aanjagermotor stuk??

  • josdavids

    Hallo,

    Ik heb even het volgende. Als ik de knop van de aanjager gewoon in stand 1 heb dan zoemt/bromt de aanjagermotor een beetje. Zet ik het contact aan dan wordt het erger. In stand 2 en hoger hoor je dit niet. Als ik de temperatuur op z'n warmst zet dan hoor je het minder. Dus als ik de auto start begin ik altijd in stand 2 en als het interieur dan warm is dan schakel ik terug naar stand 1. Toen het nog harder vroor klonk het ook alsof de aanjagermotor moeilijk op gang kwam.

    Iemand een idee, gewoon de motor vervangen?

    Golf 4 2001 mc:AVU

    Gr, Jos.

  • vw monteurke

    Ik zou eerst eens kijken of er toevallig geen blaadjes in de ventilator van de kachelmotor zitten.

    Zelfs maar 1 blaadje maakt al een geluid of alle lagers uit het motortje gelopen zijn.

    Een nieuw motortje kopen kan altijd nog …………………………… toch ?

  • josdavids

    Dat zal ik eerdaags even doen, klinkt altijd goedkoper dan direkt vervangen (tu)

    Dan nog even iets.

    Mijn vriendin kwam net terug met de auto en ze gaf aan dat het instrumentenpaneelverlichting wat “knipperde” De km en uren bleven wel leesbaar maar de blauwe verlichting knipperde af en toe van de gehele unit. Als ze met de auto stil stond was het erger. Nu hebben we dit eerder gehad, toen heeft vw de zekeringplaat op de accu vervangen, maar nu is het dus weer terug.

    Kan ik dit nog in een andere richting zoeken, ik ga er op dit moment niet vanuit dat die zekeringplaat weer stuk is?

    Bedankt een ieder alvast.

  • vw monteurke

    Knipperende verlichting betekent meestal dat de spanningsvoorziening hapert.

    Er is dan geen constante spanning zoals het hoort, maar een spanning die in hoogte varieert.

    Die varierende spanning zie je aan de verlichting. Die gaat dan wisselend feller en minder fel branden (knipperen)

    De oorzaak zit vaak in de dynamo en/of de spanningsregelaar.

    Ook een slecht contact in de dynamobedrading (zoals je al eerder hebt gehad met die zekeringkast op de accu) kan een oorzaak zijn.

    Meet de afgeregelde spanning van de dynamo. Die moet mooi constant zijn.

    Als je een dynamo met vrijlooppoelie hebt, controleer dan ook die vrijlooppoelie.

    Kijk en voel aan de dynamobedrading. Als die draad warm wordt is dit een teken dat er ergens een slecht contact zit.

    Volg die draad dan en zoek naar verbindingen die er verbrand uit zien, naar loszittende verbindingen en dergelijke

  • josdavids

    Voor het grootste deel kan ik je volgen, alleen om de afgeregelde spanning te meten,kan ik dat bij de accu meten of moet dat bij de dynamo zelf.

    De vrijlooppoeli, is het mogelijk dat deze bijvoorbeeld zwaar draait, ik weet niet precies waar deze voor dient dus ik zal zo even googlen.

    Tot zover weer bedankt.

  • vw monteurke

    Doel en werking van een vrijlooppoelie:

    Zie: http://www.amt.nl/Video/Versleten-dynamovrijloopnaaf-in-beeld.htm

    Afgeregelde spanning kun je met een voltmeter meten.

    Zet de meetpennen over de plus en min van de accu. Je meet nu de accuspanning. Die zal ongeveer 12 volt zijn

    Start de motor. Nu meet je de spanning zoals die door de spanningsregelaar in de dynamo wordt afgeregeld.

    Deze spanning is bij een goed geladen accu ongeveer 14 volt. Een paar volt hoger dus als de accuspanning bij stilstaande motor

    Een juiste, constante afgeregelde spanning is belangrijk. (zie vorig bericht)

    Is de afgeregelde spanning te laag, dan wordt de dynamo niet of onvoldoende bijgeladen. (je staat dan regelmatig met een lege accu)

    Is de afgeregelde spanning te hoog, dan wordt de accu overladen, kookt droog, lampen gaan eerder stuk, enz.

  • josdavids

    Ben ik even weer,

    Ik dacht vandaag ik ga zelf even rijden om te kijken hoe erg het is, maar toen ik de auto startte maakte de motor een wat slepend/piepend geluid in de omgeving van de multiriem. Als hij stationair liep en ik draaide aan het stuur dan werd het geluid erger.

    - Jij had het over een vrijlooppoelie, misschien kan ik die beter maar even direkt controleren. Uit je reactie maakte ik op dat je niet zeker wist of ik een vrijlooppoelie had, dit is dus niet standaard neem ik aan?

