af en toe slecht trekken v6tdi

  • Peter

    Hoi hoi,

    Ik ben sinds een jaartje in het bezit van een vw passat 2.5v6 tdi (AKN motor), deze heeft al geruime tijd dat hij vooral bij tussen acceleratie niet wil trekken (het lijkt wel dat hij eerst moet nadenken en dan er pas van tussen gaat) dit komt vooral voor op de snelweg bijvoorbeeld van 100 naar 130. Hij geeft geen foutcodes, luchtmassameter is al vervangen zonder verbetering, turbovacuumklepje is al vervangen en ook zijn de wastegate en vacuumpomp al vervangen. iemand nog een idee… Als ik volgas wegrijd trekt hij overgens wel als een gek.

  • vw monteurke

    Het feit dat er geen foutcodes zijn betekent dat een aantal electronische onderdelen die worden bewaakt door het storingsgeheugen in orde zijn.

    Er zijn echter nog genoeg dingen die niet worden bewaakt door het storingsgeheugen. Denk hierbij bv aan mechanische delen.

    Ook een sensor die een verkeerde waarde doorgeeft wordt niet altijd als defect herkend. Die verkeerde waarde wordt gewoon als “waar” aangenomen.

    Aanvullend op het uitlezen van storingsgeheugens moet je dus ook altijd in de functie “meetwaarden lezen” kijken of sensorwaardes een beetje reeel zijn.

    En met de functie “actuatortest” kun je zien of de dingen die worden aangestuurd door het regelapparaat ook inderdaad worden aangestuurd en werken

    Begin eens met wat basisdingen.

    Hoe is je luchtfilter ? Je brandstoffilter ? Wordt er misschien lucht met de brandstof meegezogen (lekkage) ? Geen geknikte leidingen o.i.d. ?

    Bij hoge km standen moet je zeker ook eens naar de zeef in de brandstoftank kijken. Je wil niet weten wat je daar af en toe tegenkomt.

    Is de auto getuned of is er iets aan de EGR gedaan ? Tunen of EGR ingrepen hebben vaak invloed op het motorkarakter.

    Heb je al toevoeging aan de brandstof geprobeerd om het brandstofsysteem te reinigen ?

    Is de distributietiming in orde en staat het inspuittijdstip op tijd ?

    Is de basis in orde, ga dan eens (stationair en rijdend) de meetwaardes bekijken en kijk of je gekke dingen ziet.

    Als het bovenstaande allemaal in orde is wordt het tijd voor wat serieuzer werk

    6 cil dieselmotoren (ook de AKN) werden bij Audi (veel) meer toegepast dan bij VW.

    Als je wil weten wat de bekende, gangbare, problemen zijn van deze motoren moet je dus bij Audi kijken.

    Tot aan ongeveer 2003 - 2004 hadden de 6 cil diesels wel eens last van versleten nokkenassen. De nokken sleten als het ware gewoon af.

    Dat dit gevolgen had voor het vermogen moge duidelijk zijn.

    Om de nokkenassen te controleren moeten de klepdeksels er af. Vervangen van nokkenassen en alles wat daar bij hoort is een dure en ingrijpende klus.

    Het kwam bij die motoren ook wel voor dat de brandstofpomp defect was.

    Controle en testen van brandstofpomp moet je niet zelf doen, da's specialistenwerk.

  • peter

    Hey

    Aanstaande donderdag gaat hij naar de vw specialist, ze gaan hem daar uitlezen tijdens het rijden, ik heb ook nog contact gehad met de vw dealer waar hij tot 252.000 km in onderhoud is geweest (nu 290.000) daar zijn preventief de nokkenassen gedemonteerd en vervangen (131.000km) door een gemodificeerd model, tevens hebben ze toen ook de tuimelaars vervangen (waaschijnlijk de oorzaak van overmatige nokkenasslijtage)

    Afwachten wat er uit de diagnose van aanstaande donderdag gaat komen….

  • vw monteurke

    Ben benieuwd

  • peter

    Na veel uitlezen en testen is het uiteindelijk opgelost (tot nu toe 600km goed….)

    Na herhaaldelijk uitlezen met diverse VAG apperatuur heb ik een klant met een bosch kts kast de auto laten uitlezen. Hij kon niets vinden alleen dat 2 van de 6 verstuivers een behoorlijke afwijking van diesel afgifte hadden in vergelijk met de andere 4, maarja het inmiddels zo'n 302000km op de teller kan dat gebeuren zei hij. Verder kon ook hij niets vinden.

    Ik had op dat moment nog een kleine 25 liter diesel aanboort had heb ik gelijk een dieselspoeling toegevoegd een de diesel en de tank tot op 100 km na leeg gereden. In diverse toerentallen gereden op in de tiptronicstand van de automaat. Het viel mij ook gelijk op dat bij een continu snelheid van 120 km het verbruik aanzienlijk lager was (voorheen 1 op 10) nu ruim 1 op 12.5. De volle tank is nu bijna weer leeg, maar tot op heden geen problemen meer.