distributieriem vervangen

• Twanneke

goede middag,

Vandaag bracht ik mijn VW Bora 1.6 van 2003 weg voor een “longlife” beurt en voor het vervangen van de distributieriem en span en rollagers

omdat er wat extra zaken gerepareerd moesten worden kreeg ik een telefoontje, zoals dit hoort.

Ik kreeg vervolgens een bedrag te horen waardoor ik bijna van mijn stoel afviel. ruim 1050,00 euro en ik weet nog niet of dit ex of incl BTW is.

het vervangen van een distributieriem werd een bedrag van 550euro gerekend! naar mijn mening veel te duur. (max mag er 450euro voor berekend worden)

Ik zal dit natuurlijk moeten betalen maar weer een wijze les geleerd.

mijn vraag:

kan een VW dealer (zal geen namen noemen) rechtstreeks onderdeel van auto PON ( schijnt ook verschil in te zitten)

dit soort belachelijk hoge kosten in rekening brengen?

is er een klachten/geschillen/onderzoekscommissie die hier op toe ziet?

wie kan mij hier een passend antwoord op geven

Groet Twanneke

• vw monteurke

Is het een 16V motor ?

Wat kosten de onderdelen van een distributieset ?

Hoeveel tijd is er nodig voor het vervangen van zo'n distributie-set ?

• Twanneke

Ja, het is een 16V.

Ga hem om 18.00 uur ophalen en wellicht kan ik je vertellen wat de kosten zijn.

Ik heb op internet rond gekeken en heb op kenteken een prijsopgave gedaan

hier werd een bedrag van max 443,00 euro berekend incl BTW.

ik kom hier op terug als ik terug ben

gr Twan

• vw monteurke

En welk bedrijf heeft jou die prijsopgave van 443 euro gedaan ?

• Twanneke

Beste VW Monteurke

ik heb de factuur:

nokkenasriem 236,05 euro

reparatiekosten 180,45 euro

totaal 416,50 +19% = 495,64 euro

er staat niet aangegeven welk merk of type materialen er gebruikt zijn

en het gewerkte aantal uren ook niet

ik heb gehoord dat zij 80euro per uur vragen dus dat wil zeggen iets meer dan 2 uur werk

is dit teveel of niet?

• Twanneke

via “ mijn garage” en bevestigd bij een van de aangegeven garages waar ik in het verleden al eens een auto heb gekocht

zij hebben ook Bosch dienstverlening

• vw monteurke

Het vervangen van de distributieriemen (een 16V motor heeft 2 riemen) is ongeveer 2,5 uur werk.

De reparatiekosten zijn dus normaal te noemen

De prijs van onderdelen is ook normaal.

Een imitatiesetje kost ook al 218,80 ex btw (kijk maar op h-base)

Al je paniekzaaierij is dus voor niks geweest.

je hebt offerte opgevraagd bij een ander bedrijf en daar heb je je op blindgestaard.

Maar je VW dealer heeft natuurlijk niks met dat andere bedrijf te maken.

Je had beter offerte kunnen vragen aan het bedrijf dat ook de riem vervangen heeft. (je VW dealer dus) Dan had je meteen de juiste prijs gekregen

• Twanneke

Daar heb je gelijk in,

de 550 euro zoals eerder aangegeven bleek achteraf mee te vallen.

Dat zij de monteur ook het was dan ook een schatting die er was gedaan en die bleek dus achteraf mee te vallen

Ik heb nog steeds vertrouwen in mij VW dealer en ik ben ook tevreden met hen en inderdaad “ storm in een glas water”.

In ieder geval bedankt voor je deskundige en eerlijke mening.

Ik heb ook nog een VW Cabrio die ik voor de zomer van stal wil halen maar er moet e.e.a. aan gebeuren

tegen die tijd zal ik nog eens contacten

fijne avond

groet Twanneke

• Klaas de B

Ik wil niet katten op een dealer, maar 218 ex. is zelfs voor immitatie prijzig. Als je de weg een beetje weet koop je een set voor een Bora 1J2 met 1.6 16V bestaande uit 2 riemen, 2 span- en 2 geleiderollen voor iets over de 100 euro. Merken Dayco, Febi of Conti. Deze zijn nou ook niet direct als de immitatiemerken te noemen. De garagisten kennen deze wegen uiteraard ook en naar mijn bescheiden mening is naast een behoorlijk uurtarief een marge van meer dan 100% op onderdelen fors te noemen.

• vw monteurke

Een bekend gezegde is: “wie appelen vaart, die appelen eet”.

M.a.w: Een insider die alles zelf kan en de business kent is altijd minder geld kwijt dan een klant die afhankelijk is van een vakman.

Klaas redeneert naar mijn mening nu te veel als auto-insider en te weinig als afhankelijke klant.

Ik wil Klaas wel eens zien als z'n TV kapot is.

Klaas kan dan hooguit het achterpaneel losmaken en hulpeloos naar die verzameling electronica kijken, maar uiteindelijk moet Klaas die TV toch wegbrengen.

Zelfs de wetenschap dat de kostprijs van die electronische componenten maar een paar centen is zal Klaas in deze niet veel helpen.

Klaas moet bij die TV reparateur gewoon het volle pond betalen.

Twan stelde z'n vragen als afhankelijke klant, niet als auto-insider. In die zin heb ik Twan geantwoord.

In het geval van Twan ging het om de vraag van of de prijzen van onderdelen en arbeidsloon correct waren berekend.

Gezien de benodigde arbeidstijd en de onderdeelprijzen die H-base toont moet je concluderen dat dit inderdaad zo was.

Dat Twan met elders gekochte onderdelen en alles zelf monteren goedkoper uit was geweest is natuurlijk voor iedereen duidelijk.

Twan zal dat zelf ook wel weten.

Maar Twan zat helaas in dezelfde situatie als Klaas met z'n kapotte TV …………………………………………………..