Is het mogenlijk dat wielbouten los kunnen trillen?
Ook nadat ze met een momentsleutel zijn nagetrokken.
vr.gr. Arjan
Wielbouten trillen nooit zomaar los. Als ze dat bij jou wel doen moet daar dus een oorzaak voor zijn.
Ik vrees dan ook dat je niet het gehele verhaal vertelt
Als ik wat oude vragen van jou opzoek zie ik dat jij je auto's graag wat “pimpt”
Dat roept vragen op over je velgen. Dat zullen waarschijnlijk niet de originele velgen zijn die er standaard onder
Dus …………. Wat voor velgen heb je onder je auto ? heb je daar de juiste wielbouten bij ? (lengte bouten en conus)
Toevallig geen spoorverbreders of soortgelijke rommel op je auto ?
Zijn er andere dingen aan het onderstel “gemodificeerd” die van belang kunnen zijn voor beantwoording van je vraag ?
Goeiemiddag
Je doelt natuurlijk op de vraag over de sportuitlaat.
Die is nog steeds orgineel. Het enige gepimpte op mijn auto is een sticker
De velg waarbij het gebeurd is zit al sinds ik de auto heb al onder de auto.
De laatste 2 winters verwissel ik met behulp van een maatje die in een garage werkt.
We verwisselen het hele spul en trekken de bouten na met een momentsleutel.
Nooit eerder dit probleem gehad tot op afgelopen zondag.
De auto is nog helemaal orgineel. Vr. Gr. Arjan
Hahaha, inderdaad. Ik dacht, iemand die een sportuitlaat op een diesel wil zetten zal nog wel meer veranderd hebben aan z'n auto.
Als de velgen echter origineel zijn en de wielbouten zijn van het juiste type qua lengte en conus (bol of vlak) dan zouden de wielbouten niet los mogen komen.
Een paar mogelijke oorzaken:
Weet je zeker dat je het juiste aanhaalmoment hebt gebruikt ?
Was de momentsleutel wel goed ? Op tijd geijkt en zo.
Zat er misschien roestaanslag op de naaf of achterop de velg ?
Heb je de naaf ingevet met kopervet of iets dergelijks en is dat vet misschien tussen naaf en velg gekomen ?
Was de schroefdraad van de wielbouten niet beschadigd ? Kon je de wielbouten gewoon met de hand tot aan de velg aandraaien ?
goedemiddag,
er zijn goede wielbouten gebruikt.
aanhaalmoment 110nm de momentsleutel is dit jaar nog geijkt
eventuele roestaanslag weg geborsteld
schroefdraad van de bouten waren nog in orde sommige niet veel kon je met de hand door draaien maar eerlijk gezegd hebben we met eraf en erop zetten een luchttol gebruikt
het enigste wat ik kan verzinnen is dat er kopervet in de gaten is gekomen maar het lijkt mij heel sterk dat dat in alle 5 de gaten is gekomen
mijn vriendin was er zondag 3 verloren en 2 konden er zo met de hand uitgehaald worden
je zou haast denken dat er opzet in het spel is maar daar gaan we maar niet van uit
vr. gr. Arjan
goeieavond,
heb het nog ff zeker nagevraagd bij mijn maat. de bouten zijn 120nm aangedraaid
had begrepen dat kopervet tussen de naaf en het wiel geen problemen mag geven ivm het corroderen
ik heb nu zelf de bouten 150nm aangedraaid om zeker te weten dat ze blijven zitten. kan dat kwaad?
misschien is er toch opzet in het spel geweest is toch een raar verhaal dat van 1 wiel 3 bouten missen en 2 los zitten.
gr. Arjan
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?