schokkende motor bij stationair lopen

  • dejongones

    Hallo,

    Ik heb het volgende probleem ;

    Heb een Golf 4 1998 52.000 km op de teller.

    In mei vorig jaar heb ik bij de garage o.a. de distributieriem laten vervangen.

    Nadien viel het me op dat de motor stationair begon te schudden. Na wat gas bijgeven verdwijnt dit

    weer, maar langzamerhand werd het schokken erger en is nu zover dat je als het ware

    in de auto zit te schudden als ik stilsta.

    Eerst heb ik er niet al te veel acht op geslagen omdat

    ik dacht dat het een kwestie van even afstellen zou zijn wat met een volgende beurt wel zou kunnen gebeuren.

    Nu is het inmiddels zover dat de beurt moet plaatsvinden samen met de APK.

    Hiervoor afgelopen week bij de garage geweest.

    Echter hier kreeg ik een vervelende mededeling ;

    De auto was niet goed en kon niet door de keuring omdat iets aan de hand zijn met kleppentangen of zoiets

    ( helaas heb ik geen verstand van auto's , had in ieder geval met kleppen te maken),.

    Om dit weer goed te krijgen moet o..a. de kop gereviseerd worden , kosten in totaal ongeveer € 1500 !

    Ik krijg hier geen goed gevoel bij omdat de auto

    - zeer weinig gereden heeft

    - altijd goed is en wordt bereden

    - nog geen jaar geleden volledig nagekeken is inclusief vervanging distributieriem.

    Het wil er bij mij niet in dat dit euvel spontaan ontstaat en toevallig na een zeer grote beurt !

    Heeft iemand van jullie idee af dit te maken kan hebben met bv verkeerd monteren/afstellen van de distributieriem?

    Ik wil het er graag met de garage over hebben maar heb wat meer onderbouwing nodig van mensen die er verstand van hebben.

    graag jullie advies wat nu te doen.

    alvast heel erg bedankt voor de reacties

    vr,groet

    Henk

  • vw monteurke

    Als u van mening bent dat de distributieriem vorig jaar verkeerd is gemonteerd en dat dat de oorzaak is van uw huidige problemen zult u eerst moeten aantonen dat die riem inderdaad verkeerd is gemonteerd.

    Als u ANWB lid bent zou u de auto daar eens ter controle kunnen aanbieden.

    Met een rapport van een onafhankelijke instantie als de ANWB staat u een stuk sterker als u over deze kwestie met uw garage gaat praten.

    Hou er wel rekening mee dat het aantonen van het verband tussen uw huidige problemen en de distributieriemvervanging wordt bemoeilijkt door het feit dat er inmiddels bijna een jaar verstreken is.

  • Adriaan Kragten

    Bij het plaatsen van een nieuwe distributieriem moeten het nokkenastandwiel en het krukastandwiel ieder bij zijn eigen merkteken staan als de riem over de wielen geschoven wordt. Ik kan me haast niet voorstellen dat degene die de nieuwe riem geplaatst heeft hier een fout mee gemaakt heeft. Het is achteraf gemakkelijk te controleren of dit goed gedaan is.

    Als dit goed gedaan blijkt te zijn dan kan het probleem van het schokkend lopen bij stattionair draaien veroorzaakt worden doordat er één of meer kleppen lekken. Dit kan weer veroorzaakt worden doordat de betreffende klep te weinig speling gehad heeft en daardoor verbrand is. Als er één klep lekt dan merk je daar het meest van bij lage toerentallen omdat de betreffende cilinder dan te weinig compressie heeft en het gasmengsel daardoor niet goed of helemaal niet verbrandt. Dit geeft dan een onregelmatige loop. Met een compressiemeting kan worden aangetoond of er een klep lekt. Een kleprevisie zal het nodige kosten.