Ik heb een VW-golf C 40 KW van 1985 met meer dan 200.000 km op de teller. Sinds een paar weken verbruikt de motor extreem veel koelwater, ongeveer 1 liter op 200 km. Als ik even niet goed oplet dan is het hele voorraadtankje van de koelvloeistof leeg. De motortemperatuur blijft perfect. Er loopt geen koelwater uit de slangen en als ik ‘s avonds de auto wegzet en ’s morgens de dop van het koelwatertankje losdraai dan staat er nog steeds druk op. Het olieniveau stijgt niet. Ik denk dat het koelwater verdwijnt via de koppakking en de motor ingezogen wordt. Is dat de juiste conclusie of is er nog een andere plaats waar het koelwater ongemerkt kan verdwijnen? Als er een lek in de koppakking zit dan snap ik alleen niet waarom de compressie niet via hetzelfde lek, het koelsysteem onder een hoge overdruk zet.
Ik denk wel in staat te zijn om zelf de koppakking te vervangen maar het is een hele klus en het zou jammer zijn als zou blijken dat het probleem ergens anders door veroorzaakt wordt als ik de kop eraf heb liggen.