Als je vermogen wegvalt en je zet de auto stil en je start dan opnieuw, is het vermogen dan weer (even) normaal ?
Zo ja, dan heb je te maken met noodloop.
Wat is noodloop:
Noodloop wordt door het motorregelapparaat in werking gesteld als de gemeten turbodruk niet is wat ie zou moeten zijn.
Die turbodruk kan te hoog zijn, maar ook te laag.
Het motorregelapparaat schakelt dan over naar veilige waardes zodat je, zonder iets kapot te rijden, in ieder geval je huis of een garage kunt bereiken.
De bedoeling is dan natuurlijk wel dat e.e.a. zsm gerepareerd wordt
Oorzaken voor noodloop, van simpel en goedkoop naar duur.
De aansturing van de variabele turbo gebeurt met vacuum.
Er zou dus een vacuumslangetje lek kunnen zijn.
Het kan ook zijn dat de klep die het vacuum naar de turbo regelt (de klep N75) defect is.
Er zou ook een lekkage kunnen zitten in een van de dikke turboslangen van turbo via intercooler naar inlaatspruitstuk (turbodruk is dan te laag)
De luchtmassameter heeft ook een functie in dit verhaal en ook hier zou iets mis mee kunnen zijn
Als laatste (en duurste) moet dan de turbo zelf worden genoemd.
Het komt wel voor, vooral bij mensen die meestal wat rustig rijden en/of bij hoge km standen, dat de variabele schoepen van de turbo vast gaan zitten.
De turbodruk kan dan niet meer goed worden afgeregeld (wordt te hoog) en ook dan gaat het systeem in noodloop.
Wat te doen bij noodloop:
1e: storingsgeheugen (laten) uitlezen.
Als de storing iets is in de geest van “inlaatspruitstukdruk regelverschil” begin dan met het GOED controleren van de vacuumleidingen en slangen.
Soms zijn die op verborgen plaatsen doorgeschuurd of gebroken.
Het beste kun je dit dan ook doen met een vacuumpompje.
2e: Volgende aandachtspunt zijn de dikke turboslangen.
Controleer die op lekkages en scheurtjes. Controleer ook de verbindingen. Kijk ook naar de intercooler want soms zit de lekkage daar.
3e: Nu wordt het al wat ingewikkelder want nu moet je gaan meten. (met VAS 5051/52/53 of VAG-COM)
Controleer de werking van klep N75. Tikt de klep als ie wordt aangestuurd en wordt de klep met de juiste duty-cycle aangestuurd.
4e: Zijn de luchtmassameterwaardes goed ?
let op !! een defecte luchtmassameter is bijna nooit een oorzaak voor noodloop, maar controle kan natuurlijk geen kwaad.
5e: Als al het voorgaande geen resultaat heeft gehad moet je aan de turbo gaan denken.
Met de vacuumpomp kun je de schoepenverstelling bedienen en je kunt dan zien of het stangetje een voldoende grote uitslag maakt.
Is die uitslag niet groot genoeg dan zitten de variabele schoepen vast.
Je zou dan kunnen kiezen voor het schoon en gangbaar maken van dat mechanisme (hier zijn middelen voor) maar als de auto al veel km heeft gelopen moet je toch voorzichtig aan een nieuwe turbo kunnen gaan denken.