aanjagermotor stuk??

• josdavids

:S ach ik zie het al, stom natuurlijk. Een bericht nalezen kan nog wel eens helpen alvorens ik hem post. Ik zei dat er een 50 Ah “dynamo” in zat maar dat moet natuurlijk “accu” zijn. Is nogal een verschil. De dynamo is 90A dus jij zat natuurlijk goed met je opmerking. Sorry voor de verwarring. (:P)

• vw monteurke

Ah, ik vond de overgang van de dynamo naar dat plaatje van de accu ook al een beetje vreemd.

Maar …………. aan de andere kant …………. dit topic begon met een aanjagermotor, dus wie weet waar het eindigt. :D

• Ad

Mijn complimenten beste VW Monteurke en Jos.

Dit is een heel mooi en zeer duidelijk beschreven topic, zo zie je ze zelden!

Aan zulke proffesionals heb je nog eens iets beste Jos.

Velen willen dit niet eens doen, waarvoor mijn dank naar het VW Monteurke.

Altijd een zeer duidelijke beschrijving en een ditto uitleg, met erg veel geduld, chapau!

Ik wens jullie beiden een heel fijn weekend toe.

Met vriendelijke groet,

Ad

• josdavids

Ik denk dat vw monteurke ook een druk leven heeft, en z'n werk en ook nog eens al die vragen hier ::o

Ik ben er in ieder geval heel blij mee, en ik geloof ook echt dat je de auto beter naar de dealer kan brengen voor de reparaties. Ze hebben daar toch de kennis van de auto en in het verleden bekende problemen met bepaalde types vw. Dan maar wat meer uitgeven.

Vrgr

• josdavids

Ik heb een tijd lang geen last meer gehad van het knipperende instrumentenpaneel + dashboard verlichting, dus ik hoopte op een eenmalig probleem. Ben ook nog bij de garage geweest, daar hebben ze de auto even gehouden en de dynamo getest. Daar was niks mis mee volgens hun. Nu had ik vandaag dus weer het knipperende probleem en mijn radio knipperde dit keer vrolijk mee. De radio die ik hiervoor had deed dat niet, dat was een Pioneer. Nu heb ik dus die Delta 6 radio van vw erin en die knipperd dan ook mee. Toen het gebeurde heb ik even de dashboard verlichting iets minder fel gezet en dan stopt hij ermee, draai ik hem weer op volle lichtsterkte dan is het er weer. Dit bij een lopende auto. Zet ik de auto uit dan stopt het knipperen direkt.

Het lijkt me dan toch niet in de dimmer te zitten? Als de auto uit is dan levert de accu de spanning tot hij leeg is natuurlijk. Hoe houd de accu deze spanning dan mooi constant? Als de auto draait heb je de spanningsregelaar in de dynamo die een constante spanning regelt.

vr gr Jos

• vw monteurke

Een dynamo kan een veel hogere spanning leveren dan de benodigde 14 V.

Bijladen met een te hoge spanning is echter niet goed voor de accu en de rest van de electrische installatie. (lampen branden eerder door e.d.)

De geleverde spanning van die dynamo moet dus “in toom” worden gehouden.

De spanningsregelaar zorgt voor het afregelen en maximeren van de dynamospanning.

• josdavids

Oké dat klinkt ook heel logisch natuurlijk, dus het is ook logisch om te zeggen dat wanneer de auto uit is, dat de spanning van de accu eigenlijk redelijk constant is?

Mijn redenatie was dus dat wanneer de auto draait dat de spanning dan niet constant genoeg is om het instrumentenpaneel + dashboard(radio) mooi constant te laten branden, en dat wanneer ik de dimmer wat lager zet, er dus minder spanning nodig is om diezelfde verlichting te laten branden, bijvoorbeeld 6V en dat hij dat wel aan kan zeg maar.

Denk ik nu helemaal op een verkeerde manier?

even extra…

De grootste massadraad onder de accu, daar zat wel flexibiliteit in, maar ik kon hem niet lostrekken of zoiets. Ik weet niet precies hoe die aan het chassis vastzit.

• vw monteurke

Oké dat klinkt ook heel logisch natuurlijk, dus het is ook logisch om te zeggen dat wanneer de auto uit is, dat de spanning van de accu eigenlijk redelijk constant is?

Accuspanning is inderdaad redelijk constant

Accuspanning wordt wel langzaamaan minder naarmate de accu leeg raakt

Mijn redenatie was dus dat wanneer de auto draait dat de spanning dan niet constant genoeg is om het instrumentenpaneel + dashboard(radio) mooi constant te laten branden, en dat wanneer ik de dimmer wat lager zet, er dus minder spanning nodig is om diezelfde verlichting te laten branden, bijvoorbeeld 6V en dat hij dat wel aan kan zeg maar.

Denk ik nu helemaal op een verkeerde manier?

De dimmer van de instrumentenpaneelverlichting reduceert inderdaad de spanning op die verlichting

De grootste massadraad onder de accu, daar zat wel flexibiliteit in, maar ik kon hem niet lostrekken of zoiets. Ik weet niet precies hoe die aan het chassis vastzit.

Die dikke massakabel zit vast op de chassisbalk ergens onder de accu en op de versnellingsbak.

Volg de kabel, kijk of alle verbindingen vast zitten en of die verbindingen corrosie vertonen.

• josdavids

Heb vanmiddag even de spanningsregelaar eraf gehaald, wou het toch even zelf zien, dit is het resultaat m.b.t de koolborstels:

Er was een duidelijk voelbare rand in de rotor, of waar deze borstels dan ook maar tegenaan slepen(:P)

• vw monteurke

De koperen sleepringen waar de koolborsteltjes op lopen krijgen na verloop van tijd altijd wel een klein inloop-randje.

De koolborsteltjes lopen namelijk altijd op dezelfde plaats. Een klein inloop-randje is dus niet te voorkomen.

Als de sleepring echter te ver of onregelmatig is ingesleten en de rand dus te hoog is geworden is het beter om de dynamo te vervangen.

Reviseren en afdraaien van die sleepring kan ook, maar is vaak even duur of zelfs duurder dan een nieuwe dynamo.

Als alleen de koolborsteltjes te ver zijn versleten en de veer is niet meer in staat om de borsteltjes voldoende aan te drukken kun je volstaan met vervangen van de borsteltjes

Ik kan van hieraf niet beoordelen hoe het gesteld is met het inlopen van de sleepring en ik geef dus geen mening over de toestand van je dynamo