Torx voor kopbouten passat? Monteurke?

  • Dennis

    Beste mensen,,

    Ik zou graag willen weten met wat voor een torx maat (inwendig) de kopbouten vast zitten van een volkswagen passat

    18T 20v motorcode: AEB bouwjaar 99.

    Hij lekt net op een hoek olie weg tussen de koppakking, de hoek bij de aircopomp.

    Nu wil ik kijken of ik de kopbout/ten een tikje kan geven, anders moet de kop er maar af.

    is dit weer een kwaal?

    Moet ik nou alleen de koppakking vervangen voor een olielekkage? het lijkt er wel op.

    Verder rijdt de auto fantastische, ook geen olie verbruik motorische.

    Ik weet nog wel dat die oudere golfjes type 1 en sommige type 2 dat ook altijd deden, olie lekken tussen de koppakking.

    Had vroeger bij mijn type 2 1300 ook al eens een pakking vervangen door olielekkage.

    Maar bij mijn passat wordt het langzaam steeds erger.

    Het komt ook op het uitlaatspruitstuk terecht, waardoor het soms gaat stinken.

    Alvast bedankt voor de antwoorden.

    Vriendelijke groet Dennis.

  • vw monteurke

    Weet je zeker dat de olie tussen de koppakking uit komt ?

    Dit soort koppakkingen lekt namelijk zelden.

    Ik zou eerst alles eens goed schoon en olievrij maken en dan eens goed kijken of de olie niet ergens anders vandaan komt. ( nokkenas-keerring ? klepdekselpakking ? )

    Als je een koppakking gaat vernieuwen moet je wel zeker weten dat je dat niet voor niks doet.

    Overigens, kopbouten zijn geen torx maar veeltand (ook wel ster genoemd) 12

    Kopbouten zijn rekbouten en mogen NIET worden nagetrokken.

    Bij vervangen koppakking moeten de bouten worden vervangen

  • Dennis

    Monteurke,

    Ik heb alles al eens schoon gespoten met de hogedrukspuit en begint dan olie te lekken op dat genoemde punt.

    En het lekt dan vanaf dat punt langs het blok richting de airco pomp en lekt vanaf daar op de grond, en door de rijwind zit ook een gedeelte onder de auto onder de olie.

    Het kleppendeksel is het volgensmij ook niet omdat het pas begint te lekken ter hoogte van het uitlaatspruitstuk.

    Als ik achter de kap van de distributie kijk, (zaklamp) want die kun je net van boven bij de nokkenastandwiel los halen, dan is het achter het nokkenastandwiel droog, dus vermoed ik dat het niet de nokkenaskeering is.

    Verder naar onder, daar waar de koppakking zit , achter de kap, zit ook wat olie.

    Het is dus ook een beetje nat achter de kap op dat genoemde punt, maar niet zo nat dat de distributieriem er onder te leiden heeft, want die is en blijft namelijk kurkdroog

    Maar als jij zegt dat er met dit soort koppakkingen zelden wat gebeurd begin ik te twijfelen.

    Dus ik ga nogmaals eens alles schoonspuiten en dan ga ik rijden tot er ergens olie gaat lekken, dan ga ik onderweg regelmatig stoppen, om de 10 km ongeveer tot ik wat zie (met de zaklamp).

    Zou het niet kunnen dat er kopbouten wat losser zijn gaan zitten? lijkt me zeer onwaarschijnlijk maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit denk ik maar.

    Stel dat dat zou zijn, dan moet ook de kop er af want de bouten kan ik niet natrekken en de pakking is dan ook overleden.

    Overigens rijden wij zeer rustig met de auto, zelden boven de 3 a 3500 toeren

    Alvast bedankt voor je hulp.

  • vw monteurke

    Ik ken en zie je auto niet, ik wil alleen voorkomen dat je dingen gaat repareren die niet defect zijn.

    Het gebeurt namelijk te vaak (lees het prikbord er maar op na) dat men in het wilde weg dingen begint te vervangen.

    Je moet pas dingen gaan vervangen als je er voor 100% van overtuigd bent dat dat ook de oorzaak van je probleem is.

    Wat bij mij eigenlijk een alarmbelletje deed afgaan was jouw opmerking in je 1e bericht dat de olie OP het uitlaatspruitstuk lekte.

    Het uitlaatspruitstuk zit op de cilinderkop geschroefd.

    De koppakking zit tussen kop en blok en dat is ONDER het uitlaatspruitstuk.

    Vandaar dat ik schreef “weet je het zeker en kijk nog eens goed” enz. Begrijp je ?

  • Dennis

    Ik ga zeker geen dingen vervangen als ik er nog niet 100% zeker van ben.

    Wat ik eerst ga doen is alles nog eens schoon spuiten en weer kijken waar het lekt,

    zover het te zien is want dat is best lastig.

    ik geloof veel eerder dat wat jij zegt dan wat ik denk.

    Mijn verhaal is ook eerder als vraag bedoeld, jij hebt er veel meer ervaring mee dan ik.

    Ik ga eerst nog maar eens goed kijken na het schoonspuiten.

  • Dennis

    Probleem is opgelost…..

    Heb in een weekend de auto aan de voorkant in de servicestand gezet om zo goed te kunnen kijken achter de distributiekap en overal tussen.

    Het bleek de kleppendekselpakking te zijn, die was doormidden achter de distributiedeksel, ik was sowieso van plan deze te vervangen en zodoende ben ik er achter gekomen want als ik hem dus niet vervangen had, had ik het misschien niet gauw gevonden.

    Want met het kleppendeksel er af was er van bovenaf aan de pakking niks te zien,,,zo zie je maar.

    Doordat scheurtje perste hij de olie naar buiten richting de distributie en liep vervolgens aan de zijkant van de distributiekap naar beneden en kwam het bij de koppakking uit de distributiekap (kant van het uitlaatspruitstuk) naar buiten om zo verder langs de motor naar beneden te lekken over de aircopomp op de grond!!

    Vandaar dat er ook af en toe wat op het uitlaatspruitstuk kwam wat dus ging stinken.

    Distributieriem heeft er gelukkig niks van te leiden gehad.

    Heb na het vervangen van de pakking de motor helemaal schoongespoten en hij blijft nu kurkdroog,,,,,gelukkig want ik heb een hekel aan olielekkage.

    Monteurke,,,bedankt voor de adviezen en het meedenken,,,je had het toch weer goed, vandaar dat ik begon te twijfelen!!

  • vw monteurke

    (tu)