wielbouten

  • arjan

    Is het mogenlijk dat wielbouten los kunnen trillen?

    Ook nadat ze met een momentsleutel zijn nagetrokken.

    vr.gr. Arjan

  • vw monteurke

    Wielbouten trillen nooit zomaar los. Als ze dat bij jou wel doen moet daar dus een oorzaak voor zijn.

    Ik vrees dan ook dat je niet het gehele verhaal vertelt

    Als ik wat oude vragen van jou opzoek zie ik dat jij je auto's graag wat “pimpt”

    Dat roept vragen op over je velgen. Dat zullen waarschijnlijk niet de originele velgen zijn die er standaard onder

    Dus …………. Wat voor velgen heb je onder je auto ? heb je daar de juiste wielbouten bij ? (lengte bouten en conus)

    Toevallig geen spoorverbreders of soortgelijke rommel op je auto ?

    Zijn er andere dingen aan het onderstel “gemodificeerd” die van belang kunnen zijn voor beantwoording van je vraag ?

  • Arjan

    Goeiemiddag

    Je doelt natuurlijk op de vraag over de sportuitlaat.

    Die is nog steeds orgineel. Het enige gepimpte op mijn auto is een sticker

    De velg waarbij het gebeurd is zit al sinds ik de auto heb al onder de auto.

    De laatste 2 winters verwissel ik met behulp van een maatje die in een garage werkt.

    We verwisselen het hele spul en trekken de bouten na met een momentsleutel.

    Nooit eerder dit probleem gehad tot op afgelopen zondag.

    De auto is nog helemaal orgineel. Vr. Gr. Arjan

  • vw monteurke

    Hahaha, inderdaad. Ik dacht, iemand die een sportuitlaat op een diesel wil zetten zal nog wel meer veranderd hebben aan z'n auto.

    Als de velgen echter origineel zijn en de wielbouten zijn van het juiste type qua lengte en conus (bol of vlak) dan zouden de wielbouten niet los mogen komen.

    Een paar mogelijke oorzaken:

    Weet je zeker dat je het juiste aanhaalmoment hebt gebruikt ?

    Was de momentsleutel wel goed ? Op tijd geijkt en zo.

    Zat er misschien roestaanslag op de naaf of achterop de velg ?

    Heb je de naaf ingevet met kopervet of iets dergelijks en is dat vet misschien tussen naaf en velg gekomen ?

    Was de schroefdraad van de wielbouten niet beschadigd ? Kon je de wielbouten gewoon met de hand tot aan de velg aandraaien ?

  • arjan

    goedemiddag,

    er zijn goede wielbouten gebruikt.

    aanhaalmoment 110nm de momentsleutel is dit jaar nog geijkt

    eventuele roestaanslag weg geborsteld

    schroefdraad van de bouten waren nog in orde sommige niet veel kon je met de hand door draaien maar eerlijk gezegd hebben we met eraf en erop zetten een luchttol gebruikt

    het enigste wat ik kan verzinnen is dat er kopervet in de gaten is gekomen maar het lijkt mij heel sterk dat dat in alle 5 de gaten is gekomen

    mijn vriendin was er zondag 3 verloren en 2 konden er zo met de hand uitgehaald worden

    je zou haast denken dat er opzet in het spel is maar daar gaan we maar niet van uit

    vr. gr. Arjan

  • vw monteurke

    Een klein beetje kopervet in de boutgaten is niet erg.

    Kopervet (of ander vet) tussen naaf en velg mag echter niet !

    Je vertelt niet om wat voor auto het gaat, maar het aanhaalmoment van een Golf 4 wielbout is 120 nm en geen 110 nm.

  • arjan

    goeieavond,

    heb het nog ff zeker nagevraagd bij mijn maat. de bouten zijn 120nm aangedraaid

    had begrepen dat kopervet tussen de naaf en het wiel geen problemen mag geven ivm het corroderen

    ik heb nu zelf de bouten 150nm aangedraaid om zeker te weten dat ze blijven zitten. kan dat kwaad?

    misschien is er toch opzet in het spel geweest is toch een raar verhaal dat van 1 wiel 3 bouten missen en 2 los zitten.

    gr. Arjan

  • vw monteurke

    Is ook raar.

    Ik gaf alleen maar een aantal mogelijke oorzaken aan.

    De werkelijke oorzaak zal wel onbekend blijven ………………………………..

  • arjan

    inderdaad blijft een raar verhaal we zullen er inderdaad wel nooit achter komen

    bedankt voor de moeite en je tijd

    gr. Arjan