Golf3 diesel

• Bryan

Hallo,

Van de week moet ik de distributieriem + spanrollen laten vervangen bij groot onderhoud. (180.000km) Verder laat ik de waterpomp ook gelijk meevervangen. Ik weet dat het ongeveer tussen de 300 en 500 euro gaat kosten, maar een waterpomp mee vervangen zal het toch ook niet de prijs laten stijgen toch?

• vw monteurke

Bij moderne dieselmotoren wordt de waterpomp aangedreven door de distributieriem.

Bij distributieriemvervanging neemt men dan vaak het zekere voor het onzekere en vervangt men de waterpomp gelijk mee.

Vervangen van de waterpomp als alles toch al los ligt is dan maar iets meer werk, een pomp kost ook niet de gehele wereld, en men voorkomt hiermee dat later weer de hele distributie weer open moet om de waterpomp alsnog te vervangen.

Bij oudere dieselmotoren met verdelerpomp zoals in de Golf 3 wordt de waterpomp niet aangedreven door de distributieriem, maar door de V-riem of de rib-riem.

De waterpomp zit bij deze motoren voorop het motorblok en om die pomp te vervangen hoeft de distributie niet los.

Het heeft bij deze motoren weinig zin om de waterpomp tegelijk met de distributieriem te vervangen want de waterpomp staat hier geheel los van de distributie.

• Bryan

Hallo,

idd monteurke, ik hoefde de waterpomp niet mee tevervangen die staat er los van.

ongeveer 2 uurtjes werk kostte mij 170 euro incl. btw. bij de mijn garage. ik had er ook een kleine beurt erbij, dus was het iets meer dan dit bedrag.

• vw monteurke

Mooi, kun je er weer 90.000 km tegen.

• Bryan

idd, nog bedankt voor je snelle reactie vw monteurke.