ooit een andere motor ingegaan dan ? Wat is de motorcode ?

Vlakken van een dieselkop is officieel niet toegestaan.

In de praktijk echter wordt dit wel meer gedaan en een klein beetje vlakken kan dan ook geen kwaad.

Aantal kerfjes van koppakking heeft te maken met de dikte van de koppakking.

En de dikte van de koppakking heeft te maken met de mate dat de zuigers boven het blok uitkomen.

Hier kan door tolerantieverschillen in de productie wat verschil zitten en dat wordt dan gecompenseert door de koppakking.

Bij reparatie moet je, als je niks aan het blok wijzigt, gewoon dezelfde koppakking gebruiken als er in zat.

Bij mijn vorige antwoorden ben ik uitgegaan van een diesel van 1984.

Nu er blijkbaar sprake is van een motor uit een ander jaar wordt het anders.

Daarom eerst de motorcode.

Nog wat losse opmerkingen over dingen die je zou moeten controleren.

Weet je zeker dat je de juiste koppakking hebt gebruikt ?

Met een andere motor zou ook de koppakking anders kunnen zijn en bestaat de kans dat je een verkeerde koppakking hebt gekregen

Als je vliegwielteken op bdp staat (het 0 teken) staat de zuiger dan ook echt bovenaan ?

Als er gerommeld is met die motor moet je overal rekening mee houden. Ook met een vliegwiel waarvan het teken niet klopt.

Zit de krukaspoeliebout toevallig niet los ?

Kwam bij een aantal types dieselmotoren wel voor en dan staat het vliegwielteken wel op bdp, maar als het voorste tandriem-tandwiel verloopt klopt daar natuurlijk niks meer van