Trekhaak vraag

• josdavids

Hallo,

Nu rijd ik wel eens met een andere auto met de vouwwagen erachter, en nu vroeg ik me af bij de montage van een trekhaak op mijn eigen golf of de richtingaanwijzercontrole in je instrumentenpaneel standaard op de golf zit. Zo ja, werkt dit automatisch zodra de vouwwagen erachter hangt, of moet de dealer dit misschien activeren. En werkt dat met 7 polige of alleen met 13 polige kabelsets?

Alvast bedankt.

• vw monteurke

Je bent in de war met de Golf 5 en andere nieuwe generatie auto's.

Bij die nieuwere auto's wordt de verlichting digitaal, via can-bus, aangestuurd.

Bij inbouwen van een trekhaak moet het regelapparaat van de aanhangercontrole worden “aangemeld” bij het boordnetregelapparaat.

Golf 4 heeft nog een gewone “ouderwetse” electrische verlichtingsinstallatie.

Niks digitaal en niks trekhaak aanmelden (of activeren) en dus ook geen aanhangercontrole.

• josdavids

Ik kwam met deze vraag omdat volgens het boekje van de golf in de toetenteller een lampje zit met 2 pijlen tegengesteld t.o.v elkaar afgebeeld. Zal vanavond nog eens goed kijken wat erbij staat. Alvast bedankt.

• josdavids

Ik heb het even nagekeken. Er staat:

Knipperlichten aanhangwagen

Het controlelampje knippert mee bij ingeschakelde knipperlichten bij het rijden met een aanhangwagen.

Als bij de aanhangwagen of bij de trekkende wagen één knipperlichtlampje uitvalt, knippert het controlelampje niet.

Misschien is dit iets wat niet standaard op elke golf aanwezig is, het is ook geen vereiste, maar het leek me wel handig.

• vw monteurke

Geen idee wat je bedoelt.

En je hebt het over jouw Golf 4 van 2001 ?

Je hebt het toch toevallig niet over de gewone richtingaanwijzercontrolelampjes (2 groene pijlen) die knipperen als je de richtingaanwijzer bedient ?

• josdavids

Ik heb maar even een scan gemaakt, als je het nu nog niks zegt dan weet ik het ook niet meer :P Je hebt toch aardig wat vragen beantwoord in de loop der jaren.

Uploaded with ImageShack.us

• vw monteurke

Het zegt me nog steeds niks.

Ik zie wel dat er een sterretje bij de tekst staat en dat betekent meestal dat het alleen in bepaalde landen of bepaalde uitvoeringen zit.

Misschien kun je even verder bladeren en kijken wat dit sterretje betekent ?

• F.S.

In Duitsland is dat systeem een verplichting op elke auto met trekhaak.

• josdavids

Het sterretje werd inderdaad verklaard met wat jij zegt vw monteurke. Het stond alleen voorin het boekje, ik zoek automatisch onderaan de desbetreffende pagina of achterin. Is wel apart dat het bijvoorbeeld ook bij het symbool van het mistachterlicht staat, zijn er uitvoeringen die dit controlelampje niet hebben bijv?

Al met al zal ik eens vragen of deze golf het wel heeft. In ieder geval weer wat opgelost tot zover.

• vw monteurke

@ F.S.

Bedankt, logische verklaring.

@ Jos.

In Nederland is een mistachterlicht verplicht bij auto's van na 31 dec 1997. (bron: apk keuringseisen)

Of die verplichting voor alle landen geldt weet ik niet. Dat sterretje doet echter vermoeden dat dat niet het geval is