    -Is het verschil in dynamo met vrijlooppoelie zo te zien, want straks zit hij vast tegen de aandrijvingrichting in omdat ik misschien wel geen vrijlooppoelie heb.

    -Het knipperen van het instrumentenpaneel, waarom doen de dimlichten dat dan niet, die vragen toch juist veel stroom? En bijvoorbeeld de rest van het dashboard ook niet?

    Niet al teveel vragen hoop ik, en ik neem aan dat het duidelijk is uitgelegd.:)-D

  • vw monteurke

    In de jaren waaruit jouw auto dateert had nog niet iedere benzine-auto een dynamo met vrijlooppoelie. Vandaar m'n twijfel.

    Vrijlooppoelie is vrij simpel te herkennen aan de bevestiging. (eventueel afdekkapje weghalen) (voor afdekkapje, zie afbeelding)

    Een gewone poelie (zonder vrijloop) zit op de dynamo-as geschoven en zit vast met een zeskante moer.

    Een vrijlooppoelie heeft inwendig schroefdraad en zit op de dynamo-as geschroefd (er is dus geen zeskante moer aanwezig)

    Om een vrijlooppoelie van de dynamo-as te schroeven heb je een speciale veeltanddop nodig. (zie afbeelding van vrijlooppoelie hieronder)

    Dat alleen je instrumentenpaneelverlichting knipperde zeg je nu pas ……………………………………

    Controleer toch eerst de vrijlooppoelie (gaan redelijk vaak stuk, levensduur is beperkt) en de afgeregelde spanning.

  • josdavids

    > Dat alleen je instrumentenpaneelverlichting

    > knipperde zeg je nu pas

    > ……………………………………

    Ik dacht dat ik dat goed aangegeven had, maar nogmaals dus inderdaad alleen het instrumentenpaneel(tu).

    Ik heb net even 45 minuten gereden, auto paar keer opnieuw gestart maar uiteraard dit keer geen knipperend instrumentenpaneel.

    De vrijlooppoelie kunnen we kort over zijn, die zit er niet. Er zit een poelie met een zeskante moer. Is dit overigens minder goed dan de uitvoering mét vrijloopfunctie, zo ja, past dit achteraf ook alsnog zo zonder aanpassingen?

    Toen de afgeregelde spanning.

    Auto uit : 13,44V (gewoon als extra info erbij).

    Auto stationair : 14,44V (14,42 min 14,48 max).

    Auto aan en alle verbruikers: 13,85V

    Auto aan en alle verbruikers

    Hierbij heb ik ook even een raam op en neer gedaan, maar dat had nagenoeg geen effect.

    De spanning begon bij 14,24V en schommelde een tijdje tussen 13,99V en 14,24V Na een seconde of 25 bleef hij tussen 13,85V en 13,90V schommelen. Is dit alles acceptabel?

    Wat betreft de bedrading, ik heb geen warme bedrading kunnen ontdekken tussen dynamo en accu.

    Ik hoop dat je zo voldoende info hebt.

    De multiriem piept soms wel, als ik het stuur bij stationair draai dan dalen de toeren even maar als je daar even mee doorgaat houdt hij daar weer mee op. Misschien is vervanging van de riem + evt. poelies binnenkort niet onverstandig.

  • vw monteurke

    Gemeten spanning is goed.

    Maar da's logisch, want op het moment van meten knipperde je instrumentenpaneel ook niet ……………

    Eigenlijk zou je moeten meten als je verlichting knippert.

    Je weet nu wat je hebt gemeten als alles goed is. Je moet nu dus ook het verschil en een eventueel defect herkennen.

    Zelfde geldt voor het voelen aan de bedrading. Opnieuw controleren als verlichting knippert.

    Even terzijde: heb je de zekeringkast op de accu goed bekeken ? nergens gesmolten plastic ? geen loszittende moertjes ?

    Als je geen vrijlooppoelie hebt zou ik dat niet veranderen ……… Wat er niet in zit kan ook niet kapot gaan. Mooi zo laten dus

    Vrijlooppoelie's worden toegepast op dynamo's met hoge capaciteit.

    Zulke dynamo's hebben een vrij zware rotor met een groot “vliegwieleffect”.

    Vandaar toepassing van de vrijlooppoelie.

    Dynamo's met minder capaciteit hebben veel minder (of zelfs geen) last van dat vliegwieleffect en dus ook geen vrijlooppoelie nodig

    V.w.b. je piepende ribriem, meestal is het afdoende om de ribriem te vervangen. Poelie's vervangen is niet nodig.

    Dat je ribriem pas gaat piepen als je aan het stuur draait is verklaarbaar. De stuurbekrachtiging gaat dan werken. (pomp wordt belast, en dus ook de ribriem)

    Je stuurbekrachtigingsolie staat toch wel op peil ? Als die olie onder peil staat krijg je ook vreemde geluiden.