Hallo,
Vanavond tijdens het rijden begon het knipperen van het instrumentenpaneel + de dimlichten weer.
Ik heb direkt de fluke erbij gepakt en ben gaan meten.
De metingen van 5 januari:
Toen was de afgeregelde spanning:
Auto uit : 13,44V (gewoon als extra info erbij).
Auto stationair : 14,44V (14,42 min 14,48 max).
Auto aan en alle verbruikers: 13,85V
Vanavond kwamen de volgende waardes naarboven:
Auto uit : niet gemeten.(het regende pijpenstelen dus ik wou eerst de andere waardes zeker hebben)
Auto stationair : 13,12V
Auto aan en alle verbruikers :13,08V
Beide waardes overigens vrij constant. Heb verder niks vreemds kunnen voelen aan de bedrading. Wat mij wel opviel is dat wanneer ik de achterruitverwarming of airco aandeed, je dan direkt een korte dip in de dimlichten kon waarnemen. Misschien vreemde vraag, maar waarom speelt de radio dan gewoon door en heeft die geen last van de spanningsdip?
Woensdag moet de auto naar de garage, de carterventilatieslang was gescheurd en de koelvloeistof temperatuursensor was defekt of een storing aangezien ik verder niks gemerkt heb m.b.t de temperatuur. Misschien dat ze de spanningsvoorziening even kunnen nakijken. Vervangt de dealer direkt de gehele dynamo of “als” het bijvoorbeeld de koolstofborstels zijn of spanningsregelaar alleen dat onderdeel? (de dynamo heeft wel net zoveel gelopen als de rest dus misschien is vervanging dan evt. beter)