extreem koelwatergebruik

  • Adriaan Kragten

    Ik heb een VW-golf C 40 KW van 1985 met meer dan 200.000 km op de teller. Sinds een paar weken verbruikt de motor extreem veel koelwater, ongeveer 1 liter op 200 km. Als ik even niet goed oplet dan is het hele voorraadtankje van de koelvloeistof leeg. De motortemperatuur blijft perfect. Er loopt geen koelwater uit de slangen en als ik ‘s avonds de auto wegzet en ’s morgens de dop van het koelwatertankje losdraai dan staat er nog steeds druk op. Het olieniveau stijgt niet. Ik denk dat het koelwater verdwijnt via de koppakking en de motor ingezogen wordt. Is dat de juiste conclusie of is er nog een andere plaats waar het koelwater ongemerkt kan verdwijnen? Als er een lek in de koppakking zit dan snap ik alleen niet waarom de compressie niet via hetzelfde lek, het koelsysteem onder een hoge overdruk zet.

    Ik denk wel in staat te zijn om zelf de koppakking te vervangen maar het is een hele klus en het zou jammer zijn als zou blijken dat het probleem ergens anders door veroorzaakt wordt als ik de kop eraf heb liggen.

  • vw monteurke

    Meten = Weten.

    2 simpele, weinig tijd en geld kostende tests en je weet een heleboel meer

    Je zou kunnen beginnen met het (laten) afpersen van het koelsysteem.

    En dan niet even vlug-vlug-gauw-gauw, maar zodanig dat het systeem geruime tijd onder druk staat.

    Breng bv de auto eind van de middag naar de garage.

    De garage kan dan 's avonds voor iedereen naar huis gaat het koelsysteem onder druk zetten en de auto zo een hele nacht laten staan.

    Als ze slim zijn leggen ze een groot stuk karton onder de auto om lekkage-druppels extra goed zichtbaar te maken.

    Weet je zeker dat er geen uitwendige lekkage is, laat dan de koppakking controleren.

    Dat kan men doen door het koelsysteem te testen op de aanwezigheid van verbrandingsgassen.

    Men zuigt dan wat lucht uit het expansietankje in een tester gevuld met reactievloeistof.

    Als de vloeistof verkleurt zit er verbrandingsgas bij de koelvloeistof en dat duidt dan op een lekke koppakking.

  • Adriaan Kragten

    Ondanks het feit dat er 's morgens nog druk op het systeem stond bleek na een paar dagen dat er toch een slang naar de kachel lek was. Deze slang begon echter pas te lekken nadat de motor op bedrijfstemperatuur gekomen was en de maximum druk bereikt werd. Er spoot een heel dun straaltje uit de slang en als de motor even stilstond, dan hield het weer op. Het meeste water werd dus alleen rijdend verloren. In de oude slang waren aan de binnenkant barsten te zien en aan de buitenkant een heel klein barstje. Na het vervangen van deze slang was het probeem verholpen. Ik had al een nieuwe koppakking gekocht maar die houd ik nu maar als reserve achter de hand.