aanjagermotor stuk??

• josdavids

Bedankt voor de info weer. Even het moment afwachten van knipperen is inderdaad verstandig ter vergelijking. Ik zal morgen de zekeringkast nog eens goed bekijken, is het daglicht er ook bij, werkt wel zo goed. Alvast bedankt, ik houd je op de hoogte.

• josdavids

Ik heb de zekeringkast even goed bekeken, alle metalen strips lijken mij intact en de 3 zekeringen ook. De zwarte kabel vanaf de dynamo zit goed vast evenals de vaste strip naar de +-pool, was voorheen een soepele draad. (die overigens wel mooier paste :S)

Ik weet niet of een spanningsregelaar slecht contact kan maken, ben niet bekend met de constructiewijze van het onderdeel.

Ik heb de stuurbekrachtigingsolie even gechecked, ik heb dit bij koude motor gedaan, (weet niet of dat ook net zo gaat als bij de motorolie) en deze stond tussen min en max in. Wat mij wel opvalt dat direct na het starten het sturen dan nog de meeste invloed heeft op het toerental, bij stationair lopen wel te verstaan. Na een tijdje rijden heeft, eveneens bij stationair lopen, het sturen nagenoeg geen invloed op het toerental. De riem piept tijdens stationair toerental ook valt me nu op, zonder verder iets te doen.

• vw monteurke

Over die accukap heb je het eerder gehad. Kwestie van helaas-pindakaas

Dat een spanningsregelaar slecht contact maakt lijkt me onwaarschijnlijk. (spanningsregelaar kan overigens wel andere defecten vertonen)

Wat ook kan is dat de koolborsteltjes een beetje versleten beginnen te raken.

Let wel: dit is allemaal “zou kunnen” . Ik zeg dus niet dat het ook zo is.

Zet stuurbekrachtigingsolie op max. Let op: dit is speciale olie. geen hydraulische olie of iets dergelijks gebruiken !!!!

Dat je stuurbekr. het meest invloed heeft op een koude motor is logisch.

Een koude motor loopt nog niet optimaal (weet je nog ? vroeger had je een choke nodig om een koude motor aan de gang te houden)

Piepende ribriemen moet je gewoon vervangen.

• josdavids

Hallo,

Vanavond tijdens het rijden begon het knipperen van het instrumentenpaneel + de dimlichten weer.

Ik heb direkt de fluke erbij gepakt en ben gaan meten.

De metingen van 5 januari:

Toen was de afgeregelde spanning:

Auto uit : 13,44V (gewoon als extra info erbij).

Auto stationair : 14,44V (14,42 min 14,48 max).

Auto aan en alle verbruikers: 13,85V

Vanavond kwamen de volgende waardes naarboven:

Auto uit : niet gemeten.(het regende pijpenstelen dus ik wou eerst de andere waardes zeker hebben)

Auto stationair : 13,12V

Auto aan en alle verbruikers :13,08V

Beide waardes overigens vrij constant. Heb verder niks vreemds kunnen voelen aan de bedrading. Wat mij wel opviel is dat wanneer ik de achterruitverwarming of airco aandeed, je dan direkt een korte dip in de dimlichten kon waarnemen. Misschien vreemde vraag, maar waarom speelt de radio dan gewoon door en heeft die geen last van de spanningsdip?

Woensdag moet de auto naar de garage, de carterventilatieslang was gescheurd en de koelvloeistof temperatuursensor was defekt of een storing aangezien ik verder niks gemerkt heb m.b.t de temperatuur. Misschien dat ze de spanningsvoorziening even kunnen nakijken. Vervangt de dealer direkt de gehele dynamo of “als” het bijvoorbeeld de koolstofborstels zijn of spanningsregelaar alleen dat onderdeel? (de dynamo heeft wel net zoveel gelopen als de rest dus misschien is vervanging dan evt. beter)

• vw monteurke

De afgeregelde spanning van je laatste meting is te laag. Je ziet duidelijk verschil met de vorige meting

Ik verwacht dat of je spanningsregelaar of je koolborsteltjes versleten zijn.

Bij hoge km standen of als koolborsteltjes te ver versleten zijn is er ook kans dat de rotor ingesleten of ingebrand is.

Het is dan beter om de gehele dynamo te vervangen.

Leg je ervaringen en de resultaten van je metingen voor aan je garage zodat ook voor hun duidelijk is dat de afgeregelde spanning soms (dus niet altijd) te laag is

Een radio is wat minder gevoeliger voor spanningsdipjes dus het kan best dat je niks aan je radio hebt gemerkt

• josdavids

Ik zal dat volgende week even voorleggen. Ik heb de massa-punten onder de accu ook even gecontroleerd en dat zag er verder goed uit. Mocht de dynamo vervangen moeten worden, moet er dan ook weer een valeo in of kan bosch evt. ook. Ik zat even prijzen te zoeken en ik kon alleen bosch en hitachi vinden, vandaar. (misschien ontlopen de prijzen elkaar ook niet zo). De auto heeft overigens 143000 km gelopen. maar misschien mag het dan ook al wel minder worden met een dynamo.

edit.

Er zit nu een 50 Ah dynamo in. Dit is afdoende, of maakt dat niet zoveel uit? De auto is met airco uitgevoerd.

• vw monteurke

Ik weet haast wel zeker dat er geen 50 A dynamo inzit.

50 A dynamo's zaten vroeger in kevers waarvan de complete electrische installatie bestond uit 2 koplampen en een paar achterlichten.

Moderne auto's met hun uitgebreide electrische installatie hebben meer “power” nodig.

Afhankelijk van de uitvoering van je auto zit er in jouw auto een dynamo met een capaciteit tussen de 70 en de 120 A.

Kijk nog maar eens GOED.

Het beste (gemakkelijkst) kun je hetzelfde merk dynamo terug monteren. Dat past het beste.

Een ander merk heeft ook vaak andere bedradingstekkers o.i.d.

• josdavids

Ik zal nog weer eens goed kijken, er zit ook een sticker over de gegevens geplakt dus het was al lastig te lezen. Ik verwijder morgen de accu wel even. Nu wil ik het weten ook.Bedankt voor de extra info over de dynamo.

• josdavids

Het heeft even geduurd vanwege het weer, maar hier is even een foto van de accu.

Accu

Is het verstandig deze accu te vervangen door 1 met een grotere capaciteit?

• vw monteurke

Waarom zou je die accu willen vervangen ?

Voor een benzinemotor heeft ie voldoende capaciteit en als ie goed is en je hebt geen startproblemen, waarom zou je 'm dan vervangen ?

Een accu is een “voorraadje stroom” om te kunnen starten. Niet meer en niet minder.

Als de motor loopt zorgt de dynamo voor alle benodigde electrische energie.

Tevens zorgt de dynamo er voor dat de accu weer wordt opgeladen voor de volgende start.