Het feit dat er geen foutcodes zijn betekent dat een aantal electronische onderdelen die worden bewaakt door het storingsgeheugen in orde zijn.
Er zijn echter nog genoeg dingen die niet worden bewaakt door het storingsgeheugen. Denk hierbij bv aan mechanische delen.
Ook een sensor die een verkeerde waarde doorgeeft wordt niet altijd als defect herkend. Die verkeerde waarde wordt gewoon als “waar” aangenomen.
Aanvullend op het uitlezen van storingsgeheugens moet je dus ook altijd in de functie “meetwaarden lezen” kijken of sensorwaardes een beetje reeel zijn.
En met de functie “actuatortest” kun je zien of de dingen die worden aangestuurd door het regelapparaat ook inderdaad worden aangestuurd en werken
Begin eens met wat basisdingen.
Hoe is je luchtfilter ? Je brandstoffilter ? Wordt er misschien lucht met de brandstof meegezogen (lekkage) ? Geen geknikte leidingen o.i.d. ?
Bij hoge km standen moet je zeker ook eens naar de zeef in de brandstoftank kijken. Je wil niet weten wat je daar af en toe tegenkomt.
Is de auto getuned of is er iets aan de EGR gedaan ? Tunen of EGR ingrepen hebben vaak invloed op het motorkarakter.
Heb je al toevoeging aan de brandstof geprobeerd om het brandstofsysteem te reinigen ?
Is de distributietiming in orde en staat het inspuittijdstip op tijd ?
Is de basis in orde, ga dan eens (stationair en rijdend) de meetwaardes bekijken en kijk of je gekke dingen ziet.
Als het bovenstaande allemaal in orde is wordt het tijd voor wat serieuzer werk
6 cil dieselmotoren (ook de AKN) werden bij Audi (veel) meer toegepast dan bij VW.
Als je wil weten wat de bekende, gangbare, problemen zijn van deze motoren moet je dus bij Audi kijken.
Tot aan ongeveer 2003 - 2004 hadden de 6 cil diesels wel eens last van versleten nokkenassen. De nokken sleten als het ware gewoon af.
Dat dit gevolgen had voor het vermogen moge duidelijk zijn.
Om de nokkenassen te controleren moeten de klepdeksels er af. Vervangen van nokkenassen en alles wat daar bij hoort is een dure en ingrijpende klus.
Het kwam bij die motoren ook wel voor dat de brandstofpomp defect was.
Controle en testen van brandstofpomp moet je niet zelf doen, da's specialistenwerk.